Håller på med mitt projekt att bygga garage av carporten. Nu skall snart isoleringen upp och då kommer frågan om det funkar att ha diff plast på båda sidor väggen?

Ena långsidan kommer att vara husets vägg och där är det diff spärr på insidan. Skall jag sätta diff även utifrån, dvs in mot garaget?

Sedan är förrådet som är kortsida i garaget redan isolerat med diff spärr. Nu kommer den väggen att hamna mitt i garaget, skall jag sätta diff på sidan mot garaget där med?

Först var jag inne på att inte ha det, men nu är jag inne på att sätta plast på båda sidor på dessa två väggar.

Endast plast på ena sidan.

Trickigt läge.
Det har ju skrivits spaltmeter om diffspärrar tidigare. Det här problemet har jag inte sett något om i detta forum. Vi kan ta det från grunden.

Det normala är att du har en diffspärr på insidan som skall förhindra att uppvärmd luft med större förmåga att bära vatten kommer in i väggen och kyls ner där med kondens som konsekvens.
Så långt är allt enkelt.
men sedan så bygger du till, eller isolerar ett tidigare ouppvärmt utrymme. Då måste du veta hur väggen är uppbyggd för att göra rätt.

Är den gamla ytterväggen utan luftspalt så behöver du inte diffplast på större delen av väggen. MEN uppe vid taket blir det lite knepigt. Den gamla ytterväggen har ingen diffspärr uppåt. Om du då inte har plast på ena sidan så kan inomhusluft komma upp till yttertaket via den nya sidan. Jag kommer inte ihåg riktigt men jag tror mig ha läst någon stans att det räcker med plast någon meter in på den nya sidan för att fixa det hela.

Låter mest som om någon har förutsett problemet och satt en godtycklig gräns för att kunna peka på den när det krånglar så att försäkringen skall gälla om det är "riktigt" gjort. Själv så kan jag ha lite tvivel om metoden. Kanske jag skulle riva ner en del av den gamla väggen för att kunna knyta ihop diffplasten istället.

Om väggen har luftspalt bakom ytterpanelen så är det lite knepigare. Om den fungerar som den skall så kommer kallluft in underifrån och så ventileras den ut på något sätt i ovankanten. Då måste du riva ytterpanelen för att kunna få till det enligt ovanstående.
ELLER... Om det finns speciella skäl som gör att du inte kan riva ytterpanelen utan vidare. Så bör du göra en dubbel vägg, isolera luftspalten från båda hållen sas. I det fallet så är det diffplast på bägge sidor som gäller. Ungefär som om det är olika hus med en 20mm gränd emellan.

Hoppas att du blir lite klokare av det här förvirrade inlägget.
VH/Findus

Förstod en del, men inte riktigt allt skall erkännas. Det är ett modernt hus (2005) med panel. Jag tänker dock riva panelen och spikregeln så det blir bara vindpappen kvar och sätta OSB och gips på de stående reglarna.

LilleNo har samma situation, men spegelvänt. Han har också en vägg som vart yttervägg på huset men som kommer att bli innervägg i garaget.

http://www.byggahus.se/forum/smahus-garage-friggebod-m-m/157240-omyggnad-carport-garage-4.html

Inlägg 95 visar min vägg mot förrådet. Den är plastad på insidan förrådet. Här tänkte jag sätta plast mot ytterväggen, skall jag gå igenom väggen och fiska fram plasten jag satt i förrådet?

Egentligen skulle jag kanske ha ställt frågan: Hur gör man om en yttervägg till att vara en innervägg?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.