Internet - Fiber, Bredband, 4G och 5G
husdrommaren: [citat] Så är det verkligen, vi körde en 360 graders koll när vi satte upp antennen. För övrigt en helt fantastisk vansinnigt tråkig dag, vred så lite på antennen per gång att det kändes som ett skämt. In och testa, skrev ned resultatet och vilken ungefärlig grad, upprepa.
lunnabo: [citat] Du kan berätta mer om bakgrunden. Du kan berätta om det fanns någon ledningsrätt för fibern. Du kan berätta om hur det slutade.
polaris78: insåg att mitt inlägg är otydligt Här har man plockat bort stolpar och ledningar i luften medans dom som ligger nedgrävda får ligga kvar men dom funkar ju såklart inget vidare då dom är klippta både här och var för här var det varierande mellan luftledningar och nedgrävt. Stolparna ligger och väntar på transport härifrån och man var upp på taket och klippte av kabeln som satt i
Johannes56: Tele2 var inne hos oss en timme innan vi förstod att det var tele2. Vi trodde det det var fiber-/nätägaren. Helt sjukt vilken historia de ljög ihop om att byta medieomvandlare och alltsammans. Vi tecknade faktiskt avtal med dem. Sen ringde jag tele2 dagen efter. De sa att säljaren hade ljugit om en hel del saker och att de inte kunde gå med på det avtalet, så det blev inget.
Emanuel01: Vissa går det ju att lägga till virtuellt ramminne. Men som för android har många sådana appar försvunnit från play butiken. Kunde inte låsa upp min dotters med 2gig ram, fick köpa en ny med 4 för att få lite flyt.
SamB: "Starta om routern", den har man hört några gånger. Eller för all del: "Om ni undrar varför jag står i trappan på mitt video-möte så är det för att det är bäst internet här." :thinking: Här hemma så var den senaste oplanerade omstarten (inte uppdatering av FW) när dottern råkade hitta on/off-knappen på UPS'en som den sitter på. :surprised: Jag rekommenderar alla som vill ha
hempularen: Jag höll på med en sådan övning, att lokalisera hur teleledningarna går för en massa år sedan när vi skulle få in ADSL, och jag ville koppla om så första jacket fanns på ett bra ställe. Jag har inkommande i källaren, som på något sätt var draget till vinden, och därifrån fördelades det ned. Men trådarna som gick in i källaren hade annan färg ¨än de som kom upp på vinden.
prototypen: Ubicuben har inget att mescha med, AP:na är trådade. Ena AP:n står långt utanför räckvidden för cuben men där har jag uppkoppling med en D-link och det fungerar. Protte
Nikorasu: Jag rekommenderar annars inte TP. Deras prylar funkar fint ur lådan och har bra funktioner, men underhållet är inte bra. Ubiquiti släpper i vart fall uppdateringar ca 2 ggr per år, och om det är något allvarligt ganska omedelbart. Som jämförelse har min (professionella) TP switch bara fått en uppdatering sedan 2015. Man kan bara tänka hur många säkerhetshål som finns där som inte
blackarrow: [citat] Och ZenWiFi AiMesh-routern får vara router? Då måste Mesh-routerns WAN anslutas till fibetomvandlarens WAN och en kabel dras från Mesh routerns LAN till AP”n. Asus rouertns WAN blir en LAN port när den är AP och skall alltså dras till en LAN port på Mesh-routern. [bild] Om du, som du ritat, väljer att låta RT-AC68U vara ”Wireless Router/AiMesh router” så lägger du till
AndersS: [citat] Och nu har det gått ytterligare dryga året sedan ts ställde frågan ;).
sjoelund: [citat] Zoom listar det som 3 Mbps upload för huvudlänken + 2 Mbps per 25 deltagare (vi brukar ha 150+). Så det är 15 Mbps; inte så farligt mycket. Men det är ganska beroende av latency och på WiFi behöver jag ofta stänga av gallerifunktionen för att få länken stabil. (Men jag kan dra ner filer i 250 Mbps utan problem med laptopen på samma ställe, och trådat fungerar allting
A-Man_08: [citat] Min fråga gällde mer installationskabeln mellan uttag och panel, lite svårt å se första uttaget nu när det är övertäckt, på bilden var hela fronten på gruppcentralen borttagen lös in lite genom några hål, ja det ser grönt grått ut på sista uttagen. Patchkablarna har jag valt olika färger beronde på vad dom har för funktion.
cpalm: [citat] Ja, placeringen och miljön med väggar m.m. kan ha stor betydelse och när det inte är "fri sikt", vilket ju ofta är omöjligt att åstadkomma om man inte har helt öppen planlösning, är det dessutom ofta fullständigt ologiskt var det blir bra respektive dålig täckning. Tyvärr får man ofta experimentera med placeringen för att få bästa täckning.
gråsten: Jag har själv ett Honeywell Galaxy larm med 128 larmpunkter. Det gick över fast lina men byttes till SMS överföring via 3G. Nu läggs 2G och 3 G ned därför har jag nyligen bytt till överföring via en 4G modul med VoLTE och SMS. Välj inte något som snart försvinner
mexitegel: Det kommer det säkert göra. Jag har övergått till ELKOs modularuttag istället, Elko RS Modularuttag 1x8 Cat6 UTP Komplett (elbutik.se) Bra mycket smidigare montage tycker jag.
paralun: [citat] Jo men.... till vad ansluts alla dina prylar? Man borde enkelt se det i Google Home appen. Risken är ju att de flesta ansluts till routern och inga till AP'n och då kan det bli tungt för routern ensam. Eller att routern får kämpa med omsändningar för pryttlar med dålig WiFi-täckning. Då blir det precis fenomenen du beskriver. Så det kanske behövs en till AP på nedervåningen
lars_stefan_axelsson: [citat] Låter som den gamla telekomsanningen: Ju mer krångel, desto mer betalt kan man ta. Det är ju inte för inte som TCP/IP blev hatat eftersom det flyttade komplexiteten till ändpunkterna till förmån för ett enkelt, okomplicerat, och därför billigt nät. Så jag känner allt mina löss på gången... ;)
MathiasS: [citat] Ja det är hans jobb som fiberprojektsäljare. Dock bör det ju ske med lite sans och vett och du är ju inte den första som får höra sagor från dessa säljare. Vad "vanliga" människor klarar sig med för hastighet ska man nog vara försiktig med att säga med bestämdhet. Vi har alla olika krav. För egen del märker jag ingen skillnad över 500Mbps men under det märks på olika
Sommartorparn: [citat] tack för ditt svar! Felet visade sig bero på att någon satt fel antennsladd i boxen, dvs en inaktuell antennsladd till en insktuell antenn. Det var därför inga kanaler hittades! Tack för hjälpen i alla fall! :-)
lars_stefan_axelsson: [citat] Ja, jag kommer sent, men jag kan bekräfta att det är problemet. Jag har en likadan router och den fungerar klanderfritt i 250/250 (prövade just och den går inte över 20% CPU med test mot fast.com). MEN, man kan som sagt inte sätta på trafikövervakning eller något som drar trafiken via mjukvarupathen. Då störtdyker prestandan. Så den kräver lite tungan-rätt-i-munnen och
kva: [citat] Antagligen inte. Han behöver dock dynamiskt routa till olika gateways från en host baserat på länkstatus på den gatewayen inte hosten. Kräver väl någon form av routing-protokoll tänker jag. Men så jag jag skrev ovan att detta är ovanför min kompetensnivå.
krfsm: [citat] Fast om det bara är en backuplösning - kan du inte lika gärna lösa det med lite programmering så att shellypluggarna har ett rimligt defaultläge ifall det blir avbrott i nätet? Visst, det kanske råkar bli några kronor extra i elkostnad om de inte har optimala inställningar, men om det händer 1-2 gånger per år och inte är långa avbrott så kostar det väl inte så mycket
mojjen: Se till att få prata med en högre chef. Finns alltid en över de vi normalt får pratar med. De kan vara motstridiga att koppla vidare. Har ibland fått ligga på när de börjat med att de skall prata med sin chef, återkommer med mer negativa svar etc. Du skall då kräva att få prata med någon som faktiskt har mandat att fatta beslut. Den personen finns. Förklara situationen och vilket
henrik_1981: [citat] Hej Är i samma sits. Har sagt upp mitt avtal med Bahnhof och ska ha annan leverantör. Fungerade deras router för dig efter bytet? /Henrik
Tjalve_85: Ja det är ett gissel att fiberkonverter än ofta installeras på en mindre optimal plats. I mitt fall sitter den i köket (vem vill ha diverse kablar o grejer i köket?!?). Jag löste det genom att köpa en Billy bokhylla med dörr som jag ställde framför. Innuti sågade jag ut lagom med plats i bakstycket för att få plats med konverter + switch. Om din fiberkonverter sitter på ett ställe
Norrtull: Tror priserna kommer hålla sig en stund IOM tillgång på komponenter. Sen undrar jag hur pass 5G är utbyggt, har provat i Sthlm city och blev inte imponerad alls, vårt gamla comhem/Tele2 coax nät slog 5G med hästlängder. I vårt fritidshus snurrar en 4G+ (va nu det skiljer mellan vanligt 4G). Måste säga att det är otroligt stabilt och ger god hastighet, långt över förväntan. Håller
hapazard: [citat] Nu är det ju inga extrema skillnader mellan cat5e och cat6. Och att framtidsäkra är svårt, den som drog koaxialkabel till alla rum för 30 år sedan kan ju teoretiskt köra gigabit över den, men dyra adaptrar så det gör nog ingen (men används ju mycket i flerbostadshus för bredband på kabel tv).
Derbyboy: Hmm, ja om det går så är det ju ett alternativ. Tycks dock vara klurigt att mecka med nätverksinställningarna i HA.