Byggahus.se
Hej!

Har ett garage med isolerade väggar men där takstolarna är fullt synliga då taket inte är isolerat.
Har tänkt att göra följande:

- Fästa fuktspärr mellan takstolarna.
- Regla upp under fuktspärren.
- Fästa gipsskivor i reglarna för att sedan spackla och måla taket.
- Göra en lucka utifrån som jag kan klättra in och lägga isolering ovanpå fuktspärren.

Men nu är ju väggarna isolerade, så hur fäster jag fuktspärren på ett bra sätt utan att det blir någon glipa längst sidorna?
Är det här rätt sätt att göra det på annars och är det något annat som är bra att tänka på?

Mvh Andreas
 
Vad menar du med fuktspärr? Plast eller någon form av vindpapp?
Ska du ha uppvärmt året runt?
 
Ja precis plast är det jag menar. Det är under vintern som jag vill att det dka vara plus där inne så man kan ha motorcykel och saker utan att det blir förstört. På sommaren är det ju plus ändå ☺️
 
Ska du ha plast ska man ha minst 15 grader året runt, det är en bra tumregel för att slippa fuktproblem.

Ditt förfarande är helt korrekt, tänk på dock att du måste lämna luftspalt mot yttertaket gentemot isoleringen.
 
Okej, men är det någon nackdel att ha plast även om man skulle köra 2-10 grader några år för att sedan börja värma upp med minst 15 senare? Tänker att man i framtiden kanske vill göra något rum eller liknande med garaget.

Luft ska nog inte vara några problem då det finns plats att krypa ovanför isoleringen. Men hur gör jag med plasten mot väggarna? Kommer ju bli glipa där om man inte kan vika in den på något sätt? Tänker på att väggarna redan är isolerade.
 
Ja det är en nackdel. Plasten i väggen ska ansluta mot den i taket.och tejpas med åldersbeständig tejp. Annars blir det inte tätt.
 
Kan man inte göra så att man låter plasten hänga ner några centimeter och sedan köra åldersbeständig tejp mot väggen, men ändå inte så pass långt att gipsskivorna döljer det? Kan inte klura ut någon annan lösning.
 
messijah messijah skrev:
Kan man inte göra så att man låter plasten hänga ner några centimeter och sedan köra åldersbeständig tejp mot väggen, men ändå inte så pass långt att gipsskivorna döljer det? Kan inte klura ut någon annan lösning.
Du kan göra så men då kan luft gå igenom där och kondensera i väggen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.