7 287 läst ·
17 svar
7k läst
17 svar
Kopparnätet släcks, ligger kabeln kvar i marken?
Sida 1 av 2
Telia håller på att släcka telefonnätet i hela landet, så även hos mig. Jag har en stolpe i ena änden av tomten samt en nedgrävd kabel som korsar tomten. Telia skriver att stolpar kommer plockas bort, men jag undrar vad som sker med all den kabel som ligger i marken?
Får dom lagligt deponera hundratals km kabel i marken?
Jag mailade Telia för över en månad sedan men har inte fått något svar. Antar att det hamnar hos nån på Skanova som inte svarar…
Får dom lagligt deponera hundratals km kabel i marken?
Jag mailade Telia för över en månad sedan men har inte fått något svar. Antar att det hamnar hos nån på Skanova som inte svarar…
Ok. Bra då jag slipper få hela gräsmattan, vägen och antagligen något träd uppgrävt. Dåligt då jag sannolikt kommer gräva på kabeln ett par gånger och bli lika nojig varje gång.
Tycker likväl det är märkligt att dom inte har något ansvar att ta hand om kabeln.
Tycker likväl det är märkligt att dom inte har något ansvar att ta hand om kabeln.
Medlem
· Västernorrland
· 12 010 inlägg
Det faller väl på sin orimlighet att nätägare skulle behöva gräva upp kabel när den tas ur bruk. Det skulle nog bli extremt kostsamt och nyttan knappt mätbar.
Du har inte träffat vår myndighetsinbäddade miljörörelse hör jag. Koppar är ju en farlig tungmetall!S Stefan1972 skrev:
(Jag jobbar med dem...)
Medlem
· Västernorrland
· 12 010 inlägg
Som sagt, du uppskattar nog inte vår extensiva lagstiftning. Lyckligtvis tycks man ha ha varit pragmatisk med metalliskt koppar än så länge och det är väl mest koppartak som ljuset har satts på. Även metalliskt koppar oxideras över tid till salter.S Stefan1972 skrev:
Medlem
· Västernorrland
· 12 010 inlägg
jo jag vet att det rent teoretiskt är så men det finns ju även studier som visar att betydelserna är mycket ringa.Claes Sörmland skrev:
I mitt fall ligger den inte i rör vilket vi märkte när vi grävde häcken. Jag är inte helt på det klara vad kabeln försörjer, men det är minst de tre närmaste husen via luftledning. Kanske att den även går bort till en närliggande station.T tergo skrev:
Dock ligger kabeln grunt, säkert 30 cm ner.
EDIT: Kabeln till min fastighet gick även den via luften, det är enbart matning vidare som går i marken.
Kabeln kommer med största sannolikhet ligga kvar, dels pga kostnad att gräva upp alltihop men även ur miljöaspekt att det riskerar att förorena mer att slita upp än att låta ligga kvar orört.. mycket pga det är stora mängder bly i äldre telekablar.
Tänk vad glada alla villaägare skulle bli när deras trädgårdar, asfalt, stensättning, etc, grävs upp.
Ännu "gladare" än när fiber skulle grävas ned
För även den "lilla" telekabeln in till fastighet innehåller koppar.
Och så blir det en klimatpåverkan utifrån de maskiner som används utifrån det så kallade "miljöarbete, men nu blev det komplicerat och sedan att ta hand om de uppgrävda kablarna.
Men ska vi vara seriösa så dras det ut mycket gammal kabel ur befintlig kanalisation för att kunna nyttjas till fiber.
Ännu "gladare" än när fiber skulle grävas ned
För även den "lilla" telekabeln in till fastighet innehåller koppar.
Och så blir det en klimatpåverkan utifrån de maskiner som används utifrån det så kallade "miljöarbete, men nu blev det komplicerat och sedan att ta hand om de uppgrävda kablarna.
Men ska vi vara seriösa så dras det ut mycket gammal kabel ur befintlig kanalisation för att kunna nyttjas till fiber.