Trappen på bild är lackad, gulnad furu och ser inte alltför rolig ut. Den är från 2000 (TÄ) och har därför också sin beskärda del av repor m m. Kan nämna att hallen är ganska trång i vilken denna trapp finns.
Hur skulle jag kunna snygga till den och hur får jag bäst bort lacken som jag antar måste bort innan ngt annat kan göras?
Har sökt i forumet men inte hittat just dessa frågor.
Hur skulle jag kunna snygga till den och hur får jag bäst bort lacken som jag antar måste bort innan ngt annat kan göras?
Har sökt i forumet men inte hittat just dessa frågor.
Vi renoverade en rak furutrappa från 70 i sommras, den var riktigt sliten och hade en gul ton precis som er. Vi slipade ner allt, spacklade, la på spärr och 2 lager vit färg, steg och räcke blev EK. Det fick såklart en hel del tid och steg samt räcka kostade en hel del men resultatet blev enligt oss riktigt bra, nu passar det in i den övriga renoveringe.
Självklart tittade vi också på att köpa nytt men allt som har med trappor att göra är DYRT och priset skulle för vår del hamna upp emot 50 000 kr, i ert fall säkert mer.
Lycka till!
Självklart tittade vi också på att köpa nytt men allt som har med trappor att göra är DYRT och priset skulle för vår del hamna upp emot 50 000 kr, i ert fall säkert mer.
Lycka till!
Tack för svar! Jag tycker mig läst att det är svårt att slipa m vanlig slip. Hur gjorde ni?
Beställde ni runt räcke, och la parkett på (befintliga) plansteg? Inte riktigt med på hur man kan göra för att få till trappnos osv.
Jag tänkte mig ngt liknande utseende som ert
Beställde ni runt räcke, och la parkett på (befintliga) plansteg? Inte riktigt med på hur man kan göra för att få till trappnos osv.
Jag tänkte mig ngt liknande utseende som ert
I Ironside skrev:Vi renoverade en rak furutrappa från 70 i sommras, den var riktigt sliten och hade en gul ton precis som er. Vi slipade ner allt, spacklade, la på spärr och 2 lager vit färg, steg och räcke blev EK. Det fick såklart en hel del tid och steg samt räcka kostade en hel del men resultatet blev enligt oss riktigt bra, nu passar det in i den övriga renoveringe.
Lycka till!
Vi monterade ner alla spaljerer, sågade, slipade, grundmålade x2, målade x2 och monterade. Köpte en effektiv slipmaskin för runt 2000 kr men det hade säkert funkat bra med något för runt 1000-1500 kr med, det är inte mycket slipning som krävs. Enligt färgbutiken räcker det i princip att rugga upp ytan. Det tar dock ändå tid så det är inte dumt om man kan vara merän en.J jelg skrev:
Stegen köpes färdiga och sågades på plats. Ser ut att kunna bli lite mer komplicerat i ert fall men det bör vara görbart. Vi började med att riva bort plastmattan i trappan men gav upp, det tog för lång tid så istället la vi stegen ovanpå, inget som påverkar slutresultatet. Räcken specialbeställdes, kostade kanske 6000 kr i vårt fall och stegen kostade runt 700 kr / st.
Allt som allt kostade det kanske 18 000 kr plus nära en veckas jobb.
Ett sätt att snabbt fräscha till en trappa är att lägga trappstegsmattor. Vi har precis sådan där furu-spaljé som sträcker sig från källaren upp till tredje våningen, och för att dämpa det massiva träintrycket och framför allt för att minska halkrisken lade vi trappstegsmattor som man bara klistrade fast. De har funkat jättebra. Du har en svängd trappa så det är möjligt att trappstegsmattorna inte passar (vi har raka trappor med små avsatser halvvägs mellan våningarna) men jag vill minnas att det fanns lite olika storlekar och modeller.
Vår trappa liknade er trappa, för många år sedan. Väldigt mycket gulnad furu.
Vi bytte ut fururäcket med stål och vitmålade handledare (tog in någon som fixade). Det hjalp mycket, gav ett betydligt modernare intryck. Trappstegen målades grå med halkskydd - det gjorde vi själva. Minns inte hur, men fick instruktioner hos Colorama.
Innan jul var det dags igen, trappan hade hunnit bli väldigt sliten. Vi tog in någon som lade ny, massiv ek på stegen. Handledarna målades också om.
Vi blev jättenöjda!
https://www.byggahus.se/forum/threa...nomhus-stockholmsomradet.425712/#post-4577457
Vi bytte ut fururäcket med stål och vitmålade handledare (tog in någon som fixade). Det hjalp mycket, gav ett betydligt modernare intryck. Trappstegen målades grå med halkskydd - det gjorde vi själva. Minns inte hur, men fick instruktioner hos Colorama.
Innan jul var det dags igen, trappan hade hunnit bli väldigt sliten. Vi tog in någon som lade ny, massiv ek på stegen. Handledarna målades också om.
Vi blev jättenöjda!
https://www.byggahus.se/forum/threa...nomhus-stockholmsomradet.425712/#post-4577457
Tack, snyggt och mkt modernare utseende!
L Lillekitte skrev:Vår trappa liknade er trappa, för många år sedan. Väldigt mycket gulnad furu.
Vi blev jättenöjda!
[länk]
Tack för svar, det är ngt jag ska kolla på! Har du ngn bild för inspiration?
8 80-talshus skrev:Ett sätt att snabbt fräscha till en trappa är att lägga trappstegsmattor. Vi har precis sådan där furu-spaljé som sträcker sig från källaren upp till tredje våningen, och för att dämpa det massiva träintrycket och framför allt för att minska halkrisken lade vi trappstegsmattor som man bara klistrade fast. De har funkat jättebra. Du har en svängd trappa så det är möjligt att trappstegsmattorna inte passar (vi har raka trappor med små avsatser halvvägs mellan våningarna) men jag vill minnas att det fanns lite olika storlekar och modeller.
Här är lite bilder på vår renoverade furu trappa : https://imgur.com/a/EkgejdJ
Här är lite bilder på hur den såg ut innan renovering : https://imgur.com/a/VZNcUDb
Som förklarades i tidigare post så la vi alltså färdiga massiva ek steg i trappan ovanpå befintliga plastmattan. Provade först att riva\karva\såga\skära bort men efter 2-3 steg insåg vi att det tog på tok för lång tid och det skulle inte påverka slutresultatet att låta det sitta kvar. Stegen kommer smått oljade, vi har lagt på 2 lager hårdwax olja i efterhand vilket blev riktigt bra men här gäller det att ha koll så att inte stegen blir hala.
Som förklarades i tidigare post så la vi alltså färdiga massiva ek steg i trappan ovanpå befintliga plastmattan. Provade först att riva\karva\såga\skära bort men efter 2-3 steg insåg vi att det tog på tok för lång tid och det skulle inte påverka slutresultatet att låta det sitta kvar. Stegen kommer smått oljade, vi har lagt på 2 lager hårdwax olja i efterhand vilket blev riktigt bra men här gäller det att ha koll så att inte stegen blir hala.