Hej

Jag är nybörjare när det gäller det här med energiberäkningar så jag måste vända mig till er.

Jag vet inte om jag har förstått det rätt, ett exempel:

D/λ = R
D = Djupet på materialet tex: 30 cm miniralull.
λ = labdavärdet (värmeledningsförmåga)
R = Värmemotstånd (m2K/W)

0,030/0,034 = 0,8823

Om jag nu vill beräkna en speciell yta låt oss säga 6m2 och temperaturdifferansen är 26 grader. Då gör jag såhär:

0,8823 * 26 * 6m2 = 137,63w

Så energiförlusten igenom den 6m2 ytan är alltså 138w men är 138w i sekunder eller per timme?
Jag tror det är på en timme alltså 138/1000 = 0,138 kw/h

Ser beräkningarna rätt ut?

Tror du ska börja med att tänka genom relationerna mellan effekt, tid och energi. Sen tar vi delen kring värmemotstånd osv. Är det en skoluppgift hör den heller inte hemma här enligt reglerna. :)

Nej det är ingen skoluppgift. Det var länge sen man gick där.

I det sammanhanget kan du glömma att du någonsin hört begreppet kW/h. Det är en enhet som nästan alltid är felaktig. Det är 138 W det vill säga 138 joule per sekund. Det är förlusteffekt och inte förlustenergi. Energiförlusten i Wh får du genom att multiplicera förlusteffekten i W med antalet timmar det pågått.

Okej tack för svaren. Ska kolla upp det här med energi och effekt lite bättre.

Tack BeGe. :D

Hej,

Lite hjälp på vägen.

För att beräka värmeförlusten måste du använda U med enheten [W/m2K] och inte R med enheten [m2K/W]. Tag 1/R så får du U. Ett annat smärre fel är tjockleken på isoleringen 30 cm är 0,3 m, inte 0,03 m.

Hoppas det löser sig med beräkningarna.

Tack femitolv, då har några pusselbitar fallit på plats.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.