Håller just på att dränera huset och funderar på hur jag ska gå vidare med det badrum som ska renoveras.

Två väggar är helt under marknivå men ändå isolerade från insidan.

Frågan lyder: kan man ha det på det viset?

Börjar bli tokig när jag tänker på det eftersom någon stans träffar varmt och kallt varandra hur man en bär sig åt.

Om du inte har problem med fukt i väggen idag så blir ju knappast risken större för att du renoverar badrummet?

Hej
Jag skulle absolut ta bort den uppreglade konstruktionen.
Du kanske inte har några problem idag men om/när problemen kommer är det surt att bli tvungen att riva hela badrummet för att bli av med lukten.
Funktionen hos tex isodrän blir nedsatt av isolering på insida eftersom det bygger på att betongen ska hållas varm.
Isoleringen på insidan motverkar just det och då torkar inte väggen ut som det är tänkt.
Fredrik

Fredrik Å skrev:
Hej
Jag skulle absolut ta bort den uppreglade konstruktionen.
Du kanske inte har några problem idag men om/när problemen kommer är det surt att bli tvungen att riva hela badrummet för att bli av med lukten.
Funktionen hos tex isodrän blir nedsatt av isolering på insida eftersom det bygger på att betongen ska hållas varm.
Isoleringen på insidan motverkar just det och då torkar inte väggen ut som det är tänkt.
Fredrik

Jag hade tänkt att göra på det sättet men då värmer jag ju bara ytterväggen i badrummet och ingen annan stans i huset?

Som det ser ut nu så är den delen som inte är under marken oisolerad.

Iaf en vägg som är korrekt gjord isåfall ;-)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.