hsd
Har någon hunnit använda 5G, och hur upplevs anslutningen, klarar 5G förväntningarna

Vad jag vet finns det ännu inga 5g-nät i Sverige med en riktig 5g-core, så det är lite tidigt att få svar på den frågan.

Dock vet vi ju redan från andra operatörer och tester hur det fungerar så det blir ju ingen jätteöveraskning här. Inklusive att det kommer vara ett stort det-beror-på som vanligt med mobila anslutningar.

Ex: Utanför dotterns träningshall kunde vi mäta 50/20Mpbs via 5G från 3, på samma ställe hade jag 95/80 från Telia via LTE. Svarstid kring 20ms och så kommer det vara tills man har en "5g standalone core" bakom radioaccessen.

hsd hsd skrev:
Har någon hunnit använda 5G, och hur upplevs anslutningen, klarar 5G förväntningarna
Jag har bara testat Telia/Halebop i Karlstad o försökt hitta det i Örebro o Karlskoga.

Kunnat få 330 mbit gång på gång med LTE plus i Karlstad, men bara 110 mbit med 5 G en bit ifrån , på frekvenser som är för LTE/4G.

De högre 5G frekvenserna som Telia köpte har jag ännu inte sett igång, men kommer nog snart.

Har inte åkt till Stockholm för o kollat men det har varit där Telia började sina 5G utrullning.

Jag avvaktar till sommaren med o dra några slutsatser, Covid o andra fördröjande har ju gjort att det är försenat.

Karlstad Universitet drar igång ett projekt med 5G i deras lokaler , om du är intresserad av o vara med i frontlinjen.

Tele2/Telenor har ju dragit igång 5G också, men jag har inte testat dem på ett tag,

Nu har jag testat lite i ett Telia 5g-nät med en Iphone 12. Rullar på ganska bra!

Skärmdump visar hastighetstestresultat i Telia 5G-nät på en iPhone 12, toppar vid 1380 Mbps.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Wow
hapazard och 2 till
  • Laddar…
Personligen har jag typ noll intresse i 5G för närvarande. Jag behöver ha en ordentlig hastighet upp såväl som ner, detta bestäms förutsägbart av vilket fiber-abonnemang jag väljer. Överföringshastigheter i mitt LAN bestäms av vad jag valt för utrustning till det, trådlöst ligger det nära de 500/500 som är vad mitt fiberabonnemang medger, i större delar av kåken. Detta med 11.ac-prylar. Äldre anslutningar via 11n kanske bara når 250/250 men ok det också till det mesta.

hsd
MathiasS MathiasS skrev:
Nu har jag testat lite i ett Telia 5g-nät med en Iphone 12. Rullar på ganska bra!

[bild]
Det var ju bra fart
Vet Du hur långt det är till basstationen, på ett ungefär

Ja det var bra fart ner, upp inte så skoj. Intressant att veta förutsättningarna som sagt.

Nissens
H Harald Blåtumme skrev:
Personligen har jag typ noll intresse i 5G för närvarande. Jag behöver ha en ordentlig hastighet upp såväl som ner, detta bestäms förutsägbart av vilket fiber-abonnemang jag väljer. Överföringshastigheter i mitt LAN bestäms av vad jag valt för utrustning till det, trådlöst ligger det nära de 500/500 som är vad mitt fiberabonnemang medger, i större delar av kåken. Detta med 11.ac-prylar. Äldre anslutningar via 11n kanske bara når 250/250 men ok det också till det mesta.
Är du aldrig utanför hemmet??

hsd hsd skrev:
Det var ju bra fart
Vet Du hur långt det är till basstationen, på ett ungefär
I den första ”långsamma” mätningen var jag på fel sida om en stor byggnad, sedan flyttade jag mig till en annan sida och då blev det bättre. Den sista mätningen är med fri sikt men nästan rakt under en högt monterad basstation och mätt i bilen, så egentligen inte speciellt optimalt.

Varje mätning använde cirka 1,4GB data så det gäller att man har en fulltankad datahink innan man börjar...:)

• Haha
blackarrow
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
I den första ”långsamma” mätningen var jag på fel sida om en stor byggnad, sedan flyttade jag mig till en annan sida och då blev det bättre. Den sista mätningen är med fri sikt men nästan rakt under en högt monterad basstation och mätt i bilen, så egentligen inte speciellt optimalt.

Varje mätning använde cirka 1,4GB data så det gäller att man har en fulltankad datahink innan man börjar...:)
Var det i sthlm eller Gbg området?

Kört 5G i Telia nät i Karlstad o Örebro men får det på samma frekvens som 4G, 1800 MHz ,och inte så snabbt. Men de skall väl dra igång mer snart, Karlstad var det dessutom en månad sedan jag sist kollade.

Stockholm City.

ClasseClas
MathiasS MathiasS skrev:
Stockholm City.
Vad fick du för latency? Vet du vilka band de kör på?

• Gilla
tomtom7
  • Laddar…
Jag har testat i LInköping, med "cappat" abonemmang. Jag får ut de 300/100(?) Mbit/s som operatören tycker jag ska ha.

Latensen är 11ms, men det tror jag beror på att det är NSA snarare än telefonen. (Non-Standalone, d.v.s. med LTE-ankare)
Finns det SA-nät i Sverige än?

MathiasS MathiasS skrev:
Stockholm City.
Tack, yes, där eller lite ovanför sthml city byggde de ju ut redan sommaren förra året.

Synd att tiderna är som det är, håller mig ifrån både sthlm o göteborg just nu. Men har fått info att de högre frekvenserna som enbart är för 5G, ger just de mycket högre hastigheterna ned.

Är nog lugnt, tror Telia kommer igång mer nu under vår o sommar. Eller så har deras reklamfolk noll koll på vad de gör reklam för sedan slutet förra året :cool:

Anders243 Anders243 skrev:
Finns det SA-nät i Sverige än?
inte i produktion för Svensson vad jag vet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.