3 294 läst ·
29 svar
3k läst
29 svar
Hur skarvar man cat6
Jag följer tryckt märkning, och har kopplat uttaget som de va gjort innan (har foto) men får ändå ingen kontakt med router.
Nu har jag visserligen driftstörning på fibern in till huset, men routern ska väl dela ut ip-adress inom nätverket oavsett?
Nu har jag visserligen driftstörning på fibern in till huset, men routern ska väl dela ut ip-adress inom nätverket oavsett?
Jepp, först startas fysiska länken mellan de 2 intefacen och LEDdar tänds som motsvarar hastigheten om det finns.J Jimman811 skrev:
Sen ska klienten få ip-adress från routern.
Det förutsätter väl dock att bortre ände på båda kablarna är kopplade enligt samma standard (oavsett vilken). Om det bara är en kabel som klippts av och skall knytas ihop är det ju lugnt,L Lenza skrev:
Japp från början va kabeln kopplad i båda ändar.A alfista skrev:
Från en patchpanel till ett fast uttag. Nu har jag flyttat uttaget 1,5m i sida och använder gamla dosan som en skarvdosa där jag tänkt lägga skarvdosa.
Nu har jag även skalat varje ledare där dom ska pressas ner i skarvdosan så jag är helt säker på att dom får kontakt.
I de fasta uttaget har jag sen kopplat som de innan enligt bilden
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 846 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 846 inlägg
Skala får du absolut inte göra, då kommer luften åt och det kommer oxidera med dålig kontakt (och hastighet) över tid. Alltid kontaktera oskalat och med rätt verktyg. Tvinna upp paren så lite som möjligt, helst inte mer än 10mm.
Lägg gärna upp en bild när du gjort om det (oskalat), så kan vi bedöma.
Edit: Det heter TP för twisted pair. För att man ska kunna sända över höga frekvenser så måste de 4 olika tvinnade paren hållas över hela sin längd, annars blir det störningar även om de enskilda ledarna skulle ha kontakt. Därför ska man följa A eller B-norm i båda ändar så slipper man tänka på om det blir rätt eller inte.
Lägg gärna upp en bild när du gjort om det (oskalat), så kan vi bedöma.
Edit: Det heter TP för twisted pair. För att man ska kunna sända över höga frekvenser så måste de 4 olika tvinnade paren hållas över hela sin längd, annars blir det störningar även om de enskilda ledarna skulle ha kontakt. Därför ska man följa A eller B-norm i båda ändar så slipper man tänka på om det blir rätt eller inte.
Redigerat:
Nja, jag hade inte oroat mig över om det var skalat eller inte. Skyddet mot oxidation ligger inte i plasten utan i principen att ledaren deformeras lite när den kläms fast och då skall det uppstå en gastät förbindelse (cold weld).
Men en bild skadar inte.
Men en bild skadar inte.
Det kommer bli kanonJ Jimman811 skrev:Japp från början va kabeln kopplad i båda ändar.
Från en patchpanel till ett fast uttag. Nu har jag flyttat uttaget 1,5m i sida och använder gamla dosan som en skarvdosa där jag tänkt lägga skarvdosa.
Nu har jag även skalat varje ledare där dom ska pressas ner i skarvdosan så jag är helt säker på att dom får kontakt.
I de fasta uttaget har jag sen kopplat som de innan enligt bilden
Om du fortfarande har kontaktproblem, borde du mäta upp kablaget med den nya skarven. Jag brukar alltid mäta med multimeter stift för stift och kolla att ohm-talet ligger lågt och likvärdigt. Om det är kontakt på alla stift och ändå inte fungerar kan stift vara kortsluta inbördes mellan olika ledare, det är också lätt att upptäcka med multimeter.
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Eller så är det problemet i det nya uttaget
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden