Internet - Fiber, Bredband, 4G och 5G
imported_Benno: [citat] Behövde du visa upp något när du hämtade ut röret? :rolleyes:
ikeo: tja om man ska försöka hitta på sätt för att undvika bokföring så skulle jag nog säga byt till en patchpanel omedelbums, passa på att se till att du kör telefoni den vägen med när du ändå är igång om du kör trådad telefon fortfarande vill säga
lars_stefan_axelsson: [citat] Två av tre? Det är inte alla dagar jag upplevt att (2.5G)/3G/4G nätet klarat en av ovanstående... :) Men vad gäller trådlöst så är det ju som du säger precis det som skulle behöva som håller på att ske idag. Dvs för att få en vettig funktion i ett trådlöst nät så behöver cellerna vara pyttesmå och ha fiber-backhaul, och när alla villaägare drar fiber hem och sätter
aweste00: [citat] Liiite knäppningar från elstängsel är inget ovanligt men ibland kan dom vara så kraftiga att det stör ADSL-trafiken. Problemet är att det otroligt svårt att hitta vilken anläggning som är källa, sen är det svårt att lokalisera orsaken i just den anläggningen men det svåraste brukar vara att övertyga innehavaren att han måste göra nåt åt det. Jag var med om ett fall
DMOL: Nej, en SSD bör absolut inte defragmenteras och det ska heller inte gå att genomföra i/från Windows 7 så länge inte BIOS är inställt på IDE eller liknande. Defragmentering kommer då bara leda till onödig skrivning. Du ska installera tillverkarens program för underhåll där schemaläggning av TRIM kan aktiveras.
lars_stefan_axelsson: [citat] Nej, jag ser bara att man satsar på en allmän 5G utveckling och utrullning. Att "5G" kommer att komma, det är ganska självklart. (Exakt vad det kommer att vara det är det än så länge inte). Det är bara användningsfallet "ersätta last mile, ja, fast bara last couple of 100 meters" som jag inte tror på. Mobilt internet/bredband är här för att stanna.
lars_stefan_axelsson: [citat] Ja vad gäller dubblingen så är det faktiskt standard inom telekom, men typiskt inte inom datakom, förutom om de kommer från Cisco. Vi andra kallar ett fast ethernet interface 100 Mbps, men i Ciscos litteratur så räknas det som 200 Mbps. 100 Mbps i upplänk plus 100 Mbps i nerlänk ger 200 Mbps. Så även om jag tycker man skall arbeta emot sådant språkbruk så finns det
toolman77: Oavsett var de gräver så går det att dra fibern på huset dit du vill ha den. Med trähus på stensockel går det bra att dölja kabeln i skarven. Jag fick telia att dra slangen som är ca 1cm tjock hela vägen runt huset för att komma in på rätt ställe.
nikasp: Tack för alla svar. Play är inte kul nog i längden. Om ca 10 år ska jag nog hinna pilla mig i naveln framför nån film på fredag :) då det är dubbla rör så ska jag fundera på hur jag gör. Vi kommer väldigt säkert inte att skaffa parabol i alla fall. Blir lite rörigt på väggen eluttag, nätverksuttag och sen ett tredje för tv.
cpalm: "Gubben" tänker förmodligen på Homeplug / Powerline som är en teknik för att skicka nätverk över husets elledningar. Det har inget med antenner att göra. Vanligt trådlöst nätverk är dock förmodligen i de flesta fall en bättre/billigare/enklare lösning om man vill slippa kablar. P.s. 2:a på den :)
Jocke Best: Jo, troligen funkar det väl med ruckus, eftersom de ju är en slags kabel rent logiskt mellan smart routern och tvn, men de är inte wifi, mer ett adhoc nät . Heter numera technicolor 233. Direkt via wifi fungerar det inte.
Jocke Best: Om man skulle vara lite elak, så kan ju tekniskt sett även din hyresgäst hyra vidare några rum. Det är ju fysiskt möjligt. Sedan kan dessa hyresgäster dela på avgiften du tar ut för Attefallshuset. Kanske även låta folk campa. Trädgården är ju lite som etern, man delar på utrymmet. Fast så elak skulle jag aldrig vara... :-) Mycket av instängdheten hänger nog, förutom det rent
DIY_freak: [citat] Jo, men det har man ju vetat länge. Man kan till och med bli frihetsberövad även om man är helt oskyldig, utan rättegång. Är Linksys LRT224 en OK VPN router? https://www.dustinhome.se/product/5010781773/lrt224
Satsuki: [citat] När man betalar beror på vem man anlitar... Vi har nyss fått fiber, via Telia Öppen Fiber, allt fungerar och vi har fått fakturan nu. Grannarna som valde Svensk Infrastruktur fick väldigt snabbt en fiber i trädgården, och en omvandlare i huset och fick sedan betala ca hälften av summan. Däremot ligger andra änden av fibern fortfarande oansluten i tomtgränsen och de tror (läs
mexitegel: "Vår" säljare för Telia öppen fiber hade också framgångsfrisyr, det hade jag inget problem med. Men när projektören också hade framgångsfrisyr var inte riktigt lika bra. Först ringde han och och sa att han var på väg, sen ringde han och sa att han var framme och undrade var jag var. - På farstutrappan, sa jag. - Nej, det kan du inte vara. Det finns ingen här, sa han - ????? - Jo,
Jocke Best: Det är precis som du trodde. Det där är en vanlig switch för rj45, vilket du säkert lär behöva för datorer etc men det är inte det som grunkan på bild d visar. Butiken är ute och cyklar. Du behöver en kopplingsplint eller fördelare för telefoni, vilket den också kallas om man söker på deras supportsidor. Den gör om från rj11 till 5 st rj45 så att du kan använda vanliga
Jocke Best: Om inget annat hjälper och du inte är så haj på macadresser och så, så chansa dig fram, och börja på 192.168.0.100. Enl manualen så börjar din D-link dela ut adresser från 100.
NetNut: Keystoneuttaget var mer ett exempel, du skall köra oskärmat hela vägen då det funkar bäst.
Testarn: Liknande för oss som har ett lokalt energibolag som leverantör av "svartfiber" och ett antal ISP som levererar internet. Vi anmälde intresse en dryg månad innan vi flyttade in, de hörde av sig efter en månad(hamnade i någon hög med ansökningar som glömdes bort) och sen hann de inte gräva i gatan innan vintern kom så det blev först efter 6 månader som vi fick det gjort. Från
Nerre: CAT5 och CAT5E har samma bandbredd, det enda som skiljer är kraven på crosstalk (överhörning mellan paren). Det innebär att i de flesta fall får man ut gigabithastighet även med CAT5 (särskilt vid kortare sträckor). Ska man köpa nytt så är väl prisskillnaden idag inte så stor så man kan köpa 5E eller 6, men har man befintlig CAT5 så behöver man inte slänga den.
Demmpa: Om det är twist-on F-kontakt(er) du har så ska dom inte hoppa om det är rätt storlek och rätt monterad.
AskeHolst: Om du har kvar fastnättelefonerna kan en XLink BTTN vara en lösning. Då kopplas mobilerna till de fasta telefoner via bluetooth när man är hemma. Kräver såklart att man har fasta telefoner som hörs....
cpalm: Japp, kräv pengarna tillbaka och byt till en annan operatör.
stOra_m: [citat] [citat] Jag ser att jag kanske inte var helt tydlig men jag har alltså inte tänkt att driva switchen på ovanvåningen via PoE. Under renoveringen hittade jag ett par kablar som förra ägaren dragit men han hade inte monterat dem och dragit dem så att man kunde använda dem. Man kan säga att de går från några rum till mitten av huset och det finns inte utrymme för en större
tommib: Jo, så kan man ju göra, men då får TS lära sig att kontaktera nätverkskabel och det kommer inte se snyggt ut. En presstång + 300m kabel + kontakter ligger nog runt tusenlappen, så halva priset mot nanobeam då..... Jag håller helt med om att det är överkurs att gräva ner nätverk men inte el, jag hade nog försökt gräva ner bägge. Det beror ju förstås på exakt hur mycket berg
Java: Har nu kommit på bättre tankar, kommer att dra upp fiberducten på vinden och gå ned i ett rum för anslutning av tjänstefördelaren och där kommer även switchen att installeras. Kat 6 går sedan upp på vinden igen för fördelning till uttag i de rum som det behövs/önskas. Har börjat att förbereda med håltagning och att dra vp-rör. Tack för era idéer och förslag, det hjälper att
larso164: Kan upplysningsvis nämna att jag fick ett erbjudande om inkoppling för 22.000 kr, men de garanterade inte adsl. I värsta fall skulle vi alltså betala 22.000 kr för ingenting, i näst värsta fall 22.000 kr för 2 Mbit vilket är värdelöst. Jag tackade givetvis nej och kommer köra 4G istället och satsa på att vi tillsammans med grannarna kan dra in fiber inom några år.
lars_stefan_axelsson: [citat] Visst. Jag kunde varit tydligare med det. I valet mellan fiberaccess och kabel-access så väljer man fiber, utan tvekan och i alla fall. De går som teknik inte att jämföra. Står man dock i valet mellan ADSL och kabel, så vinner kabel för det mesta. Ja, dvs för alla oss som bor längre än sådär 500m ifrån växeln...
Mikael_L: Nej, det är viktigt att tänka på att alla genomföringar ska vara bra och täta. Varken vatten, snö, drag eller insekter vill vi få in den vägen. Jag borrar alltid med lutning utåt, minst 10°. Gärna 30°. Då rinner kondens, regn och smält snö ut ur huset. För det mesta sätter jag ett rör i hålet, sen kabel eller vad det nu är i röret. Lite tätmassa både runt rör och runt