snickarboden
snickarboden: Du kan men bör inte, luftspalt är ett måste så att fukt kan ventileras bort. Skruva läkt i reglarna och sätt masonite där så du skapar en luftspalt. Sen kan du isolera och om inte utrymmet räcker till så sala på dvs bygg på reglarna så du får utrymme för isoleringen. /Kent
1 svar · 2,0k läst
Mikael_L
Mikael_L: Jag håller med alpha, klyv upp dina 100x200 i 4 st 45x100 så får du ett utmärkt regelvirke till en lätt isolerad sommarstuga. På köpet får du mindre köldbryggor i väggarna. Överblivet 100x200 kan kanske klyvas till 48x200 och användas till golvbjälklag eller takstolar, om spännvidderna inte är för stora för 200mm. Men denna klyvning kräver dock tillgång till en väldigt rejäl
13 svar · 2,2k läst
bonnier
bonnier: [citat] Menas det att det är 30cm + 10cm + 2,5cm isolering? Det står c/c 30cm och då är det väl regelavståndet som anges, är det bara 10+2,5 cm så är det inte mycket att hurra för. Något att tänka på är också konditionen på fönstren, är det tätat ordentligt t.ex. Ev. kan det vara ide att sätta in en tredje isolerande ruta.
2 svar · 2,9k läst
P
Per-Erik: Luckor är det ju lite klurigt med. Se till att den verkligen blir tät när du gör detta. Ditt förslag tycker jag verkar vara lämpligt tjock. Helst ska den ju vara lika bra isolerad som övriga konstruktioner eller bättre. Dock så ska ju luckan vara lätt att öppna. så det blir ju en avvägning :) Kör på. Det går ju alltid att göra om ;-)
1 svar · 3,4k läst
snickarboden
snickarboden: Isoleringen i sig ger inga problem, det är då man ändrar på ventilationen och börjar bygga in diffspärr i ouppvärmda utrymmen som problemen kommer. Idealet är ett väl isolerat vindsbjälklag som inte spillvärme kommer upp igenom, vinden i sig kan ha ett eget klimat bara ventilationen är tillräcklig så ventiler på gavlarna är definitivt inte fel. /Kent
1 svar · 1,9k läst
P
Pasta: [citat] Och vad är anledningen att inte använda masonit som vanligt? Kostnaden måste vara försumbar mot risken om något blir fel. \Patrik
6 svar · 13,2k läst
DVE
DVE: Puh.. börjar ordna sig! Har fått tag på en bygghandel här på ön som faktiskt verkar få hem en leverans här nu i sommar! Dom hade tydligen beställt i dec -06 och fick preliminärt datum för leverans från fabrik i juli -07 på 800kvm! Helt sjukt. Vilken levernastid... Men tur för mig, det verkar som om ingen hade "bokat" dessa skivor så jag roffade snabbt åt mig 170kvm. Ang andra
3 svar · 4,7k läst
snickarboden
snickarboden: Från utsidan... Ytterpanel Läkt som skapar en luftspalt på 25 mm, glöm inte denna Vindpapp eller utegips Regelverk med isolering Diffspärr om utrymmet är uppvärmt året om, annars inte. Väggbeklädnad /Kent
2 svar · 6,6k läst
ByggPutte
ByggPutte: Skulle ha tagit dom svarta rörskålarna med klister som man limmar igen. Sen byggt en låda och fyllt med leca. Mvh Putte
2 svar · 9,1k läst
L
Lmob: [citat] det får jag hoppas för jag lade på en 45á och körde med 15mm spikläkt var noga med isoleringen, häfta vindpappen noga innan så e det inga problem
2 svar · 7,4k läst
snickarboden
snickarboden: Spontant hade jag valt 95 reglar då det är ett jäkla jobb att få stabilitet i ett stående regelverk med 45. På nybygge är det en annan sak när man spikar det liggande. /Kent
6 svar · 4,3k läst
snickarboden
snickarboden: Jag hade inte satt diffspärr om det inte är det på andra delar i samma utrymme. Diffspärr skall vara tät för att fungera. /Kent
1 svar · 2,4k läst
A
Ahlbom: Tackar! Ska kolla där :)
3 svar · 3,2k läst
·
P
Pasta: Parock Lösull innehåller Fenol och Formaldehyd som är med på KEMIs PRIO lista Sundahus Miljöbedömning lyder: Produkten rekommenderas inte. Den innehåller mer än 2 % eller en okänd mängd av något eller några hälso- och/eller miljöfarliga ämnen. Pest eller kolera inget är miljömässigt bättre än det andra. Personligen är jag lite orolig för alla flamskyddsmedel som riskerar att
12 svar · 10,5k läst
N
NilssonC: Jag gjorde en liten beräkning: Om U-värdet för 200 mm isolering är 0.15 och 300 mm isolering är 0.10 W/m2K, innebär det att skillnaden är 0.050 W/m2K. Om inomhustemperaturen är 22 grader, och marktemperaturen är 8 grader är skillnaden mellan 200 mm isolering och 300 mm isolering per m2 (22-8)x0.050=0.70 W eller 0.70x24*365/1000=6.1 kWh per år. Jag kan absolut ha gjort ett gäng
19 svar · 4,8k läst
ByggPutte
ByggPutte: Ekofiber är behandlad mot mögel och brand. Har hört att man inte behöver luftspalt när man sprutar med ekofiber. Fast när vi sprutar sitter det alltid luftspalt men spånet kan ligga kvar. Är det risk eller har varit dålig luft monterar vi mögelstopper. Mvh Putte
18 svar · 5,0k läst
lastkaj
lastkaj: Om ni ska bo där permanent så tycker jag verkligen att ni ska ha någon typ av isolering. Inneklimatet blir bättre samt jämnare och ni sparar energi. Tänk på att isolering också hjälper mot värme på sommaren. Endast gips är på tok för lite. Räkna på hur mycket yta ni tappar med olika tjocklekar på väggarna och gör en bedömning vilken isoleringstjocklek som känns rimlig för er.
3 svar · 2,9k läst
Alpha
Alpha: Pratade lite med en isolerare häromdagen för att få lite råd med om hur jag ska gå tillväga i mitt fall samt tips om just fuktspärr eller icke med tanke på att det inte finns en befintlig diffusionsspärr någonstans varken i väggar eller tak så rådde han mig att inte ha någon alls men dock en luftspalt mot yttertaket samt en fiberduk som isoleringen ska vila på. Kommer ju heller
19 svar · 11,9k läst
·
lastkaj
lastkaj: Nä, men om du har tryckt ihop den.
3 svar · 3,6k läst
·
joflopp
joflopp: Kommer i dagarna att bli med sommarhus och vi står för en del mindre renoveringar. Bland annat ska ett takparti rivas upp och göras om. Taket är ett platt papptak och nu undrar jag om någon vet vad som är standardtjocklek på isolering för sådana tak i en sommarfastighet i Kalmar län?
0 svar · 1,6k läst
C
ClaJe: ok, tack för svaret. Skrev jag verkligen stålull? ha ha ha skäms så här i efterhand. Vart lite tidspressad när jag skrev. Det skulle nog bli väldigt dyrt med stålull som isolering och väldigt icke-fungerande...
2 svar · 5,1k läst
J
jon_h: Polyuretanskum är ett isoleringsmaterial som man sprutar in i väggarna. Som fogskum i princip. Asbest är det inte som du har där. Använd en riktig andningsmask med P3-filter, då kan du vara lugn över att du inte får i dig något. Även om gammalt skum antagligen inte är särskilt farligt.
1 svar · 13,4k läst
·
L
lukaper: [citat] Ingen fara, vi har träfasad. Så det blir inga problem! Menn ytterligare en sak att betänka vid denna typ av renovering... MArtin
16 svar · 6,7k läst
P
Per-Erik: Detta beror från hus till hus. Samt var man bor någonstanns. Det är ju kondensen man vill undvika att få på vinden.. lagom är att det inte blir någon kondens. = troligen omöjligt att svara på.. Bästa är kanske att lägga på 30 cm.. kolla om det verkar vara ok (= en vinter).. lägga på 10 cm till.. avvakta en vinter till.. tar väll ett tag då innan man vet.. Dock bör man veta att
1 svar · 3,3k läst
ByggPutte
ByggPutte: Det bästa är nog att rådfråga STO eller ett likvärdigt bolag. STO körde vi med på jobbet. Mvh Putte
4 svar · 2,4k läst
ByggaNytt
ByggaNytt: [citat] Om det NU endast finns 70 mm isolering och plast kan du ju endast isolera ytterligare med ~23mm (1/3 av 70) så det är ju ingen idé.... Du måste alltså flytta plasten för att isolera mer än 23 mm!
6 svar · 3,1k läst
bonnier
bonnier: Tanken med min kommentar var att göra frågeställaren uppmärksam på otätheten i luckan och inte ett råd att slarva med tätningen i doshålet :)
12 svar · 6,6k läst
S
sommartorpet3: Ja det där med ventilation inifrån verkar ju vara helt galet. Räcker det med ett antal ventilationshål på ca30mm eller behöver det vara en rejäl längsgåend springa som ventilation?Och är det nödvändigt med ventilation just från takfoten? Taket blir uppdelad i 2 sektioner/sida av en längsgående träbalk.Vad är bäst,skall jag ha ventilation via takfoten och borra upp
4 svar · 4,3k läst
D
Dr.SiC: [citat] Självklart finns det bra hantverkare också men att hitta dom är inte lätt. Hantverkare är verkligen ett ord man borde använda mindre flitigt, alldeles för lätt att ta sig den titlen idag.
11 svar · 12,4k läst
ByggPutte
ByggPutte: Kan vara lämpligt att ta bort frigoliten i kantelementet där ev fäster garage port. Om Den kommer så långt ut vill säga. Så Du får fäste för bult. Mvh Putte
3 svar · 2,5k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.