Vi kommer att få fiber indraget ganska snart och den kommer att dras in i nedre plan på huset (sutteränghus) och jag behöver lite hjälp kring utrustning för nätverket i huset. Jag har tidigare passat på att dra lite nätverkskablar i samband med rust där det varit möjligt för framtida behov jag nu tänkte nyttja.

Där fibern kommer in kommer jag att behöva koppla in minst nio nätverkskablar (dator, skrivare, NAS och nätverkskabel till andra delar av huset). Vill ha en router för bland annat brandvägg direkt efter fiberkonverter. Det kommer att ingå en vid installation av fiber, vet dock inte märke och modell på den. Men antal ethernetuttag brukar vara begränsat så jag tänkte att jag skulle komplettera med en switch.
Förra ägaren hade också dragit lite nätverkskabel som jag eventuellt tänker nyttja. För att kunna nyttja dem kommer jag dock behöva någon någon lite mini/slim switch som strömförs via PoE. Den kompleterande switchen bör då ha uttag med PoE drift om jag fattat rätt.

Trådlös router på bottenplan är bara att glömma för det fungerar inte så routern på bottenplan kommer ha trådlöst avstängt. Det är på ovanvåningen jag främst vill ha tillgång till trådlöst, tanken är att ha en AP där. Kommer dock förutom AP behöva några fler nätverksuttag där så min tanke är om det inte är smidigast/enklast att köra en router (med DHCP avslaget) som switch och AP.

1 - Har jag fattat rätt med switch och PoE, finns det någon som rekomenderas? Krav är Gb portar och minst en port som kan ge ström via PoE för att driva en annan switch.

2 - Tänker jag fel med router som switch/AP på plan 2, eller är det bättre att skaffa ytterligare en switch och en separat AP? Har tänkt att eventuellt använda Steams hemmaströmning för att kunna köra spel på HTPC'n som den normalt inte orkar. Gissar att bandbredd och latens är av vikt och vill då ha det som är optimalt för detta. Funkar det så funkar säkert annan streaming galant misstänker jag. :)

3 - Om separat AP, vad rekomenderas? Skall kunna klara 2,4 och 5 GHz banden samtidigt. Används mest till mobil och surfplatta. Har en Asus EA-N66 idag som jag inte är helt nöjd med gällande stabiliteten.

4 - På bottenplan, finns det något som är mer fördelaktigt än annat att koppla ihop med router respektive switch?

Bifogar en skiss över hur jag tänkt. Kanske gör det hela klarare. Router och switch är naturligtvis inte kopplade till samma grejer, klumpade bara ihop det som skall anslutas på bottenplan.

Nätöverikst.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

1. Ja du kan driva en switch eller AP med PoE. Jag kan rekommendera cisco SG 300-10P, den har PoE och en massa andra trevligheter. Jag kör själv två sådana.

2. Om du redan har en router med wlan sånär det ju bara att testa, men jag skulle inte lägga pengar på att köpa en konsumentrouter. De tre jag haft hittills har haft en livstid på 3 månader till 2 år, min separata blå Netgear AP och de tre blå Netgear switchar jag haft hittills har fungerat bra i 10+ år. Ciscoswitcharna har jag bara haft ett år, så de vet jag inte hur länge de håller.

3. Jag har en cisco aironet 702i som fungerar utmärkt. Har en Apple AirPort express också som fungerar skapligt, men den har usel räckvidd i jämförelse. Tidigare hade jag en Netgear Prosafe, men den var bara 802.11g och gick sönder efter drygt 10 års användning. 5ghz är bra att. Ha om du har många grannar men ger kortare räckvidd än 2,4.

4. Har du dålig täckning så är det nog bara kabel som gäller. Står sakerna permanent så är det ju en engångsinstallation dessutom.

• Gilla
stOra_m
  • Laddar…
Tackar för svaren, tror Cisco grejerna är lite för dyra för mig i nuläget dock.

Ser att jag var otydlig gällnade fråga 4, eller snarare tänkte en sak och skrev något annat kryptiskt. Min fundering är mer om vissa saker vinner på att kopplas till routern direkt istället för switchen eller tvärt om? Typ om NAS och dator som kommer att vara källa för att köra hemmaströmningen för Steam vinner på att kopplas i den ena jämfört med den andra.

Ja, det kan det vara. Det beror vilken prisklass på grejor du köper. Billiga switchar kan till exempel få slut på minne och börja tappa paket om det är flera datorer som belastar den hårt samtidigt. Då kan det vara bra att sätta NAS direkt på routern om routern är bra.

stOra_m skrev:
1 - Har jag fattat rätt med switch och PoE, finns det någon som rekomenderas? Krav är Gb portar och minst en port som kan ge ström via PoE för att driva en annan switch.
Jag kollade upp detta relativt nyligen och kom fram till att det blev för dyrt med PoE+ i mitt fall iaf. Jag ville ha en 24-portars switch, behöver du färre portar kanske det går att hitta något till vettigt pris. Det landade i att jag köpte en Netgear-switch utan PoE för ca 1500. Skulle jag faktiskt behöva PoE eller PoE+ till något längre fram så köper jag en injektor istället. Jag vill minnas att det finns billiga injektorer för enklare behov. Kolla också om "slav"-switchen behöver PoE eller PoE+ (borde räcka med PoE, kan jag tycka).

stOra_m skrev:
2 - Tänker jag fel med router som switch/AP på plan 2, eller är det bättre att skaffa ytterligare en switch och en separat AP? Har tänkt att eventuellt använda Steams hemmaströmning för att kunna köra spel på HTPC'n som den normalt inte orkar. Gissar att bandbredd och latens är av vikt och vill då ha det som är optimalt för detta. Funkar det så funkar säkert annan streaming galant misstänker jag. :)
Har du redan en router som ligger och skräpar tycker jag att det är värt att prova. Du förlorar inget på att försöka. Utan befintlig router skulle jag nog köpa något utan router-funktion. Det finns gott om kombinerade switchar och accesspunkter på marknaden.

Hur månge PoE-portar behövs? Switchar med många PoE-portar är löjligt dyra och de har ofta inbyggd fläkt (=dåligt). Sätt en TP-Link TL-SG1008P bredvid den stora switchen (som också ska vara fläktlös). Den kostar 800:- och har 8 st Gbit-portar, varav 4 kan strömförsörja annat via PoE.

• Gilla
stOra_m
  • Laddar…
bakterie skrev:
Har du redan en router som ligger och skräpar tycker jag att det är värt att prova. Du förlorar inget på att försöka. Utan befintlig router skulle jag nog köpa något utan router-funktion. Det finns gott om kombinerade switchar och accesspunkter på marknaden.
Routern jag har i dagsläget är en väldigt gammal Netgear WGT624. Kan visserligen testa med den men den var inget vidare gällande wifi ens då (kör den som ren router utan wifi idagsläget). Försökte hitta switchar som även fungerar som accesspunkt men hittar inget. Något tips på en sådan? Hittar mest inlägg och info om att köra en router med DHCP avslaget.

b_hasse skrev:
Hur månge PoE-portar behövs? Switchar med många PoE-portar är löjligt dyra och de har ofta inbyggd fläkt (=dåligt). Sätt en TP-Link TL-SG1008P bredvid den stora switchen (som också ska vara fläktlös). Den kostar 800:- och har 8 st Gbit-portar, varav 4 kan strömförsörja annat via PoE.
I dagsläget ser det bara ut att behövas en PoE-port. En switch med 8 portar borde dessutom räcka om routern har 4 portar i dagsläget. Så antingen kommer jag nog köra på något liknande TP-Link TL-SG1008P först och komplettera med yterligare switch senare eller så avvaktar jag det där med PoE-port och kör på en något större switch initialt.

Antar att man kan använda strömförsörjande portar som vanliga portar i nätverket?

• Gilla
hsd
  • Laddar…
stOra_m skrev:
Försökte hitta switchar som även fungerar som accesspunkt men hittar inget. Något tips på en sådan? Hittar mest inlägg och info om att köra en router med DHCP avslaget.
Det är nog det bästa tipset. De görs i så stora serier att de får ett oslagbart pris, trots att de är överkvalificerade (du behöver/använder inte router eller DHCP-funktionerna).

stOra_m skrev:
I dagsläget ser det bara ut att behövas en PoE-port. En switch med 8 portar borde dessutom räcka om routern har 4 portar i dagsläget. Så antingen kommer jag nog köra på något liknande TP-Link TL-SG1008P först och komplettera med yterligare switch senare eller så avvaktar jag det där med PoE-port och kör på en något större switch initialt.
Om du tänker skaffa en större switch kan jag rekommendera någon av följande smartswitchar, jag har själv den breda modellen, GS1900-24 :
https://www.dustinhome.se/product/5010782463/gs1900-24
https://www.dustinhome.se/product/5010759396/gs1900-24e
De klarar VLAN. Sök på prisjakt för alternativa leverantörer/produkter.

stOra_m skrev:
Antar att man kan använda strömförsörjande portar som vanliga portar i nätverket?
Ja, "vanlig" utrustning märker ingen skillnad.

• Gilla
stOra_m
  • Laddar…
tommib
Håller med om Zyxel, jag kör själv GS1910 och är helt nöjd med den. Priset är svårslaget....

Vad gäller AP så är jag själv på gång att köpa en Ubiquiti AP, erfarenhetsmässigt blir det bara jobbigt med multipla AP med samma SSID (i ett hemnätverk) så det är bättre att ha en rejäl.

Jag skulle helt släppa tanken på att driva en switch via PoE. Om du ska koppla HTPC, Dator och förstärkare till den kan den väl bo med förstärkaren/HTPCn och därmed utan problem få ström från ett vanligt vägguttag. Jag skulle rekommendera Netgear GS105/8E beroende på om du behöver 5 eller 8 portar. Den klarar också VLAN så om du ska köra IPTV kan du trunka till den från huvudswitchen. Mycket praktiskt för t.ex. Telia IPTV. Det bästa är förstås att alla prylarna har egna uttag i väggen som är dragna till patchpanelen, men det är sannolikt inte ett alternativ.

Apropå vad som kommer med fibern kan du utgå ifrån att det är skräp. Det är en produkt som de skickar gratis till dig för att du har deras fiber, hur många kronor tror du din leverantör vill lägga på den? Enda alternativet är att det är en ren switch typ Inteno, och då får du inte routingfunktionen ändå. Köp något bra, gärna med inbyggd Wifi om du nu vill ha det. Då slipper du APn.

1) Ja du tänker rätt ang PoE men det är nog en sämre lösning än att använda vanliga switchar. PoE-grejor är betydligt dyrare och jag ser ingen direkt nytta för dig med PoE.

2 och 3) Router som switch/ap är kostnadseffektivare. Ta din befintliga asus och testa. Det är nog routerfunktionen som är instabil i den, så den kan nog funka stabilt som ap/switch.

4) Asus-routern du har är bland det bästa konsumentmarknaden har att erbjuda i form av bredbandsrouters. Ska du ha stabilare saker måste du upp till SMB-segmentet eller enterprise. Mest kostnadseffektivt är att sätta en begagnad brandvägg (cisco, sonicwall, watchguard, etc) som router och sedan en separat extra switch på bottenvåningen. Se till att brandväggen har högre "firewall throughput" än den hastighet du väljer på fibern. En enterprise-brandvägg som fixar 100 mbit hittar du för några hundra på Tradera.

Ska du verkligen inte ha wlan på bottenvåningen? Om inte duger i princip vilken omanagerad switch som helst.

• Gilla
stOra_m
  • Laddar…
tommib skrev:
Jag skulle helt släppa tanken på att driva en switch via PoE. Om du ska koppla HTPC, Dator och förstärkare till den kan den väl bo med förstärkaren/HTPCn och därmed utan problem få ström från ett vanligt vägguttag.
pelpet skrev:
1) Ja du tänker rätt ang PoE men det är nog en sämre lösning än att använda vanliga switchar. PoE-grejor är betydligt dyrare och jag ser ingen direkt nytta för dig med PoE.
Jag ser att jag kanske inte var helt tydlig men jag har alltså inte tänkt att driva switchen på ovanvåningen via PoE.
Under renoveringen hittade jag ett par kablar som förra ägaren dragit men han hade inte monterat dem och dragit dem så att man kunde använda dem. Man kan säga att de går från några rum till mitten av huset och det finns inte utrymme för en större switch eller liknande där. Jag hade dessutom bara möjlighet att mata en kabel dit och min tanke har då varit att dra nätverkskabel och använda mig av en miniswitch som strömförs via PoE.
Kommer dock inte att använda dessa kablar initialt så jag skippar nog det för tillfället och skaffar en lösning för det i framtiden när/om behovet upppkommer.

tommib skrev:
Apropå vad som kommer med fibern kan du utgå ifrån att det är skräp. Det är en produkt som de skickar gratis till dig för att du har deras fiber, hur många kronor tror du din leverantör vill lägga på den? Enda alternativet är att det är en ren switch typ Inteno, och då får du inte routingfunktionen ändå. Köp något bra, gärna med inbyggd Wifi om du nu vill ha det. Då slipper du APn.
Är väl medveten om att det som brukar skickas med kanske inte är det bästa. Avvaktar dock och kollar vad det är innan jag gör något inköp av ny router.
Har en gammal Netgear WGT624 idag, hur står sig den annars? Gällande Wifi vet jag att utvecklingen gått rejält framåt men har det hänt så mycket om man inte har behov av det? Något tips annars på någon bra som bara skall fungera som router och brandvägg typ?

pelpet skrev:
3) Router som switch/ap är kostnadseffektivare. Ta din befintliga asus och testa. Det är nog routerfunktionen som är instabil i den, så den kan nog funka stabilt som ap/switch.

4) Asus-routern du har är bland det bästa konsumentmarknaden har att erbjuda i form av bredbandsrouters.
Tror du blandar ihop min ASUS med en annan. Asus EA-N66 är en AP/Repeater som jag har på ovanvåningen. Kommer dock gå på en router av nyare modell som switch/AP på ovanvåningen.

pelpet skrev:
Ska du verkligen inte ha wlan på bottenvåningen?
Wlan på bottenplan funkar inget vidare tyvärr. Har lånat och provat några mer moderna routers samt min AP i bottenplan men det fungerar inget vidare. Verkar byggd som en katastrofbunker, även mobilen kopplar ned om jag går ned för trappen. :p

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.