5 201 läst ·
6 svar
5k läst
6 svar
Isolering av stuga
Hej. Ska renovera en sommarstuga som ska bli vinterbonad så att man kan bo i den året runt om man vill. Stugan är 1,5plans med oinredd övervåning och timmer upp till övervåningen. Planen är att inreda övervåningen längre fram. En utbyggnad kommer att göras för badrum/tvättstuga. Ytterpanelen kommer att bytas ut och då kommer ju frågan upp om isolering. Övervåningen där det bara är brädor måste ju isoleras på något sätt. Frågan är om man vågar använda mineralull/stenull, kanske cellplast eller om man måste använda något cellulosabaserat som är krångligare och dyrare. Hur tjockt är det lagom att isolera om man vill minska risken för fuktproblem? Utanpå timmret så antar jag att det räcker med att bara sätta papp och sen regla upp för ytterpanelen. Eller så lägger man på ett lager isolering där också, fast kanske bara 45mm eller nåt. Det kommer inte bli plast någonstans i den gamla delen, bara i utbyggnaden. Sedan så funderar jag på en till sak. På insidan av timmret så kommer jag att regla upp för att dra lite vatten- och elrör. Vilket skivmaterial är lämpligast att använda på insidan om konstruktionen ska kunnas andas lite grann iaf. Utrymmet mellan skivan och timmret tror jag får bli tomt.
/Johan
/Johan
Varför skall du sätta diffspärr i utbyggnaden? Gissar att du kommer att ha tätskikt där så det blir ju automatiskt en diffspärr då och att stänga in fukt mellan två diffspärrar är rätt dumt.
Du får kolla på takutsprång och se hur mycket isolering du kan få plats med om du isolerar utvändigt, invändigt så är det utrymmet som begränsar. Jag hade kört med mineralullsskivor.
De flesta material såsom spånskiva, osb, gips fungerar men du måste se till att gavelventilationen fungerar och likaså takfotsventilationen.
/Kent
Du får kolla på takutsprång och se hur mycket isolering du kan få plats med om du isolerar utvändigt, invändigt så är det utrymmet som begränsar. Jag hade kört med mineralullsskivor.
De flesta material såsom spånskiva, osb, gips fungerar men du måste se till att gavelventilationen fungerar och likaså takfotsventilationen.
/Kent
Produkter som diskuteras: "fläktar"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Så länge man bygger på rätt sätt, dvs ser till att ha luftspalt mellan fasad och regelstomme och inte bygger in någon fuktig isolering så ser jag inga problem. Mineralullen andas precis som andra material så om fukt kommer in så kommer den även ut.
Du behöver ju inte överdriva isoleringens tjocklek, jag hade troligen isolerat med 145 mm och sen eldat lite för kråkorna. Befintliga hus är oerhört svårt att få lika energisnåla som nybyggda eftersom de oftast inte är byggda på samma sätt med diffspärrar och tjock isolering.
/Kent
Du behöver ju inte överdriva isoleringens tjocklek, jag hade troligen isolerat med 145 mm och sen eldat lite för kråkorna. Befintliga hus är oerhört svårt att få lika energisnåla som nybyggda eftersom de oftast inte är byggda på samma sätt med diffspärrar och tjock isolering.
/Kent
145mm menar du på övervåningen där det bara är brädor antar jag, för annars så skulle nog fasaden se ganska klumpig ut. Tjänar man inte tilräckligt mycket på att gå upp till t.ex. 195mm isolering på den här typen av stuga eller är det lagom för att fukten lättare ska kunna ta sig ut? Utanpå timmret så borde det väl räcka med kanske 45mm som jag tänkte tidigare.
/Johan
/Johan
Det är hela tiden en avvägning mellan hur det kommer att se ut och hur mycket man vill ändra på huset.
Jag hade troligen flyttat ut fasaden på ovanvåningen för att få luftspalt mot regelstommen och sen isolerat på vanligt sätt i regelstommen. Personligen vill jag inte gärna ha för mycket isolering på hus som skall andas så jag hade troligen isolerat med 145, det lär ge en stor skillnad och förlusterna på andra ställen lär vara mycket större.
/Kent
Jag hade troligen flyttat ut fasaden på ovanvåningen för att få luftspalt mot regelstommen och sen isolerat på vanligt sätt i regelstommen. Personligen vill jag inte gärna ha för mycket isolering på hus som skall andas så jag hade troligen isolerat med 145, det lär ge en stor skillnad och förlusterna på andra ställen lär vara mycket större.
/Kent
Okej, då blir det 145mm på övervåningen. Så som stugan är nu, så är det panel både utanpå timmret och på övervåningen, där det bara är några stockar som reglar. Den gamla panelen kommer alltså att plockas bort och ersättas av ny. Isoleringen på övervåningen kommer alltså att ske inåt mellan stockarna. Om man ska lägga på något lager isolering utanpå timmret vet jag inte än. Men om man ska göra det, så är det ju inget stort jobb, då ändå hela panelen ska bytas. Men jag har läst att många tycker att timmret fungerar bra som det är, så jag kanske skippar isoleringen där för att slippa flytta ut fasaden så mycket och minska risken för fuktskador på timmret.
/Johan
/Johan
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden