1 807 läst ·
5 svar
2k läst
5 svar
Fuktspärr
Hej!
Tänkte tilläggsisolera vinden under hösten och skulle behöva lite hjälp.
Har ett stenhus från 1959 där det idag ligger det vindspapp och ca 7-10cm glasfiber mellan takstolarna (dvs på innertaket). Mao existerar ingen diffusionsspärr och när jag mätte luftfuktigheten i vintras låg den mellan 70-85%. Så jag antar att jag behöver lägga plast, speciellt då jag tänker bättra på isoleringen.
Nu till frågan:
Var/hur ska jag lägga plasten?
Som jag ser det finns det några alternativ:
Mycket tacksam för svar!
Tänkte tilläggsisolera vinden under hösten och skulle behöva lite hjälp.
Har ett stenhus från 1959 där det idag ligger det vindspapp och ca 7-10cm glasfiber mellan takstolarna (dvs på innertaket). Mao existerar ingen diffusionsspärr och när jag mätte luftfuktigheten i vintras låg den mellan 70-85%. Så jag antar att jag behöver lägga plast, speciellt då jag tänker bättra på isoleringen.
Nu till frågan:
Var/hur ska jag lägga plasten?
Som jag ser det finns det några alternativ:
- Riv bort all gammal isolering och vindspapp och lägg plast direkt mot innertaket. Följdfrågan är i så fall hur man ska lägga plasten? Bara mellan takstolarna (hur får man då tätt mot takstolens kant?) eller ska man även försöka täcka in takstolarna? Det senare lär bli svårt att få tätt då flera stag går upp från den liggande delen av takstolen.
- Spara vindspappen/glasullen och häfta fast plast på takstolarnas ovankant. Sedan lägga på mer isolering (lösull) på plasten. I genomskärning blir det: innertak -> vindspapp -> glasull -> plast -> lösull (eller där en takstol ligger: innertak -> takstol -> plast -> lösull). Hur mycket ska man i så fall lägga för att undvika kondensering mot plasten och således blöt glasull?
- Något annat förslag?
Mycket tacksam för svar!
Jag skulle kolla in ex ekofiber, där lägger man en vindväv i botten och sedan sprutas isoleringen. Men det är ju problem att få även denna väv tät, men de kanske kan ge en rekomendation.
Det kan också bli mer problem på vinden om man tillägsisolerar.
Lite att läsa
http://www.ekofiber.se/index.php?option=com_content&view=article&id=36&Itemid=37
Det kan också bli mer problem på vinden om man tillägsisolerar.
Lite att läsa
http://www.ekofiber.se/index.php?option=com_content&view=article&id=36&Itemid=37
Tackar för responsen, men jag blir lite förvirrad...
Vad är syftet med vindväven kontra den vindspapp som idag ligger mellan takstolarna? Om jag förstått rätt så är varken vindväven eller vindspappen diffusionstät.
Skulle denna lösning, lösull utan ett diffusionstätt skikt, hjälpa mot den redan höga luftfuktighet på vinden? Som jag ser det är risken snarare att luftfuktigheten ökar iom att temperaturen på vinden sänks. Lösullen i sig klarar säkert detta men jag oroar mig i så fall för mögelpåväxt på råspont/takstolar.
Rätta mig gärna om jag har fel...
Vad är syftet med vindväven kontra den vindspapp som idag ligger mellan takstolarna? Om jag förstått rätt så är varken vindväven eller vindspappen diffusionstät.
Skulle denna lösning, lösull utan ett diffusionstätt skikt, hjälpa mot den redan höga luftfuktighet på vinden? Som jag ser det är risken snarare att luftfuktigheten ökar iom att temperaturen på vinden sänks. Lösullen i sig klarar säkert detta men jag oroar mig i så fall för mögelpåväxt på råspont/takstolar.
Rätta mig gärna om jag har fel...
Den är inte diffusionstät utan lufttät, dvs det blåser inte genom isoleringen och upp på vinden (misstänker att den papp du har idag läcker rätt mycket). Ekofiber kan hantera att väven inte är diffusionstät då ev fukt som fälls ut inte ställer till problem inne i isoleringen. (enligt dem själva).
Att risken för mögel ökar har du rätt i ,ett av dokumenten i länken ovan beskriver just detta.
Sedan finns det olika lösningar för detta, några förespråkar isolering på utsida tak för att motverka problem med kallvindar.
Att risken för mögel ökar har du rätt i ,ett av dokumenten i länken ovan beskriver just detta.
Sedan finns det olika lösningar för detta, några förespråkar isolering på utsida tak för att motverka problem med kallvindar.
Ok, om jag förstått rätt så blir luftutbytet mot vinden mindre med vindväven, därmed dras mindre fukt med. Fukt kan dock fortfarande diffundera upp på vinden (i vilken utsträckning?). Så vad är egentligen fördelen med vindväven kontra plasten (som dessutom är diffusionstät)?
Grundfrågan kvarstår dock:
Ska man lägga vindväven/plasten uppe på takstolarna och sedan lägga på mer isolering ovanpå eller bör man ta bort vindpappen och glasullen för att sedan lägga plast/vindväv direkt mot innertaket och sedan ny isolering?
Grundfrågan kvarstår dock:
Ska man lägga vindväven/plasten uppe på takstolarna och sedan lägga på mer isolering ovanpå eller bör man ta bort vindpappen och glasullen för att sedan lägga plast/vindväv direkt mot innertaket och sedan ny isolering?
Klicka här för att svara