Vad är er erfarenhet av IP-only

• Installationen är klar allt fungerar som det är tänkt

27 Röster 64,3%
  • Installationen är klar men det fungerar inte som utlovat

0 Röster 0,0%
  • Ångrar att jag tecknade avtal

15 Röster 35,7%
  • Antal röster
    42
Tack för upplysningen. Bra att de införde det.

G gråsten skrev:
Tack för upplysningen. Bra att de införde det.
Jag tror alltså att detta bara gäller när det behöver förläggas tråd på någon annans mark för att komma till min egen.
Dvs att det inte gäller grävning/förläggning på den egna tomten.
Men det förstod du säkert själv ;)

Ja man får ersättning av nätägaren för att man upplåter mark för dragning av fiber över egen fastighet till annan fastighet.

Den här ersättningen för markupplåtelse har införts efter det att jag och andra som byombud ordnade 400 markavtal i två socknar på mellersta Öland. På södra Öland hade IP Only stora problem med kyrkans ägor i Kastlösa eftersom det är stiftets ekonomiska råd i Växjö som bestämmer. De vägrade att gå med på gratis upplåtelse eftersom det finns principbeslut om avkastning gällande kyrkans stora jordegendomar. Till slut kom man till en överenskommelse som parterna höll hemlig. Kanske är det LRF som till slut morskat upp sig så att nu ersättning utgår.

Om man betraktar de kostsamma stopp i utbyggnaden som IP Only ofta råkade ut för när markägare vägrade upplåtelse som skulle vara gratis men innebär juridiskt ansvar vid skada på fiberkanalisationen, så framstår det som rationellt av nätägaren att erbjuda ersättning. För många var det en ren principfråga att säga nej om ingen ersättning gavs. Det är också intressant att IP Only släppte de inlindade formuleringarna om att markavtal kunde läggas till grund för ledningsrätt. Många markägare insåg att det kunde låsa markanvändningen oproportionerligt mycket.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.