Har en liten groventre samt tvättstuga som sitter ihop med garaget i ett hörn av vårt 60-tals hus. På garage/groventrevinden ligger ~10cm spån/stenullsmatta. Ingen fuktspärr.

Skall nu flytta en vägg och göra en kombinerad groventre/tvättstuga som skall hållas uppvärmd. Alltså skall det på lite isolering på taket på de delar som skall bli tvättstuga.

Problemet är att rummet går i vinkel och taket ligger i olika nivåer pga golvhöjdskillnader och vattenrör. På ena sidan har jag redan lagt på 120+120mm glasull i samband med en skorstensrivning...det är extremt svårt att komma åt.

Har alltså ingen möjlighet att plasta på vinden (eller ja, många timmars jobb isf), och eftersom vi nu tänkte börja torka lite mer tvätt tänkte där kunde det ju vara bra att få taket så tätt som möjligt.

Taket är spånt som nedåt är klätt med gips på vissa delar och masonit på andra. Takhöjden är dålig (strax över 2m) så att sänka ner för isolering och fuktspärr är inget alternativ.

Då kom tanken om man inte kunde rolla taket med något våtrumstätskickt och sedan limma upp tunnt takgips eller liknande.

Vad tror ni om idén? Är den dålig, har jag några alternativ?

I mitt badrum har jag agnes takess (typ http://www.byggmax.com/se-sv/Prod/PID-1026.aspx), detta är skivor som är plastbelagda och i kombination med mjukfogar så blir det lufttätt uppåt. Kanske inte helt efter reglerna men vad göra ibland?
Ang torkning av tvätt så skall du ha ventilation där den fuktiga luften tas bort, annars blir tvätten aldrig torr.
Så en paxfläkt och täta springor uppåt hade jag chansat på.

Tack för svar!

Lufttätt kan jag ju få det redan idag, det finns inga sprickor i dagens tak, så med ett par lager takfärg och fog utmed väggarna blir det tätt.

Frågan är hur mycket tätare det blir med de plastbelagda skivorna.
Taket går som sagt i lite olika nivåer och innefattar en låda som inklädnad av vattenrör, så det blir många hörn att fixa till.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.