En glad amatör tar tacksamt emot hjälp. Jag har läst, frågat och funderat - kommit fram till något o sedan förkastat det.. Projektet är en renovering av tvättstugan i mitt kallförråd. Jag tänkte klä den i råspont och måla betonggolvet. Tänkte också byta ut den befintliga torktumlaren till en kondenstumlare för att dels slippa ha ett fult "utluftsrör" i rummet och dels kunna ta till vara extra värmen den ger. Ingen värme står på i detta rum men vid riktigt hård vinter sätter jag in ett elelement för att inte grejerna ska frysa sönder.
Tanken är nu att även bättre på isoleringen lite. Gissar att det ser ut som i resten av förrådet under väggskivorna i detta utrymme.
Dvs reglar som bildar fack och utanpå dessa ytterpanelklädseln.
Funderar på om jag kan köpa isolering som är lite mindre breda än facken för att få en luftspalt, samt att klä varje fack med vindpapp innan isoleringen. Hur stor luftspalt behövs?
Mot rummet - utanpå isoleringen - plast och sedan innerråsponten utanpå plasten?
Och så en ventil där jag tidigare släppte ut luften från torktumlaren.
Betonggolvet tänkte jag som sagt måla då jag inte kommer på något bättre (gissar att det är gjutet i princip direkt på backen).
Taket vet jag faktiskt inte hur jag ska göra... (bjälkar invändigt, plankor ovanpå och sedan takpapp).
Kan tillägga att det är lågt i tak redan. Taket sluttar lite åt ena hållet.

Tacksam för synpunkter och råd!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.