Hej!

Vi funderar på inreda vinden och då är det ju alltid problematiskt med hur mycket man skall bygga ut väggarna / takstolarna för att få tjockare isolering.

Har precis kört genom Parocs "energisparningsprogram" på Internet (Paroc AB - Isolering), till min stora förvåning så sparar man enbart 300kr / år om man väljer 30cm isolering isf 15cm....

Missar jag något självklart här? Enbart virket för att regla till tjockare från dagens 17cm kostar ju några tusen kr, bara att tjäna in materialet (virke + isolering) tar ju 10 år innan man börjar spara 300kr / år.

Parametrar till beräkningen var:

-Vindsbjälklag
-Dagens isolering = 15cm stenull
-70m2 skulle isoleras
-Fjärrvärme = 60öre / kWh

Jag fick det i och för sig till 600 kronor/år..?

Edit: Insåg att jag missförstod, jag räknade med att du idag hade 150 mm och lade på 150 mm till. Du menade ju att skillnaden mellan 170+150 mm och 170+300 mm blir 300 kronor.

Jag trodde att man pratade om klart större summor än dessa, tycker att detta ställer alla begreppen upp och ned när man pratar om isoleringstjocklekar.

Är jag helt ute och cyklar? Nästan man funderar på att inte alls öka takstolarna från 17cm utan bara lägga in 145mm skivor...

Det är ju inte precis dessa rekommendationer man brukar få.

Fast vänta, gjorde jag inte rätt ändå? Skillnaden mellan 150 och 300 millimeter isolering totalt blir enligt Paroc 600 kronor per år (förresten, det var 70 m2 väggyta då väl, inte golvytan i rummet?). Jag räknade alltså som att det fanns 150 mm isolering idag och lade sedan på 150 mm till. Nu gäller beräkningen i och för sig vindsbjälklag, men det var ju det närmaste man kunde komma. Jag skulle tro att det är ungefär samma som för snedtaket, även om temperaturskillnaden i ditt fall blir lite större på de båda sidorna om isoleringen och att du teoretiskt skulle spara lite mer än om man jämför med vindsbjälklag, men det är nog högst försumbar skillnad.

Enligt Isovers motsvarande program skulle man spara 783 kronor per år.

Hmm intressant.

Jag har ju "bara" 170 mm glasull i min sommarstuga - lite enligt en del.
I väggarna är det iof bara 95 mm så där finns ju kanske mer att önska iof tillsammans med bara tvåglasfönster - det är dock bara en somamrstuga som kallställes mellan varven - så energimässigt är det ingen fara

/K

nihtila skrev:
Jag trodde att man pratade om klart större summor än dessa, tycker att detta ställer alla begreppen upp och ned när man pratar om isoleringstjocklekar.

Är jag helt ute och cyklar? Nästan man funderar på att inte alls öka takstolarna från 17cm utan bara lägga in 145mm skivor...

Det är ju inte precis dessa rekommendationer man brukar få.
Det är mest en fråga om på hur lång sikt man räknar. Leverantörernas priser är ofta rätt väl anpassade till din vinst. Räknar man helt fräckt på att isolering betalar sig på 5 år, och tekniska apparater (värmepumpar) på 15 så blir det en tumregel som håller rätt bra.

300 kronor blir 10 år=>en felräkning. Men mycket bättre än 5 år bör du inte komma fram till.

--- Mats ---

Oj, jag fick 2 600 /år för taket, 3 100/år för väggarna och 6000 /år för källaren på mitt hus som var ursprungligen trästomme med sågspån på vinden och oisolerad källare.
Undrar vad jag ska göra med alla de pengarna.... :)

Mats Bengtsson skrev:
300 kronor blir 10 år=>en felräkning. Men mycket bättre än 5 år bör du inte komma fram till.

--- Mats ---
ok, höftade till något med tio år, beror helt på förutsättningarna. Vi som bara har 17cm takstolar får regla på en extra gång (några tusen för virket + några tusen för extra isoleringen). Sedan är det fråga om vem som gör jobbet med. Räknar man ingen kostnad på sin tid så blir det kortare intjäningstid men är det inhyrd personal a 1600kr / dag + några dagars jobb så drar det iväg ;-)

isolering är den enda investering i ett hus som förr eller senare blir återbetalt.
Finns det något annat i huset som du kan investera dina kronor i och som har såna återbetalnings förutsättningar?
gaia

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.