Inredning
Juozas Balezentis: Vi har en arbetsplatsträff med vår KA på tisdag. Buktighet mättes på 2 meter. Lutning mättes på 2,8 meter med laser.
FredrikG67: Den här har rättt mått, någon som har erfarenhet av den?
mxjolle: Jo jag har lusläst både Vogel´s och Hama´s utan resultat. Den senare hade tydliga hålbilder men det hjälpte föga. Har dessutom varit runt tidigare och kikat på lagershop samt övriga näthandlare utan resultat. Mitt sista hopp är om någon annan råkar känna igen detta eller rent utav har ett likadant. Annars blir det att ta bort pluggarna, trycka i husfix och borra nya för exemeplvis
Smacke37: Då hade jag bara kört mattan :) Jag har själv gjort om ett sovrum till en stor Walk in closet. Gipsat igen dörren & öppnade upp till vårt stora sovrum istället. La ny parkett som flyter ihop fint genom båda rummen & valde då att inte lägga parkett under garderoberna, endast spillbitar där under för att kunna få in parketten några centimeter i framkant. Sparade cirka 5000kr på att
1977bjorn: Ett enkelt alternativ skulle vara att montera en ledstång i trä ovanpå. Kanske får ha några klossar för att komma upp till 88cm i höjd överallt. Fäst den med rakt beslag, typ som detta: https://www.clasohlson.com/se/Räckhållare/p/31-4046 Tror jag sett högre sådana också. Kanske inte kommer upp i 110cm men… ett alternativ iaf :)
F_nord: [citat] Hur löste du det? Står med liknande problem med att jag behöver höja. Har du någon bild på resultat?
Sjövis: Är också ute efter sådana. Fick du tag i några tillslut? :)
Violina: [citat] Mer att aluminium som sådant är ett väldigt knepigt material att jobba med.. Beter sig lite "nyckigt" och har en förmåga att se helt opåverkad ut (från värmen) för att nästa sekund bara flyta undan.. Sen vet jag inte hur det är med dessa "miljoner" varianter av lod (och fluss?) som finns till aluminium, men när man svetsar alu är det "viktigt" att veta legeringen och välja
Palmis: Gipsskivorna är inget problem. Använd rätt fästelement (gipsexpander troligen) eller se till att träffa reglarna bakom. Problemet är nog att spänna det tillräckligt så att skivorna inte buktar ner i mitten. Jag tror du behöver stålvajrar och vantskruvar att spänna upp med.
Linnsens: Hej! Jag har köpt ett bord på Blocket (Ikea Stockholm), som jag tror är ekfanér (lackat?). Det har lite fläckar på ena sidan, och jag vet inte varifrån de har kommit. Kan man slipa ytan/de skadade partierna med t.ex.sandpapper (P240) och sedan behandla på något sätt, eller är det bäst att låta bli helt enkelt? Tack för hjälpen på förhand! [bild] [bild]
fulingbusen: Vi har svårt att veta hur stor spiraltrappa vi ska. Dom flesta trappor vi hittar är beställningsvara så vi kan inte prova innan. finns det något ställe att prova olika storlekar i närheten av Karlstad? andra tips angående spiraltrappor är också välkomna
Figur: Nu är det utfört enligt skissen, och det känns bra! För att få ännu mer rymd tog vi bort förlängningen som redan var i bordet, så nu får vi inte plats hela släkten, men iaf vi som bor här. Får se hur det blir när båda förlängningarna är på plats...då kommer det bli väldigt trångt med tanke på skänken, men det är ju kortare stunder vi behöver ha det så. Kul idé med
Tompafix: [citat] [citat] Gips är bra i taket, med det behövs lite mer gles för att kunna skruva upp den. Vad är det för något längst bak, en garderob till? Vad är det för väggar till höger och vänster? Hur stor är öppningen skjutdörrar blir inge bra om öppningen blir för smal.
Annyy: [citat] Återanvändning . Miljömedvetet att inte slänga och köpa nytt.
Louisev: [citat] Tack! Det är typ nåt sånt du skriver jag tänker framför mig, men där är sambon och jag lite oense. Vill få in mer trä och jordtoner, men vet inte hur. Smart tips om bänkskiva i trä.
JP500: Lite update: Var inne på IKEA häromdagen och pratade med en på garderobsavdelningen. Enligt honom så ska det inte vara några problem att borra egna hål och han vet flera som ska ha satt in Metod-städinsatsen i pax-garderober och han har inte "hört om några problem". Däremot funderar jag ändå på att skippa den och göra en egen ful-lösning. Det som brukar vara bra med städinsatser
ezackrisson: [citat] Det var ju ett bra alternativ med akustikakuten. Måste be om en ny offert för fibrotech. Det kostade också runt 300kr/kvm när jag kollade för några månader sedan.
Cicaro: Fick noll svar när jag startade tråd om Ikea mot elfa och har insett att det var väldigt svårt att hitta info om vilka system som fungerar så vill starta en tråd för att inte alla ska behöva klura. Min erfarenhet är att det kan vara svårt att blanda väggskenor men ofta passar tillbehören. oavsett fabrikat på väggskenorna passar följande tillbehör: Biltema, byggmax egna, elfa fyll
Åsa Lund: Beror nog på klistret på baksidan av speglarna
Mortsken: [citat] Inte riktigt spikat. [citat] Tack! De har nog något som kan vara intressant.
aretousa: Denna tapet fanns med i en kollektion som hette Eco Black&White av märke Engblad & Co Denna utgick 2019. Tapeten hette ”Spring Tree” och hade artikel nr 6063. Vi saknar en rulle (funkar även med halv!). Är det någon som har liggandes hemma?
VattenTrollkarlen: [citat] Sorry glömde bort att svara här men det tråkiga svaret är att jag aldrig försökte med någon lösning. Jag skrev denna tråd på en söndag och då hade Ikea slut på dessa glid men redan dagen efter så fick de in dem i lager igen så jag köpte från Ikea. :)
Ufffe2: [citat] Modellen fungerar men klädseln blir nog lite fel på den. Tack för hjälpen!
Staffan-N: De långa redskapskrokarna och horisontella cykelkroken är ju ändå ordentligt djupa och ger ett ganska rejält vridmoment, det är detta som flaxar. Tror inte ens att man kan hänga upp slägga och skarvsladden som på den här bilden utan en hel del flex. Krokarna i sig är specade för 22.5 kg...listen verkar vara så ny att den inte finns i dokumentationen än.
gaia: nu har det gått några år så kan jag sammanfatta hur det gick med min tempur. Jag har inte köpt den 2007. Det blev ikeas madrass och en bäddmadrass av latex. Bra lösning som vi använt i många år. Sen köpte vi nya dyrare sängar. Ingen skillnad mot ikeas men det var dax att byta. Fortfarande bäddmadras med latexkärna. Åren gick och våra vänner tipsade oss om justerbara sängar som
tttomten: Överhandsfräs. Då kan du också få en snygg rundning på den kapade ytan.
Johan Gunverth: [citat] Det blir lättare att avsluta snyggt neråt, när den avsågade sockeln kan täckas av en taklist uppåt.