Hej!

Har ett rum i ett vindsutrymme i ett trevånings trähus som jag har tänkt att använda som arbetsrum/studio. Rummet är så att säga ett "rum i rummet". Man har någon gång på 40-50-talet skulle jag gissa, byggt upp ett rum med sluttande väggar som följer yttertaket inuti råvinden. Vad jag kan se är det utifrån och in; takpannor, papp, yttre plank, isolering med kutterspån och sedan plank igen. Därefter hade de satt masonit/spånskivor och tapetserat ett antal lager under åren.
Nu har jag tagit ner masonit och tapeter och blottat det inre liggande planket. Frågan är om det räcker med spånet som är i väggarna för att hålla värmen någorlunda (med hjälp av två elelement) eller måste jag sätta upp gips och silikona skarvarna? Kan jag silikona varje glipa i det liggande planket och få samma effekt (alltså att värmen inte smiter ut i springorna) och sedan måla plankorna, vilket är det jag egentligen vill göra men oroar mig för att det ska bli för kallt i rummet. Jag har som sagt två våningar under som är välisolerade och värmen kommer upp via golvet där också så klart. Övriga råvinden är mycket större än det lilla rummet jag pratar om nu, så cirkulationen och så sköts ju där också om man nu är orolig för att det ska bli för tätt om man silikonar.
Hoppas på konstruktiva svar som alltid här, mycket bra forum för övrigt :)

Nja, jag hade nog inte haft silikon i springorna. Det som saknas är fuktspärr, dvs åldersbeständig plast.
Det du kallar plank gissar jag är råspont? Vet du om det finns luftspalt under det yttersta lagret av råspont?

Det är svårt att bara göra om en liten del utan att påverka resten. Vad jag menar är att allt kanske är torrt och fint (trots lite annorlunda konstruktion) just för att det inte finns plast. Att då sätta upp plast kan i värsta fall "orsaka" en skada. (som jag förstått det)

Jag hade gjort ett av följande:

1. Låtit det vara som det är, har det fungerat fram tills nu lär det vara OK även i fortsättningen.
2. Rivit och gjort om, då vet du att det blir korrekt utfört men det blir dyrare och tar längre tid.

Btw, spån isolerar alldeles utmärkt men det är svårt att säga om det räcker utan att veta hur tjockt det är och hur kall vinter vi får etc.

Btw 2, Har du råd/tid/lust så kan du ju riva och göra om, i annat fall kan du testa en vinter och se hur det funkar.

Btw 3, tänk innan hur du vill göra med resten av vinden innan du gör något alls så att du inte skapar onödiga kostnader.

Jag är inte snickare till yrket så ta mina råd för vad de är.

Mvh / Azkel

Precis som Azkel säger så isolerar kutterspån hyggligt, inte lika bra som mineralull men hyggligt. Hur mycket beror så klart på tjockleken. Men eftersom det i ditt fall är isolerat mellan takstolarna bör det vara i alla fall 5 tum tjockt med kutterspån. Finns många hus byggda innan första energikrisen på 70 talet som är sämre isolerade. Ett problem med kutterspån är att det tenderar att sjunka ihop med åren. Längre upp på väggarna kan det med andra ord bli sämre. Det kan märkas genom att väggarna blir smutsiga efter ett antal år på de kallare områdena. Ett litet lustigt fenomen som beror på att luften där rör sig saktare och inte klarar av att hålla borta föroreningar som den varmare luften knuffar dit.

Azkels råd om att bo där en vinter för att testa hur det känns är ett bra råd. Nu vill du kanske inte lämna det i det ofärdiga skick som du nu har det . Mitt råd är att försöka minimera konvektionen - dvs att den uppvärmda luften kan tränga ut i väggen och där dumpa sin fuktighet. Inte så mycket för att höja värmekomforten som för att förhindra förhöjd fuktighet i kutterspånen. Det går att uppnå ett fullgott konvektionsskydd med skivor av tex massonite eller gips men det är svårt. En god idé kan därför vara att innanför väggbeklädnaden sätta någon typ av "vindskydd" - papp eller en mer modernare vindskyddsduk.

Din fråga om det kan bli för tätt är en bomb på detta forum, jag drar ur splinten genom att säga att:
- Nej det kan inte bli för tätt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.