Har en fullt fungerade koaxanslutning till huset som kan ge mig upp till 200/10.
Nu erbjuder Telia mig öppenfiber för 20000 spänn. Jag är egentligen inte alls
intresserad men folk omkring mig säger mig att jag borde hoppa på fibertåget.
Månadskostnad för själva internetabonnemanget skulle bli aningen billigare men
inte mycket. Finns det verkligen någon vettig anledning i mitt fall att hysta fram 20kkr?

Mvh,

S
kommer du/ni vilja/behöva mer i framtiden?

SBH skrev:
kommer du/ni vilja/behöva mer i framtiden?
Känner inget behov just nu men extrapolerar man de senaste årens utveckling
är nog svaret ja. Det är svårt att förutse framtida behov :confused:

Vem levererar tjänster via coax och vilken möjlighet har du att välja tjänsteleverantör där?

MathiasS skrev:
Vem levererar tjänster via coax och vilken möjlighet har du att välja tjänsteleverantör där?
Bahnhof, bitcom, Alltele, bredband2 & Netatonce. Har dock bara erfarenhet av bahnhof.

Mvh,

Har du fem olika leverantörer att välja på i coaxen?

Du har ju "typ" en fiberanslutning redan. Konstigt att Telia erbjuder fiber i ett område som redan har en annan lösning.

Jag hade nog monterat in fiber ändå. Snart vill man väl ha 1000/1000 som absolut lägsta.

Är väl också så att även koaxanslutningar som media för detta ändamålet börjar se slutet på sin livscykel.
Kan ju finnas risk att den avvecklas om många väljer fiber, men är bara en gissning.

S
Skulle bytt till fiber, men detta för att vara framtidssäker. I dagsläget ser jag ingen större anledning om jag var du. Problemet är ju att det kan vara dyrt och ibland t.o.m svårt att få efteransluta sig.

S
tänkte på att som sagt någon gång kommer väl koax att avvecklas som allt annat.
så kanske bra å ändra nu.
kanske blir dyrare när avvecklingen kommer

...teoretiska bandbredden i fibern är bra mycket högre än i koaxen. Dessutom har fibern fina egenskapen att den inte leder ström, dvs aldrig strul med åsknedslag osv. För framtidens skull skulle jag valt fibern ändå.

Tänk på alla som inte anslöt sina hus till fjärrvärme på 60-talet (elen var så billig då).

Det beror på framtiden för koaxen. Åtminstone i nuläget så kommer den upplevda hastigheten inte att påverkas.
Jag har fiber 100/100 (Telia) och kan inte påstå att det upplevs mycket snabbare än tidigare med 6Mb ADSL via koppar (Telia). Lite färre avbrott än tidigare (vilket kanske inte har med fibern att göra) och möjlighet att köra tv via fiber samt något lägre total abonnemangskostnader (jämfört med ADSL + Boxer).

Det hänger mer på resten av internet vilken hastighet man upplever. Att bredbandskollen visar 130 betyder fortfarande att t.ex. youtube hackar.

20.000 för anslutningen låter mycket om det finns flera som bor på gatan. Men om man tror att man kan räkna hem "investeringen" vid en försäljning i framtiden så kör!

Märker du ingen skillnad på 100 och 6 undrar jag lite vad du gör Benno. Eller rättare sagt, du gör inget som kräver bandbredd.

En bra 1080p film på youtube ska ha högre bandbredd än du hade via ADSL. Titta film, youtube, livesändningar via viaplay, ladda ner film etc etc, det är tusen saker jag kan göra BRA nu med 100mbit in i huset som jag inte kunde göra alls eller fick göra med avsevärt lägre kvalitet jämfört med tidigare.

• Gilla
erik5678 och 1 till
  • Laddar…
MathiasS skrev:
Märker du ingen skillnad på 100 och 6 undrar jag lite vad du gör Benno. Eller rättare sagt, du gör inget som kräver bandbredd.

En bra 1080p film på youtube ska ha högre bandbredd än du hade via ADSL. Titta film, youtube, livesändningar via viaplay, ladda ner film etc etc, det är tusen saker jag kan göra BRA nu med 100mbit in i huset som jag inte kunde göra alls eller fick göra med avsevärt lägre kvalitet jämfört med tidigare.
Icke att glömma är även kapaciteten om man är flera som samtidigt använder förbindelsen det är väl ett av argumenten med fiber.

Slacker32 skrev:
Finns det verkligen någon vettig anledning i mitt fall att hysta fram 20kkr?
Det ser inte ut att bli billigare att efteransluta. Även om det ser simpelt ut att dra in en fiber är det ändå flera olika gubbar/gummor involverade och all koordinering tar tid. Skjuter du på det i framtiden kanske all kostnad för restid och planering hamnar på dig. och du kanske inte får installationen när du behöver den. Jag tror däremot inte att fiber höjer fastighetsvärdet mer än själva installationskostnaden.

Det är lite svårt att sia om framtida behov, men 10 mbps uppströms är inte jättemycket. Finns barn i hushållet saknas nästan alltid kapacitet. Exempel på aktiviteter som slukar bandbredd uppströms är t.ex remote desktop och videomöte. De som vill jobba hemma, men ändå ha samma verktygslåda som på kontoret behöver uppströmskapacitet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.