Har ett radhus som byggdes 1976 med de gamla byggreglerna. Det är svårt att se hur mycket isolering som finns på vinden eftersom golvspånskivor ligger över. Vad tror ni att det är för u-vörde på denna isolering? Enligt Energimyndigheten var det vanligt med u-värden på runt 0.3 vid denna tidpunkt.

Berliner
U värdet har väl att göra med isoleringens tjocklek.
Eller menar du lambdavärde ? När jag beräknar mina projekt utgår jag ifrån 0,045 lambdavärde för mineralull isolering som monterades innan 80talet.

Berliner

Mikael_L
downey skrev:
Har ett radhus som byggdes 1976 med de gamla byggreglerna. Det är svårt att se hur mycket isolering som finns på vinden eftersom golvspånskivor ligger över. Vad tror ni att det är för u-vörde på denna isolering? Enligt Energimyndigheten var det vanligt med u-värden på runt 0.3 vid denna tidpunkt.
Det låter rätt högt ... :x
Det skulle betyda att dom satt mindre än 15cm isolering på vindsbjälklaget ...

Men energin var snorbillig 1976, så man nöjde sig kanske med det. Snorbillig och snorbillig :O, första oljekrisen hade förvisso just varit och fanns färskt i minnet hos Svenskarna, vilket borde betyda att man hade börjat isolera lite bättre.
I vilket fall skulle åtminstone inte jag höja på ögonbrynen om det är sämre u-värde än 0,2 i alla fall.
Det skulle motsvara upp til 20cm.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.