Hej. Jag fick i somras riva bort delar av skorsten chakt eller vad det kallas. då jag gjorde om golvet till badummet som låg helt intill skosten shakten.

Nu börjar det bli kallt ute så det börjar ju bli hög tid och få detta isolerat igen så att man slipper kallras till källren.. och att värmen slipper försvinna ut till kråkorna.

Det som var där innan var 2 lager med kanske ca120mm gullfiber. Sedan var det täckt med gips skiva i källar taket. Denna var ändå hyffsat nära skorstenrören.. vet ej om detta är riktigt och använda sig av gips? på grund av brandrisken (det är brandisolering runt rören)

Nu slängde jag upp Paroc stenull isolering 2 lager med 195mm tjocklek. Detta brinner ju inte så det blir nog bra.

Men titta gärna på bilderna och kommentera gärna.
Vad ska jag använda mig av för skiva för att täcka detta? Gips eller nått annat. Har iofs en Humidboard liggandes efter badrumsrenoveringen. Hoppas ni förstår vart jag menar att skivan skall vara.. "i taket precis vid rör genomföringen mellan källarn och skorstens shakten

• bild-53.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • bild-52.JPG
    Skapa konto
  • bild-51.JPG
    Skapa konto
Bjälklagsgenomföringen ser ju bra ut. Paroc stenull utanför nätmattan.

Men om det där är skorstenspipor till eldstäder måste du ju ersätta både nätmatta 2x30 mm plus ett shakt av minerit med utvändiga reglar. Minst 100 mm från utsida nätmattan till shaktets sida.

Hej..

tack för svaren.. Jo det ser ut som om det är 2 lager med nätmatta på rören.. ja dessa rör är till eldstäder. Shaktets sida är klädd med minerit hela vägen upp .. det är ca 10 meter. ska jag klä även den golv bjälken till vänster som är en del av det nya golvet med minerit menar du?.. Vad ska jag använda för material till o täcka denna öppna plats i taket? så man får en snygg o fint tak även här

Ja, jag tycker nog att shakten bör vara så obrutet som det bara går att göra det. Så gärna minerit även mot bjälken, även om det ser ut att vara mer än 100 mm.

När du sedan har shaktet på plats, kan du vid en bjälklagsgenomföring låta innertaksmaterialet gå nästintill emot (typ 10 mm) shaktets utsida, trycka in lite stenull och slutligen låter man taklisten gå dikt an mot shaktet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.