Byggahus.se
Har ett mobilabb med tele2 unlimited och ett extra datakort som jag har i en mobilrouter.

Kommer köra craftbeerpi på en raspbarry pi med wifi till mobilroutern, kan man komma åt pi från Internet på nåt vis?
Skulle vilja ha möjlighet att styra bryggningen på distans

En simpel mobilrouter, typ reserouter , kommer inte att lösa ditt problem. Dessa har begränsad funktionalitet och begränsat antal klienter.

En 4G dongel ansluten till en bryggad Dovado Tiny kan du ansluta till en ”riktigl” wifi-routers WAN. Men en lagom bra wifi-router kan du styra om en port till din pi. Många nätspel behöver öppna och omstyrda portar.

En större 4G-WiFi-router (tex Asus) går väl också bra, men kanske är lite dyr? Fast en 4G-dongel + Dovado Tony + wifi-router (med gamingfunktioner) kostar väl också om du ska köpa allt nytt:thinking:

ullet
Jag är inte helt säker på att det kommer att funka oavsett.

Man får oftast inte en publik IP (oavsett om den är dynamisk eller ej) på det mobila bredbandet. Vad jag har hört så använder Tele2 Carrier Grade NAT för sina privata mobilabonnemang, i mitt fall just nu rapporterar min mobil att den har ip 10.208.57.8X men kollar man med t ex whatsmyipaddress.com visar den på 213.102.105.8X.

Men jag vet inte om det är annorlunda med datakort, det har jag inte testat.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Tänkte inte på det. Det kanske skulle gå att snacka till sig IPv6?
Mobilbranchen har jobbat för IP-v6 länge.

Jaha det var ju typiskt...
Via telia fiber måste det väl gå? Får tjuva av en hyresgäst i så fall...

Man kan sätta upp en reverse ssh tunnel.

Hur funkar en mobil router för simkort, är det som en vanlig hemma router så man får ett nät där man kommer åt de andra anslutna enheterna?

Funderade på om jag ska brygga några gånger så jag ser att allt funkar som det ska innan jag kopplar upp mig...

Min Pi kör jag utan tangentbord, mus och skärm
Craftbeerpi är webbaserat så jag tänkte om man kan använda den mobila routern direkt och komma åt pien via mobilen om jag är uppkopplad på mobilroutern

Kan svara mig själv, ja den funkar som en vanlig hemma router.
Är pien och mobilen kopplade till den så kommer jag åt pien från mobilen

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.