Byggahus.se

Isolera garagetaket,hur ?

1. Tomture61
    Självbyggare · Luleå · 2 529 inlägg

Tomture61

Självbyggare
  2. A
    Husägare · Kalmar Län · 13 318 inlägg

AndersS

Husägare
    Läkt/glespanel som du sedan använder för att skruva fast takskivorna, behövs om du ska använda gipsskivor.

3. N
    Medlem · Örebro · 1 510 inlägg

Nils82

Medlem
    Plasta och glesa ca 1 m i taget så du kommer att att isolera den metern. Glöm inte att släppa ned plasten på väggen 50-70 cm så du kan skarva väggplasten.

Omständigt moment men kommer du inte in på vinden finns inte mycket att göra.

4. J
    Medlem · Blekinge · 9 706 inlägg

justusandersson

Medlem
    Skall du ha garaget uppvärmt året runt till inomhustemperatur?

5. Tomture61

Tomture61

Självbyggare
    Kan vara svårt att se i bilden , men ska ha ryggåstak . Kommer att ha en byggställning på hjul så jag kan göra luftkanaler tex.
    Men när isoleringen ska stoppas dit vet jag ej hur jag ska göra ?
    Har tex 2 st stödben/ takstol att ta hänsyn till och höjden jag ska jobba på.

Det ska vara uppvärmt till ca 10 gr oftast men när jag vill fixa med ngt vill jag ha varmare.

6. J
    Medlem · Blekinge · 9 706 inlägg

justusandersson

Medlem
    En byggnad som bara sporadiskt värms upp till rumstemperatur, bör inte ha plastfolie i väggen. Det kan inträffa vid många tillfällen att det är varmare ute än inne och då är plastfolie olämpligt.

Du kan hålla isoleringen på plats med glespanel eller läkt. 2x145 mm isolering är onödigt mycket, när du inte skall ha högre temperatur. Jag skulle nöja mig med 1x145.

Jag är lite osäker på vad du menar med luftkanaler.

• Laddar…
  7. A
    Husägare · Kalmar Län · 13 318 inlägg

AndersS

Husägare
    Vad är orsak till att ha öppet till nock när det är byggt med takstolar som inte är avsedda för det? Ska du använda utrymmet till något speciellt då det annars bara blir mera utrymme att värma? Inget svar på din fråga mera en fundering hur du tänkt.

8. L
    Medlem · Stockholm · 1 644 inlägg

Lars48

Medlem
    En liten inspektionslucka är alltid bra att ha. Då kan du fylla på med isolering efteråt. Du kan använda vinden för förvaring. Drar du el på taket då är det väldigt bra att ha luckan.

• Laddar…
  9. Tomture61

Tomture61

Självbyggare
    Velade fram o tillbaka länge hur jag skulle göra ang vind/tak , bestämde mig för att med ett vanligt slätt tak invändigt blir utrymmet på vinden väldigt smått och förvara saker på.
    Med dessa takstolar så begränsas lyfthöjden med en bil avsevärt , ja.
    Nu kan jag tex lägga "hyllor" på underarmarna eller hissa upp prylar mellan takstolarna.
    Har även funderat på en lucka ovanför garageporten , går då att skicka in långa plank den vägen.

10. Tomture61

Tomture61

Självbyggare
    Hur tänkte du nu ? Ska ha ryggåstak invändigt.

11. Tomture61

Tomture61

Självbyggare
    Jag valde tex att använda lättbetongblock närmast betongplattan bara för att dom isolerar bättre än lecablock.
    Jag har satt en 10mm frigolit remsa mellan stående 45 x 95 /45 x 45 reglarna till ytterväggar för att bryta köldbryggan.
    Kommer att köra med plast och gles , isolera med 2 x 145 . Tror dock att när jag vänder mig om och hämtar nästa isolerskiva har den första trillat ned.
    Luftkanalerna ska sitta mellan råsponten och isoleringen.
    Min fråga Isolera garagetaket,hur ? är hur arbetsgången ska vara.

Redigerat 11 sep 2017 09:54
  12. L
    Medlem · Stockholm · 1 644 inlägg

Lars48

Medlem
    Jag har missfattat. Med tanke på de takstolar som du har då blir det inget ryggåstak.Isolera och plasta ryggåstak ser du bilden nedan, plasta, läkta, stoppa i isolering.
    Jag fattar inte hur du ska plasta taket tätt, om du inte vill ha ett slätt tak.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_2719.jpg

13. N

Nils82

Medlem
    Jaha, du ska alltså isolera så som ett ryggåstak men behålla hanbjälke och stödben?
    Tillvägagångssättet är detsamma men ännu jävligare.

14. T
    Medlem · 3 099 inlägg
    Tycker det låter som en riktigt dålig ide. Vet inte riktigt hur det skulle kunna gå till att få det bra runt diagonalerna/stödbenen t.ex.
    Ena delen av stödbenen kommer att hamna kallt och den andra på varmt om du isolerar runt dessa.

15. N

Nils82

Medlem
    Fick se din profilbild nu. Droppa rodden lite till så räcker "vanlig" takhöjd. Du kan aldrig skruva med skogsmonster, dock (y)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.