1 541 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Räcker tilläggsisoleringen?
Vi har ett hus som idag är tilläggsisolerat på slutet av 70-talet med 5cm isolering. Det är plåt på det idag och vi ska byta ut det till träfasad så funderingarna går om man ska isolera mera eller om det räcker med det som finns idag?
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Räcker isoleringen frågar du. För vad då undrar jag.
Det är förmodligen isolerat med 95 mm mineralull från början, och med tilläggsisoleringen så är det alltså totalt 140 eller 145 mm.
Det är ungefär hälften jämfört med hur nybyggen isoleras idag.
Men det är ju uppvärmningskostnaden (och i viss mån komforten) som avgör hur mycket man vill isolera.
Och uppvärmningskostnaden väger man mot kostnaden att tilläggsisolera.
Om man har vedeldning och gratis ved ger det en kalkyl som är helt annorlunda än om man har direkt eluppvärmning och betalar 1,50 kr/kWh.
Rent allmänt anser man dock att det är mera lönsamt att isolera vindsbjälklaget än väggarna.
Och då ramlar man in i fuktproblematiken.
Inte lätt alltså att ge allmänna råd utan att veta mer om det specifika fallet.
Men om det ändå är fasadbyte på gång så hade nog jag passat på att isolera ytterligare 70 - 95 mm.
Utan att känna till alla kringliggande omständigheter alltså, så tag mitt råd med en rejäl nypa salt!
Det är förmodligen isolerat med 95 mm mineralull från början, och med tilläggsisoleringen så är det alltså totalt 140 eller 145 mm.
Det är ungefär hälften jämfört med hur nybyggen isoleras idag.
Men det är ju uppvärmningskostnaden (och i viss mån komforten) som avgör hur mycket man vill isolera.
Och uppvärmningskostnaden väger man mot kostnaden att tilläggsisolera.
Om man har vedeldning och gratis ved ger det en kalkyl som är helt annorlunda än om man har direkt eluppvärmning och betalar 1,50 kr/kWh.
Rent allmänt anser man dock att det är mera lönsamt att isolera vindsbjälklaget än väggarna.
Och då ramlar man in i fuktproblematiken.
Inte lätt alltså att ge allmänna råd utan att veta mer om det specifika fallet.
Men om det ändå är fasadbyte på gång så hade nog jag passat på att isolera ytterligare 70 - 95 mm.
Utan att känna till alla kringliggande omständigheter alltså, så tag mitt råd med en rejäl nypa salt!
Redigerat:
Medlem
· Stockholms
· 1 555 inlägg
Med tanke på att jag har 1 tum sågspån som enda isolering i väggarna låter det som rena lyxen.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Klicka här för att svara
