Hejsan,
Jag har köpt ett gammalt "renoveringsobjekt", ett tvåvåningshus på ca 120m2 från 20-talet som idag helt saknar isolering i väggarna. Väggarna verkar bestå av stående tjocka plank (ca 50mm tjocka) med liggande panel på utsidan och pärlspont på insidan. Tanken är att jag ska renovera upp hela huset för hyffsat energisnålt åretrunt boende. Som uppvärming kommer en frånluftsvärmepump användas (Comfortzone CE50).
Eftersom huset idag saknar ångspärr så lutar det åt att jag använder någon form av cellulosaisolering både på vinden och i väggarna (med typ vindpapp i väggarna istället för ångspärr) så huset kan fortsätta att "andas".
Panelen på utsidan av huset ska bytas. Och insidan av väggarna kommer också totalrenoveas med nya ytskickt och el/vvs-installationer. Även de flesta fönstrena kommer att bytas (och då flyttas ut) samt takfoten skulle kunna förlängas för att behålla utseendet. Så jag kan fritt isolera båda sidorna av väggarna utan problem.
Så jag har tänkt sätta 15-20cm cellulosaisolering på utsidan. Men jag tänkte även skapa ett 5-7,5cm "installtionsutrymme" på insidan där jag drar el och vvs. Detta utrymme tänkte jag också isolera.
Är det en bra idé att isolera väggarna på båda sidorna?
Eller ska jag skippa isoleringen på insidan och istället lägga mer på utsidan?
Är 20cm isolering i väggarna lagom? Mer? Mindre?
Tacksam för alla råd!
Jonas