Byggahus.se
Kommer isolera med fasadskiva till sommaren och undrar lite på tillväga gångsätt.

http://www.youtube.com/watch?v=lyf-ufNRwQU

Enligt denna video tar man bort all befintlig träpanel, men behövs de verkligen? räcker de inte me att ta bort yttersta locken?

för och nackdelar me dessa 2 olika sätt?
 
Jag har isolerat (nästan) 1,5 hus med isovers fasadskiva. Det är en ganska dyr isolering, men bra, lättarbetat och bra isolervärde. Du behöver dessutom inte vindtäta ytterligare om huset redan har god fungerande vindtätning.

Jag känner flera som har satt den här typen av isolering utanpå bottenbrädan på en gammal panel. Beroende på hur denna är satt är risken att man får vertikala luftspalter som möjliggör luftflöden i isoleringen och då minskar ju isoleringens effektivitet drastiskt. Kan man undvika detta, spelar det knappast någon roll om man bygger in en bottenbräda.
 
Jag har isolerat ett hus med borttagna lockläkt en gång och med underbrädorna kvar.
(Huset hade haft sidiplattor en period, så lockläkten var redan borta.)

Och jag tilläggsisolerade med cellplast, med det borde inte vara så stor skillnad.

Det jag var noggrann med, och som gav bra resultat, var att jag "drevade" alla springor mellan underbrädorna noggrannt. Alltså ordentligt med gullfiber in mellan brädorna i nederkanten och ett par decimeter upp.

För som du misstänker, om det läcker in luft bakom tilläggsisoleringen så blir den ju mer eller mindre overksam.

Vill minnas att elförbrukningen sjönk från 18.000 kWh till 12.000 kWh efter isolering och ny panel.
 
Hur är det med försäkringsbiten om man har isolerat med cellplast? Den är ju inte lika brandsäker som fasadskivan.

Vad finns det för fördelar med cellplast vs fasadskiva?
 
Alva10 skrev:
Hur är det med försäkringsbiten om man har isolerat med cellplast? Den är ju inte lika brandsäker som fasadskivan.

Vad finns det för fördelar med cellplast vs fasadskiva?
Om inte försäkringsbolaget har egna specialkrav, finns det (tyvärr) inga hinder för lätt brännbar isolering i hus. Man har dock krav på ytskiktsklass även i småhus (Br3). Funktionskraven som finns hanterar byggnadens totala bärighet eller hela väggar & taks totala brandmotstånd.

http://www.traguiden.se/tgtemplates/popup1spalt.aspx?id=1040
 
Hehe, jämfört med min isolering av kutterspån från -37 så tror jag att cellplast är ett under av brandtålighet.
Sorry för OT.
 
Jupiter: Jag tror de bränner ungefär lika lätt. Nackdelen med cellplast är att en eventuell brand får så stora konsekvenser pga att röken är mycket farligare än röken från kutterspån.
 
Fred vom Jupiter skrev:
Hehe, jämfört med min isolering av kutterspån från -37 så tror jag att cellplast är ett under av brandtålighet.
Sorry för OT.
Nope, håller inte med dig alls. Cellplast = olja, lättantändligt, rinner och droppar vid brand och rinner undan och skapar håligheter i sig självt vilket gör att brand kan sprida sig. Trä, och särskilt i form av finfördelat spån, brinner också bra, men rinner inte, droppar inte och är avsevärt lättare att släcka med vatten.

http://lmgtfy.com/?q=eps+fire
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.