Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Fiber och IP TV - utrustning från Dilog

1. nerdybynature
    Husägare · Skåne · 57 inlägg

nerdybynature

Husägare
    Min mor ska få fiber och, som jag förstått det, IP-TV.
    Eftersom jag brukar vara den som ska fixa med det tekniska så vänder hon sig till mig med frågor om vilken utrustning hon ska välja.

Och nu vänder jag mig hit.

Leverantören har nämligen lämnat tre val:
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    20200126_170815.jpg

1. CA-modul
    2. HD-box Dilog DCT-235-HD
    3. IPTV-box Dilog DIP-701
    Detta är utanför mina kunskapsområden och jag blir inte klokare av att läsa på nätet.

Det enda jag är någorlunda säker på, i skrivande stund, är att TVn troligtvis inte stödjer CA-modul. Även om den gör det så är den 10+ år gammal och då är det kanske bättre med ny hårdvara ändå.

Min käre mor behöver inga märkvärdiga finesser utan vill bara kunna sappa bland kanalerna och muttra över att det bara är repriser och reklam på TV, som vanligt.

Därför lutar jag åt att det är alternativ tre som är bäst men hör gärna synpunkter/erfarenheter.

2. J
    Medlem · Skåne · 44 inlägg

jaga

Medlem
    Ja de olika alternativen med mottagningssätt är svår att förklara på ett enkelt sätt. Här kommer ett försök.

Alternativ 1 & 2 är digital kabel-TV (dvb-c). Man kopplar då in TVn/digitalboxen med vanlig antennkabel från fiber-tjänstefördelaren. Man får då också ett programkort som avkodar de kodade kanalerna. Programkortet stoppar man i Ca-modulen resp HD-boxen.

Alternativ 3 är IP-TV och man kopplar in IP-TV boxen med nätverkskabel.

För alternativ 2 o 3 har man HDMI kabel mellan box och TV så om det är en gammal TV kanske HDMI ingång saknas?

Om man inte har så höga krav och vill spara kostnader (slipper inköp av utrustning samt slipper årsavgift för programkort) kan man skippa utrustning helt. Hela basutbudet sänds även analogt (Sydantenn brukar göra detta) och då kopplar man bara en antennkabel mellan fiber-tjänstefördelare och TV och gör en analog kanalsökning på TVn så får man in hela basutbudet analogt (dock sämre bildkvalité).

Man får även in de okodade digitala kabel-tv kanalerna utan någon box/programkort, dessa kanaler är SVT1, SVT2, TV4, TV6, Barnkanalen o Kunskapskanalen. Man kopplar då antennkabel mellan tjänstefördelare och TV och gör en digital kabel-tv (dvb-c) kanalsökning på TVn.

• Laddar…
  3. nerdybynature

nerdybynature

Husägare
    Tycker det var utmärkt förklarat! Tack!
    Och superbra med tips hur man kommer undan billigare!

Nu ingår kort och en utrustning i samfällighetens lösning så det lutar åt att det bli IP-boxen (TVn har HDMI). Men..om fiber skulle ligga nere; då får man inte in några kanaler?
    Frågan är vad som händer med det gamla antennuttaget, kommer det fortfarande fungera så att man kan få in SVT1 och 2 i fall fibernätet fallerar.

4. blackarrow
    Elektroniktokig · 4 492 inlägg
    Allternativ 1 har ju fördelen att ingen box behövs och att man klarar sig med en fjärrkontroll ;)

TVn måste klara DVB-C och så behövs det en antennkabel mellan tv-modulen i mediafördelaren och TVn.
    Lite tråkig lösning rent tekniskt.

• Laddar…
  5. A
    Renoverare · Småland · 133 inlägg

Agorazo

Renoverare
    VET DU att det är gratis i TS fall eller gissar du? I min kommun kostar det 200kr att få in baspaketet. Oavsett om det är analogt eller inte. Varför skulle de skicka signal gratis? Låter som en dålig affärsidé i mina öron...

En fördel med alternativ 1 och 2 jämför med 3 skulle vara att det enkelt går att koppla på det befintliga TV-nätet i huset och få ut det till alla tv-uttag. Med en 10 år gammal tv är det förövrigt digitalbox som gäller. CI+ stödjs av ca 6år gamla tv-apparater.

6. A
    Renoverare · Småland · 133 inlägg

Agorazo

Renoverare
    Fallerar fibern försvinner signalen. Men det bör vara undantagsfall att den går ner så inget du behöver oroa dig för.

Svt sänds fortfarande via luften så det går plocka den därifrån. Men går du på alt 1 och 2 så bör du koppla ur antennen och koppla in konvertern där istället.

• Laddar…
  7. J
    Medlem · Skåne · 44 inlägg

jaga

Medlem
    Jag känner till Sydantenns upplägg/erbjudande ganska bra och enligt min erfarenhet så distribuerar de alltid föreningens basutbud analogt (förutom digitalt via dvb-c). CI+ kom 2009 så även en 11 år gammal TV kan mycket väl ha stöd för CA-modul med HD kanaler.

• Laddar…
  8. nerdybynature

nerdybynature

Husägare
    Enligt manualen så har TVn stöd för CA-modul men mamma valde IP-boxen så det spelar inte så stor roll.

Tack för att ni delar med er av er kunskap!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.