6 720 läst ·
8 svar
7k läst
8 svar
Lösull mot råsponten i yttertaket
Jag har några tak med liten lutning,därav följer att det får plats med för lite isolering ute vid takfoten p.g.a. den snäva vinkeln mellan yttertaket o innertaket.Det går inte att isolera på mer innifrån huset p.g.a. den begränsade takhöjden. Huset har 0.20 plast i väggar o tak,eftermonterad så det läcker antagligen lite här o var. Det finns ingen takfotsventilation
Kan jag/inte jag utan proffs/ blåsa in så mycket lösull att det fylls upp mot råsponten mot undertaket?
Det lär ju ända sjunka lite vilket betyder att jag får en liten luftspalt uppe mot råsponten I sinom tid. Kan detta fungera utan att jag får fuktskador p.g.a. att isolering ligger direkt mot råsponten?
Mineralull/stenull eller papper eller annat naturmaterial att blåsa in? Vilket är mest lämpligt?
Idag finns enbart mineralull/stenull som isolering I taken...
Hur gör man på tak där det är " synligt upp till nocken"? Jag bortser nu från tak där man har omvänt tak med plast eller liknande utvändigt.
Reglar man upp ett glest innertak o blåser upp isolering direkt mot yttertaket,eller? Alltså utan någon som helst luftning mellan innertak o yttertak....
I lösullen,som ju inte är lika packad som i isoleringsskivorna finns ju mera luft,det borde ju räcka för att den fukt som kommer in i den borde torka,eller?

carra
Kan jag/inte jag utan proffs/ blåsa in så mycket lösull att det fylls upp mot råsponten mot undertaket?
Det lär ju ända sjunka lite vilket betyder att jag får en liten luftspalt uppe mot råsponten I sinom tid. Kan detta fungera utan att jag får fuktskador p.g.a. att isolering ligger direkt mot råsponten?
Mineralull/stenull eller papper eller annat naturmaterial att blåsa in? Vilket är mest lämpligt?
Idag finns enbart mineralull/stenull som isolering I taken...
Hur gör man på tak där det är " synligt upp till nocken"? Jag bortser nu från tak där man har omvänt tak med plast eller liknande utvändigt.
Reglar man upp ett glest innertak o blåser upp isolering direkt mot yttertaket,eller? Alltså utan någon som helst luftning mellan innertak o yttertak....
I lösullen,som ju inte är lika packad som i isoleringsskivorna finns ju mera luft,det borde ju räcka för att den fukt som kommer in i den borde torka,eller?
Medlem
· Crow-Wing County
· 67 inlägg
Om du var säker på att plasten inte läckte, hade jag hoppat över att sätta in luftspalt. Men när du säger det läcker, då hade jag nog gjort det. Problemet är att du har varm, fuktig luft i huset som släpps ut genom hålen i plasten, reser genom isoleringen och kondenserar på kallaste ställen. Alltså kalla taket. Då kommer mögel så småningom.carra skrev:
Kanske hade funkat utan luftspalt om du kunde tränga en PU skum på något vis. Det blir båda isolering och ångspärr.
Medlem
· Crow-Wing County
· 67 inlägg
Här är en hemsida på engelska som visar hur det kan funka:
http://www.airtightinsulationpa.com/Applications/NonVentedHotRoofSystem/tabid/185/Default.aspx
Du kan också Googla "Hot Roof" för mer lösningar.
http://www.airtightinsulationpa.com/Applications/NonVentedHotRoofSystem/tabid/185/Default.aspx
Du kan också Googla "Hot Roof" för mer lösningar.
Jag vill bestämt minnas att jag sett att det är ok att göra så om det är en begränsad sträcka det handlar om, och du kör med cellulosa, typ ekofiber eller liknande. Men jag är själv smått tveksam till metoden.
Men om du ska isolera hela vägen upp till nock, då är det luftspalt som gäller.
Men om du ska isolera hela vägen upp till nock, då är det luftspalt som gäller.
Jag har kollat med många firmor som tillverkar o säljer cellulosa,en svarade nästan omgående
,innan dess hade jag frågat ett flertal som inte bemödat sig om att svara
nu vet jag att cellulosafibern sjunker med 10% inom några månader.D.v.s. jag kommer med automatik att få en luftspalt om isoleraren inte "toktrycker" in isoleringen....det kommer jag att bevaka att han inte gör.....
Thomasx: Det här bekräftar att du kommer ihåg rätt, och nej inte till nock men kanske 2 meter....Kommentera gärna.....
Thomasx: Det här bekräftar att du kommer ihåg rätt, och nej inte till nock men kanske 2 meter....Kommentera gärna.....
Lösull kan blåsa runt lite så en luftspalt ska du bygga på 20-30mm mellan yttertak och isolering med något skivmaterial. Isolermaterialet kan bli blött där det ligger mot yttertaket om du inte gör det.
Om du sedan har en luftspalt eller inte vid takfoten för ventilering finns många teorier kring och beroende av ditt hus, läge, etc.
Om du sedan har en luftspalt eller inte vid takfoten för ventilering finns många teorier kring och beroende av ditt hus, läge, etc.
Klicka här för att svara