Hej mina väggar på huset är ca 25cm tjocka, hur mycket av detta kan vara isolering då? Huset är byggt 1949 och har bergvärme, gör av med 15000 kw/år vilket inte är så mycket. Tänkte byta ut de fönster som är 2 glas till 3 glas men funderar samtidigtpå om det rent ekonomiskt skulle vara en idè att tillägsisolera kåken då man ändå håller på. Kan de va så att jag typ har 200 isolering i väggarna nu?

Är huset inte tilläggsisolerat lär det inte vara mer än några cm kutterspån i väggarna, resten är trä.

Det är tillägsisolerat minst en gång, 5cm isolering ser jag bakom panelen sen innanför vår det trä.

Redigerat:
Enda stället som det drar är från fönstren så frågan är ju om det är värt ca 60000 att isolera en vända till. Lär väll rå en jädrans massa år och tjäna in den isoleringen

Du kommer inte att tjäna i din tilläggsisolering, utan det blir ett bidrag till att minska elförbrukningen.

Det som stod på energideklaration när vi köpte huset var att vinden och källaren bör isoleras, vi sprutade in 15m3 insulsafe på vinden och sänkte förbrukningen med 2000kw/h /årdet har vi tjänat in nu efter 3 år. Huset är dränerat med platonmatta 2005 men det blev aldrig isolerat samtidigt :(, funderar på att isolera källaren då de stod i kalkylen en payoff på ca 3år. Då menade han bara de som va ovanmark, eller ska man gräva ner en lite bit?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.