3 456 läst ·
5 svar
3k läst
5 svar
Radhus och ljudisolering
Jag är på gång med att köpa ett nyproducerat radhus med grannar på båda sidor. En viktig aspekt för mig är att det inte är allt för lyhört till grannarna (t.ex. ljud från TV, musik etc.). Innerväggarna mellan den egna bostadens rum är "lätta" väggar vilket jag är helt okej med.
Har kollat med byggherren och fått följande info om radhuset.
- Själva husfasaden är murad tegel.
- Väggen består först av 3 lager gips och därefter trästomme. Efter stommen finns en 3 cm bred luftspalt mellan husen och därefter kommer grannens trästomme och 3 lager gips.
- Varje radhus har egen betongplatta med 3 cm isolering mellan betongplattorna.
- Huset ska enligt byggherren minst leva upp till ljudklass C.
Vad tror ni rent spontant om hur lyhört kan tänkas vara gentemot grannarna?
Har kollat med byggherren och fått följande info om radhuset.
- Själva husfasaden är murad tegel.
- Väggen består först av 3 lager gips och därefter trästomme. Efter stommen finns en 3 cm bred luftspalt mellan husen och därefter kommer grannens trästomme och 3 lager gips.
- Varje radhus har egen betongplatta med 3 cm isolering mellan betongplattorna.
- Huset ska enligt byggherren minst leva upp till ljudklass C.
Vad tror ni rent spontant om hur lyhört kan tänkas vara gentemot grannarna?
Tack för feedback.
Har inte fått mer info än ovanstående från byggbolaget så vet inte om det förekommer någon ytterligare isolering i väggen mot grannen utöver gipsskivorna (men tror inte det). Är inte direkt sugen på att börja regla väggar i ett nybyggt hus
Har inte fått mer info än ovanstående från byggbolaget så vet inte om det förekommer någon ytterligare isolering i väggen mot grannen utöver gipsskivorna (men tror inte det). Är inte direkt sugen på att börja regla väggar i ett nybyggt hus
Klicka här för att svara