Ungefär hur tjock skall en isolering (typ rockwoll) vara i vägg respektive snedtak nu för tiden?

Jag har förstått att det har kommit nya byggregler på sistone som ökar den rekommenderade tjockleken ganska avsevärt. För körde man väl med typ 20cm isolering i väggar och 30cm i taket.

Såg i en broschyr från Paroc att man jobbade med totalt 28,5 cm isolering och att det motsvarade en energiåtgång som endast är hälften av det krav som ställs numera. Kan man gå ner mot 24 cm och ändå motsvara byggnormens nutida krav?

Jag inser att man nog egentligen borde göra en komplett värmebalansberäkning men huvudet blir lite trött eftersom jag inte förstår så mycket av det. Behöver helt enkelt ett par handfasta tips!

Ola78
Du kan nog gå ner till 24 cm. Jag jobbar själv på husfabrik och vi har 24 cm i väggarna och dom uppfyller normerna i alla fall. Nu har vi ju lättreglar i väggarna som bryter köldbryggorna på det påverka väl också. Men jag tror det är ganska vanlig tjocklek på isoleringen hos många husfabrikikanter. Men energin kommer ju inte bli billigare så kan du så kör med tjockare isolering.

slipperman skrev:
Såg i en broschyr från Paroc att man jobbade med totalt 28,5 cm isolering och att det motsvarade en energiåtgång som endast är hälften av det krav som ställs numera. Kan man gå ner mot 24 cm och ändå motsvara byggnormens nutida krav?
Att 28,5 skulle motsvara energiåtgång som bara är hälften av kravet känns lite konstigt. Har du några siffror?

Beror lite på vad man värmer med, och hur många plasma-tv's man har igång hemma, hushållsel räknas ej med i energiförbrukningen för uppvärmning. :)

haavard skrev:
Att 28,5 skulle motsvara energiåtgång som bara är hälften av kravet känns lite konstigt. Har du några siffror?
Njet, tyvärr det var det som stod i broschyren. Tyckte också att det lät skumt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.