Försöker hjälpa en bekant som har beställt internetabonnemang 10/10. Han tycker det går segt och han har mätt på bredbandskollen och får ca 0,8Mbit/s ner och svarstider från 17ms-50ms. Tyvärr har han ingen dator så han mäter trådlöst med surfplattor och telefoner. Men jag tycker ändå det är på tok för dåligt och under all kritik.
Efter samtal med leverantören får han känslan att de verkar tycka att det är inom marginalen och hänvisar till att det kanske är normalt eftersom de använder mer än 1 enhet samtidigt ibland och att han kanske borde uppgradera till 100/100. Rent spontant känner jag att om de inte kan leverera 10/10 så kan de väl inte klara 100/100. Är mest nyfiken på om ni tycker man ska acceptera dessa hastigheter eller om han bör ligga på leverantören mer och vad kan isf vara fel. Router,nätverkskabel, fiberkabeln i marken?

Kan ni fixa fram en dator och mäta direkt i uttaget?

jo, jag ska hjälpa dem med det en dag framöver

Det är meningslöst att bara mäta med trådlöst.
Om ni mäter med bredbandskollen, klicka på avancerat och välj "endast websocket"
Är det appen ni mäter med?
Är routern kopplad direkt i vägen eller är den kopplad till en dosa/låda/switch som sedan är kopplad till bredbandsuttaget?

A Andy78 skrev:
Det är meningslöst att bara mäta med trådlöst.
Vad använder ni telefon, surfplatta?
Tror dom har iPhone och iPad. Vet ej hur installationen ser ut då jag inte sett den själv än..

Har nu mätt med stationär dator direkt i fiberswitchen(inte routern) på väggen(den lilla dosan som sitter före vet jag inte om det går att koppla in sig i?) både bredbandskollen och speedtest. Resultaten blir jag inte klok på. Upload är konstant på runt 10Mbit/s download är däremot allt annat än stabil då den svajar upp och ner allt från 0,7Mbit/s-11Mbit/s. Snittet på alla mättningar låg ändå under 2Mbit/s. Svarstiderna pendlar mellan 9ms-20ms.
Ja,ja leverantören är kontaktad men har ni några tips på vad felet kan vara så säg till. Alltid bra att ha lite kött på benen när man själv inte kan så mycket om sånt här.

Om det är ett nätverktuttag så kan du koppla datorn direkt dit istället för switchen.

Om du är hemma på lite nätverk.
Prova tracerouta till en sida eller adress och se vad du får för svarstider mellan varje hopp.

• Haha
Datapeter
  • Laddar…
Kabeln kommer genom väggen till en liten låda och precis bredvid sitter en lite större med 4st Lan(antar att det är switch eller mediakonverterare eller vad det heter) Sedan har dom en router. Första lådan som inkommande fiberkabel går in i såg jag inget man kunde koppla in sig på.
Kan inget om nätverk :) Tracerouta var ett nytt ord för mig

Prova bredbandskollen avancerat och välj endast websockets.

Vi använde endast websockets

Är du där nu, använder du mac eller pc?

Nä, tyvärr inte. Det var en pc

Det finns flera svetsar i fibern på vägen till abonnenten och en dålig svets påverkar bara den abonnenten. I det IP only-nät jag var inblandad i som byombud och kontaktperson hade en avlägset boende kund svajig mottagning men det gick inte att se vad felet var från kundsidan. Till slut så var det någon tekniker som mätte med ODTR utrustning (googla) från noden och då syntes det att det fanns en dålig skarv i sista distributionsskåpet (FOS) två km innan kunden. Svetsen gjordes om och det löste problemet.

10/10 är ingen "naturlig" fart i nätet som är mycket snabbare än så. Möjligen kan strypningen påverka. Att sedan få internetleverantören som är den man felanmäler till att få igång nätägaren att skicka ut tekniker sitter hårt åt när man bara har skräpabonnemanget 10/10. Kunden kan överväga att försöka få gå upp till 100/100 kortare tid. Då bör fel bli tydligare - om de finns.

• Gilla
AndersS
  • Laddar…
Har du konstant bra upload men svajjande download _direkt_ i uttaget är det troligt att det är crosstalk i uttaget eller rj45:an, alternativt att det dämpar lite högt ena vägen i fibern. Har du en relativt ny konverter brukar ISP:n kunna mäta ljuset och bekräfta det, och i så fall behöver de få ut en kille att mäta var felet uppstår. Kan vara så enkelt att SFP:n i någon ände bråkar och behöver bytas ut.

Så uteslut det du kan i din kompis miljö, testa dator direkt i konvertern, testa även en ny kabel och notera ner resultaten så blir det lättare att övertyga supporten.

10/1 10/10 eller 100/100 är en produkt dom säljer och det de dom ska leverera.
Det fonns mycket dom kan se innan dom skickar ut någon, tex ljusvärden på switchporten mot kund.
Om detta är ett bostadshus så kan man fråga om grannarna har samma problem om det funkar för dem så är fibern fram till huset troligtvis ok och problemet ligger någon annanstans.

@öringen Felanmäl till leverantören ibland vill de att man ansluter en dator direkt för att kunna felsöka.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.