Hej,
Kan jag låta takisoleringen fortsätta så långt som möjligt ner i takfoten och behålla den murade överdelen av ytterväggen som hylla i rummet eller måste jag lufta hela takfotsutrymmet. Dvs bygga en vägg utmed murade väggen och upp till snedtaket?
Hm, hoppas ni förstår vad jag menar. Bifogar en bild men aktuellt del.
(Vet någon förresten vad det är för liten "låda" som är byggd längst in/ned mot takfoten?)
mvh
Joakim
Kan jag låta takisoleringen fortsätta så långt som möjligt ner i takfoten och behålla den murade överdelen av ytterväggen som hylla i rummet eller måste jag lufta hela takfotsutrymmet. Dvs bygga en vägg utmed murade väggen och upp till snedtaket?
Hm, hoppas ni förstår vad jag menar. Bifogar en bild men aktuellt del.
(Vet någon förresten vad det är för liten "låda" som är byggd längst in/ned mot takfoten?)
mvh
Joakim
Är inte lådan en liggande balk som takstolarna står på?
Vad gäller luftningen har jag inget bra tips. Gör du luftspalt närmast taket så kanske du får använda ventiler typ mögelstopper för att få till luftning. Men samtidigt känns det otrevligt att göra hål i taket.
Vad gäller luftningen har jag inget bra tips. Gör du luftspalt närmast taket så kanske du får använda ventiler typ mögelstopper för att få till luftning. Men samtidigt känns det otrevligt att göra hål i taket.
För att få bra ventilation bör du ha luftning både uppe och nere. Alltså både i takfoten och nästan vid nocken. Kall luft tas nere vid takfoten och värms - blir fuktig - och stiger därmed uppåt och ventileras ut vid nocken. Så helst bör du ha ventilation både uppe o nere. Dock är det långt ifrån alla hus som har det.
Klicka här för att svara
