Internet - Fiber, Bredband, 4G och 5G
A-Man_08: Köp en bra switch det kommer inte bli sämre hastighet.
AndersS: Finns två som fiberägare och entreprenörer undviker konflikt med, kommun och framför allt Trafikverket. Men också strul med privata fastigheter brukar kommuner ogilla om det är inom tätort.
lars_stefan_axelsson: [citat] Eftersom det är ett radhus så finns det säkert en samfällighet eller en förening. Då finns det inget hårt-mot-hårt att sätta för att kräva en flytt. Ja, förutom att radhusägaren som inte gillar skåpet flyttar då... Vad som skulle kunna hända är dock att ägaren av skåpet blir sur för att det är målat och kräver TS på kostnaden för återställandet. Det skulle
Svante Svenson: [citat] Man kommer in en annan väg till nätägaren. Första kontakten var förmodligen via kundservice som vill ha hög genomströmning och därför är bäst på att hantera planerade förfrågningar. När denna fråga kommer som de inte kan hantera slår de bakut och säger nej. Ledningskollenförfrågan gör att frågan hamnar rätt. Eventuellt också utlagt till underleverantör men som då
Evakarin54: [citat] Tack. Har förstått att den inte är användbar som router
llundberg: [citat] Fler än du tror. I många områden så finns det bara koppar och då är det ju ADSL eller 4G/5G som gäller.
beza: [citat] Tack för tipset, skall titta på det
Ymer: Blir det samma fel om du gör samma googling fast enbart kopplat upp 4g? Blir det samma fel om du googlar samma fast med en annan webbläsare?
Cadeex: Jag brukar använda Google drive för större filer. Du kan ladda upp där, sen skickar du en länk till mottagaren. Länken kan sedan avaktiveras osv.
MathiasS: Japp det gör den. Denna bild dök upp i FB-flödet. Jag postade den 2019 och då hade den ett par år på nacken redan. En väldigt tidig 5G telefon: [bild] Idag rymmer samma skåp ett komplett 5G nät, dvs hela mobilnätet, alla noder som behövs för att köra ett litet nät.
Bart: Om du söker här på forumet har jag för mig att frågan om att trimma APs för bättre räckvidd och hastighet varit uppe. jag strösslar med APs här hemma istället. Jag har tre stycken i en normalstor villa och en Attefallare. Nu är det nästan full täckning på hela fastigheten. Bara garaget som har lite blinda fläckar. Då är ju allt byggt i trä, så signaler går igenom lätt.
elikaufman: [citat] Nope, ingen data i koaxnätet, vanliga nätverkskablar dragna till varje lgh i separat uttag istället
Limpdjuret: [citat] Vilka andra faktiskt tekniskt jämförbara lösningar finns det? Mig veterligen finns det inga, och kommer inte finnas inom den närmaste tiden. Däremot finns det ju alternativ som kan fungera beroende på dina krav...
Bassrunner: Har fiber från Tele2 och det funkar bra för mig. Lite dåliga öppettider på supporten, typ kontorstid. Men de fåtal tillfällen då jag behövt hjälp (har mest varit när det varit problem med IP-tv:n) har jag fått hjälp inom rimlig tid tycker jag. Har de de hastigheter som utlovats och väldigt sällan avbrott/problem. Men du kommer säkert få svar från andra som har problem.
krfsm: Om du har en lång kabel liggande och din existerande AP är någorlunda lätt att flytta på kan du ju testa att flytta den och se hur resultatet blir i de olika scenarierna. Har du tur kanske du tom kan flytta den och få ett ok resultat utan att köpa en AP till?
fmk00: [citat] Det var ett enkelt ingrepp. Tack för hjälpen, detta forum är grymt!
henk2055: En router används bara för att skicka trafik mellan olika nätverk. Konsumentroutrar kallas router lite slarvigt men är egentligen en switch, router och accesspunkt i samma burk.
pacman42: Förresten, nu finns Edgerouter X inne igen på massor av butiker för under 700 kr.
namnbyte: Riktantenn och därefter samtal till operatören som kikar vilka band den kopplar upp på, samt spärra de lägre om hastigheten dippar emellanåt. Vi har spärrat vår från 700MHz samt en frekvens till som jag glömt vilken, 650 till mast ingen fri sikt, ser absolut ingen anledning till fiber med denna prestanda vi fått efter justeringarna.
Mats-S: Du kan ju börja med att läsa det här, bra beskrivet: https://www.kjell.com/se/kunskap/guider/guide-skicka-natverk-tradlost-mellan-byggnader Det finns ett antal produkter för det här, i artikeln beskrivs den här: https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/tradlost-natverk/accesspunkter/tp-link-cpe210-radiolank-for-utomhusbruk-n300-p61248 Läs recensionerna, finns en del bra tips där :) Om
blackarrow: Varför varnar iPhone för låg säkerhet (TKIP) när den ansluter till Wi-Fi i en TG799vac? Och hur byter man till AES? [bild] [bild]
Peter2400: [citat] Inte exakt vad du frågar efter, men jag använder vanliga buntband eller fleecetejp. Fleecetejpen fäster bra i sig själv och är lätt att linda hårt om det behövs. https://www.biltema.se/bil---mc/elsystem/kabelkopplingar/fleecetejp-19-mm-2000043599
MathiasS: [citat] nej du är inte bunden du kan göra ett operatörsbyte igen.
Johan Gunverth: Problemet för TS är att hen troligtvis har fått ”Carrier NAT” d.v.s. operatören har flyttat in merparten av sin kunder bakom ytterligare en NAT:ad adressnivå. Det blir då ett ”mellanhandsnätverk” mellan Internet och TS:s privata LAN. Funkar fint för utgående trafik, men är lögn i helvete om man vill öppna portar för inkommande tjänster. Diverse tjänster för IoT och andra
Micke1994: [citat] Nja rätt så bra skulle jag säga man klistrar bara på nest klockan på dörren och laddar en gång per år, ringer ngn på så behöver man ju inte resa sig för att se vem det är eller så kan man enkelt lossas ej vara hemma :crysmile: perfekt när dhl ups och andra kommer kan man enkelt säga var dem ska lägga paketet när man inte är hemma. Börjar hunden skälla kan man också
A-Man_08: En måste pompt använda egen router, andra vägrar hämta ut grejer då dom inte vill förvara dem m.m. Känns lite bökgt och ha levernatörens router om den bara ska vara brygga då kan man ju lika gärna köra med den som enda router. Det ett par stycken som har problem , mest troligtvis relaterat till deras egna router felsökningen är lite varierande. Har inte hört något med, själv kör
A-Man_08: Jag antar att ni har en router idag då ni har problem med wifi. När wifi kopplar ned, fungerar det då med nätverkskabel till routern, att endast felsöka med wifi som anslutning blir inte korrekt.
Jockas021: Vissa enklare IOT prylar har problem med nätverksnycklar som innehåller speciell tecken eller är för långa. Byt lösenord till något som är 8-10 tecken och bara bokstäver a-z.
namnbyte: För uppföljning finns det ett väggfäste att efterfråga via support, produktansvarig kunde ej svara på om det kostade något extra då de höll på att se över hela flödet med flera förändringar. De monteringshål bakpå är för fästet, inte för direktmontering på vägg. Anledningen till att väggfäste ej följer med, vilket jag uttryckte var idioti, är att tillverkare paketerar