15 850 läst ·
9 svar
16k läst
9 svar
Isolering förråd med eller utan vindpapp?
Ska isolera ett förråd, i dagsläget finns noll isolering, tänker köra 145 isolering på ytterväggarna.
Har läst och läst och alla tycker olika, plocka ner fasaden (trä) är inte aktuellt. Finns ingen luftspalt i väggen utan det man ser är baksidan av fasaden på insidan.
Ska jag försöka sätta dit vindpapp på insidan mot fasaden, isolering, plast och skiva eller bara isolering, plast och skiva? Eller rentav skippa plasten också?
Utrymmet kommer att vara uppvärmt 10-25 grader.
Har läst och läst och alla tycker olika, plocka ner fasaden (trä) är inte aktuellt. Finns ingen luftspalt i väggen utan det man ser är baksidan av fasaden på insidan.
Ska jag försöka sätta dit vindpapp på insidan mot fasaden, isolering, plast och skiva eller bara isolering, plast och skiva? Eller rentav skippa plasten också?
Utrymmet kommer att vara uppvärmt 10-25 grader.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Att inte ens ha vindduk (vindpapp) låter inte smart.
Själv hade jag nog bitit i det sura äpplet och tagit ner panelen, satt upp vindväv (eller utegips), spikläkt och sedan återmonterat panelen.
Sätter du isoleringen (mineralull?) direkt mot panelen kommer den att bli våt och riskera att mögla.
Vad är det för panel för resten?
Själv hade jag nog bitit i det sura äpplet och tagit ner panelen, satt upp vindväv (eller utegips), spikläkt och sedan återmonterat panelen.
Sätter du isoleringen (mineralull?) direkt mot panelen kommer den att bli våt och riskera att mögla.
Vad är det för panel för resten?
Hej
Jag stod inför samma dilemma när jag börjar planera för mitt isoleringsprojekt. Först tänkte jag bygga upp med läkt invändigt för att skapa luftspalten, men av en händelse när jag surfade runt lite så kom jag in på en hemsida om hur man renoverar gamla hus. Där förklarade de att luftspalten "uppfanns" när plastfärgerna kom, innan dess så "andades" panelen. Dvs torkade ut snabbt.
Kommer inte ha mitt förråd uppvärmt på vintern så därför kommer jag att strunta i att sätta upp plast.
Jag stod inför samma dilemma när jag börjar planera för mitt isoleringsprojekt. Först tänkte jag bygga upp med läkt invändigt för att skapa luftspalten, men av en händelse när jag surfade runt lite så kom jag in på en hemsida om hur man renoverar gamla hus. Där förklarade de att luftspalten "uppfanns" när plastfärgerna kom, innan dess så "andades" panelen. Dvs torkade ut snabbt.
Kommer inte ha mitt förråd uppvärmt på vintern så därför kommer jag att strunta i att sätta upp plast.
Det var ju bra, då slapp man oroa sig för det. Slår du på duken direkt på baksidan på panelen då på insidan, även över de gamla reglarna? Antar att jag får köra med plast innan skivorna sen då i och med att det är uppvärmt?larsdavid skrev:Hej
Jag stod inför samma dilemma när jag börjar planera för mitt isoleringsprojekt. Först tänkte jag bygga upp med läkt invändigt för att skapa luftspalten, men av en händelse när jag surfade runt lite så kom jag in på en hemsida om hur man renoverar gamla hus. Där förklarade de att luftspalten "uppfanns" när plastfärgerna kom, innan dess så "andades" panelen. Dvs torkade ut snabbt.
Kommer inte ha mitt förråd uppvärmt på vintern så därför kommer jag att strunta i att sätta upp plast.
Tänker regla upp 45x45 utanför de andra 10 cm reglarna för att få raka väggar, nån som vet om jag kan köra med tjocklek 145 på isolering direkt eller ska jag isolera i olika lager? Nån betydelse?
Lägger in samma inlägg som jag precis skrev i en annan tråd med liknande frågeställning. 
Vad jag däremot vill rekommendera är att du läser på dig om cellulosaisolering. Jag isolerade min friggebod med det. Det är dyrare men ska enligt uppgift framför allt vara betydligt bättre än mineralull på att hantera fukt. Den låter fukten vandra på ett helt annat sätt och därmed är den bättre i en byggnad som inte kommer vara normalt uppvärmd utan där temperaturskillnaderna är stora och återkommande. Enligt uppgift från företaget som tillverkar den isolering jag använde så behövdes heller ingen luftspalt, vare sig i väggar eller tak, av samma anledning, inte heller någon plast på insidan. Tydligen har den oftast bättre isoleringsvärde också.
Uppgifter om cellulosaisoleringens egenskaper ovan är inget jag enkelt kan ange källor för utan det har varit läsande på internet och snackande med branschfolk som gett mig denna uppfattning. Låter det intressant så kolla upp själv om det kan vara något för dig. En fördel som jag faktiskt har egen erfarenhet av däremot är att cellulosa KLIAR INTE!
Dammar rätt rejält och är lite knöligt att såga (jag körde med fogsvans) men kliar gör det inte.
Vad jag däremot vill rekommendera är att du läser på dig om cellulosaisolering. Jag isolerade min friggebod med det. Det är dyrare men ska enligt uppgift framför allt vara betydligt bättre än mineralull på att hantera fukt. Den låter fukten vandra på ett helt annat sätt och därmed är den bättre i en byggnad som inte kommer vara normalt uppvärmd utan där temperaturskillnaderna är stora och återkommande. Enligt uppgift från företaget som tillverkar den isolering jag använde så behövdes heller ingen luftspalt, vare sig i väggar eller tak, av samma anledning, inte heller någon plast på insidan. Tydligen har den oftast bättre isoleringsvärde också.
Uppgifter om cellulosaisoleringens egenskaper ovan är inget jag enkelt kan ange källor för utan det har varit läsande på internet och snackande med branschfolk som gett mig denna uppfattning. Låter det intressant så kolla upp själv om det kan vara något för dig. En fördel som jag faktiskt har egen erfarenhet av däremot är att cellulosa KLIAR INTE!
Dammar rätt rejält och är lite knöligt att såga (jag körde med fogsvans) men kliar gör det inte.
Klicka här för att svara
