Jag ska tilläggsisolera sommarhuset och undrar vilket trä man ska använda på reglar och spikläkt?
Jag tänkte byta ut panelen och vindpappen. Lägga till reglar och isolering på 45mm. Ny vindpapp, spikläkt(för luftspalt) och sedan ny panel.

Ska träet vara impregnerat eller obehandlat? Hur tjock bör spikläkten vara?

Mitt Lag skrev:
Jag ska tilläggsisolera sommarhuset och undrar vilket trä man ska använda på reglar och spikläkt?
Jag tänkte byta ut panelen och vindpappen. Lägga till reglar och isolering på 45mm. Ny vindpapp, spikläkt(för luftspalt) och sedan ny panel.

Ska träet vara impregnerat eller obehandlat? Hur tjock bör spikläkten vara?
:thumbup:

Allt virke man köper på vanliga brädgårdar är gran, eller möjligen fur. Det finns inget annat att välja på.

Allt konstruktionsvirke ska vara obehandlat. Impregnerat virke används endast till saker som trädäck och bryggor.

Spikregel är praktiskt taget alltid 28x70mm.

Tack för snabba svar!

Vilken dimension bör luftspalten ha?
Jag kommer att ha spikläktet på samma ställen som 45-reglarna så jag tar ju givetvis minsta möjliga dimension, den ska mest fungera som luftspalt.
Nu var jag ju inte så tydlig första gången:-), men 28 låter mycket för luftspalten.

10-15 mm fungerar, näst den med klenare spik då panelen kommer att "låsa" hela konstruktionen.

S
28mm mycke för luftspalt?
bättre isoler med västkustskiva. isolerar du mellan regler så får du inte mycke för det.
varje regel du sätter blir en köldbrygga

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.