Chaly
Chaly: [citat] Jag vill tillägga att man nog inte ska ta för givet att iptv fungerar klockrent över homeplugs. Så till sin iptv-box kanske man bör leta efter annan lösning. Packetloss i UDP-strömmen orsakar frysningar och pixelering av bilden. I mitt fall kunde jag strömma timtals med fullhd-film från min server utan bekymmer (tcp) men iptv fungerade inte bra...
66 svar · 27,2k läst
oobum
oobum: [citat] Så sjukt, jag glömde telefonen på jobbet för ett par veckor sedan, och tänkte sedan på kvällen "hur f*n ska jag komma upp imorgon". Tänkte först "jag låter en kompis ringa" men ja.. telefonen på jobbet och ingen hemtelefon. Det slutade med att jag lät min HTPC samt förstärkare vara igång, och schemalade att musik skulle gå igång vid rätt tidpunkt :D
42 svar · 29,1k läst
·
V
vincentt: Nu har jag inte läst hela tråden. Men jag har fiber via telia. Vid många och långa funderingar gjorde jag så här. Jag drog ut alla koax kablar från alla rum och lämnade ca en 0,5 meter från huvud TV-uttaget. Borra en kanal i väggen, lade pvc rör i kanelen ner till golvet, och sen lade resten av kabeln i golvet (skulle ändå tapetsera väggarna, annars hade jag inte borra upp en kanal
130 svar · 67,0k läst
·
C
corre: Alcadon i Malmö
1 svar · 1,8k läst
jarlh
jarlh: Sedan igår fungerar ip-telefonin igen. Inte så imponerande... Nya brebandet däremot går svindlande fort. 259 mbit/s är riktigt snabbt - speciellt jämfört med vår gamla ADSL-en som kom upp i ungefär 15.
35 svar · 6,3k läst
C
Christian Chibbe Bergvall: Jag funderar på att ha allt nere i källaren brevid elcentralen och sedan dra nätverkskablar dit jag behöver. Kan det va en bra idé??
15 svar · 18,3k läst
·
M
Mats: Ingen fara alls. Med långa kabelsträckor när det gäller analog telefoni så avser man många kilometer i kabellängd Jag har tex 5.5 km till min telestation med analog telefon. Du har ett väldigt stort hus om det blir ett problem ;)
7 svar · 2,3k läst
Demmpa
Demmpa: Det finns små patchpaneler tex http://www.conrad.se/Patchpanel-Digitus-DN-91608SD-8-Port-1-U.htm?websale8=conrad-swe&pi=973323
12 svar · 7,5k läst
V
vilpi: Så länge de putsar med glasfibernät och inte metall borde telefonin fungera. Det gör det för oss iaf, dock bara 35 cm LECA. Wifi fungerar ganska bra, men jag satte ändå en accesspunkt på varje plan.
3 svar · 1,6k läst
tommib
tommib: Ja, det är den jag menar. Samma funktionalitet går dock att få med massa andra produkter...
3 svar · 9,8k läst
S
sparv3n: Rent generellt så ska det fungera med en fax på bredbandstelefoni. Ett problem man kan få är att faxen är för snabb för telefoniadaptern. Ofta kan man lösa det genom att ändra att faxen kör på en lägre hastighet
7 svar · 6,6k läst
axelman
axelman: Tack Jag provade med en mellanpropp i jacket nära mediaomvandlaren, som jag kopplat om till första jack. ( de inkommande ledningarna från telestationen är numera helt bortkopplade ) Jag hade en propp, som fungerade fint så alla jacken funkar fint nu liksom datorerna. Om någon skulle vilja veta hur mellanproppen är kopplad internt, så kopplar jag in min fotograf , Walter, 90 år. Det går
3 svar · 4,3k läst
arneri68
arneri68: Kjell.com har en enkel nätverkstestare för 229 kr. Jag använde en sådan när vi fick fiber och jag drog lite ethernetkablar i huset. Sparade mig en del frustration och pluggar.
5 svar · 4,9k läst
A
arvid53: Hur länge ska man godta att det inte funkar?? Nu har snart 3 veckor gått och det är ej fungerande fortfarande. Och det att man kan bli uppringd när det sin tur, ja det kan man glömma, ringde aldrig! Sista samtalet med dem var kl. 08.10 och fick då till svar"du är placerad i kö, din uppskattade kötid är mindre än en minut". O vad bra tänkte jag, men den verkliga tiden var 45 min. Är
9 svar · 4,2k läst
AndersMalmgren
AndersMalmgren: All tele kan tänka sig att ge oss 1 gigabit för 125 kronor det är ju rätt bra oobum: Exakt på vilket sätt har Alltele brustit i service?
28 svar · 9,1k läst
pelpet
pelpet: Kan vara ett gammalt kabeltv-nät också. Mitt hus är anslutet till ett gammalt, avstängt com hemnät. De satsade på att ansluta villor en gång i tiden tror jag. Ring och kolla med com hem, eller hör med grannarna.
4 svar · 1,9k läst
T
Turritops: Jag kör med Sophos UTM Home Edition som brandvägg. Där kan man sätta QoS och på det sättet styra hur mycket bandbredd olika nätverk ska ha tillgång till oavsett hur många publika IP-adresser man har. I mitt fall är jag ansluten till ett öppet kommunägt fibernät och har Bahnhof som leverantör. De delar ut max fem publika adresser varför jag också har fem interface på utsidan av
21 svar · 11,2k läst
Mattias_Jo1
Mattias_Jo1: Fick tag i en dovado 4GR billigt. Får testa den kan sälja den sen och få ut det jag gav för den
11 svar · 3,2k läst
B
barfotalasse: Norrbotten är stort och täckningen lurig så det blir nog svårt att välja utifrån individuella rekommendationer om man inte -utifrån intressen tex- hittar någon som ofta befinner sig på samma platser som en själv. Verkar täckningen bra för de platser där just du brukar vara, så ring och handla ett med förlängd testperiod -och så ut och prova. Inget är bättre än att testa
3 svar · 1,9k läst
nino
nino: Ja men då blir det tvärhäng
35 svar · 9,2k läst
·
lars_stefan_axelsson
lars_stefan_axelsson: [citat] OK, "Televerket", Felia, den av dig valda operatören. :) Vi pratar bara ADSL, så var man lägger luren har ingen större påverkan... :) Nu är jag så gammal att jag använt "acoustic couplers" där man alltså trycker in telefonluren i två kuddar, men det var långsamma modem, jag tror inga gick fortare än 300 bps, och de blev också väldigt känsliga för störningar. Räckte att
8 svar · 2,6k läst
·
Peter2400
Peter2400: Jag har exakt den setupen som du beskrev Med tg789-switch-unifi LR, fungerar otroligt mycket bättre än med när jag använde 2 st airport express som accesspunkter. Se till att stänga av wifin på telian och kör bara med AP:n. Jag har LR modellen och har testat lite mellan laglig och "olaglig" effekt och kommit fram till att den högre effekten inte gör någon nytta för vanliga handhållna
5 svar · 2,0k läst
A
alfista: [citat] Kommunikationsoperatör (den som driver fibernätet) väljer man normalt inte, man tar det man kan få. I öppna nät har man ett urval av tjänsteleverantörer, men det är just ett urval så helt fritt väljer man inte. Vet inte om Telia idag bygger något annat än öppna nät idag så det där med låsning till Telia stämmer inte, i vart fall är det inte generellt så.
33 svar · 7,7k läst
A
Anaii: Bor du i ett tätbebyggt område? Kan det vara så att du har grannar runt om som alla har egna trådlösa nät? I så fall kan de vara så att det ligger många nät på samma kanaler och stör varandra. I 2,4 GHz bandet finns bara 3 ej överlappande kanaler. I 5 GHz bandet finns det hela 23 ej överlappande kanaler och det är dessutom mycket mindre apparater som opererar där Så det är helt
1 svar · 1,4k läst
K
Kjell_G: Nu har jag testat lösningen med kabeldelare. Mycket bra, satte sedan denna för att få trådlös - och det funkade! Helnöjd så här långt.
8 svar · 11,4k läst
·
lars_stefan_axelsson
lars_stefan_axelsson: [citat] Installationer i telekombranschen, samt företag/kontor.
4 svar · 1,9k läst
Anna1984
Anna1984: [citat] Japp har testat det, samt laddat ner de nyaste drivrutinerna till modemet och routern.
24 svar · 3,1k läst
J
Janneman: Ok, tack då behöver man inte byta ut 2-kabeln mellan alla jack, det var skönt.
2 svar · 2,2k läst
Anna1984
Anna1984: [citat] Tack!
10 svar · 2,2k läst
Demmpa
Demmpa: Ja, det finns några tillverkare och flera modeller. Leta efter DVB-T(2) (marksänt) & DVB-S(2) (satellit).
1 svar · 4,8k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.