Hej
Använd ESS Tach EASY ESSVE, finns i bygghandel.
Rugga lite och tvätta av båda sidorna med t-röd, sprid ut en sträng, spänn fast. Efter två dagar är det färdig härdat och håller i all evighet.

L Lizabettan skrev:
Vilka färger kan man måla med ovanpå Epoxi? I vårt fall måste det vara bra inomhusfärger med lite emissioner.
Det är inte så att du tänker på silikon? Jag har aldrig hört talas om att färg inte skulle fästa på epoxy..

Epoxy och MS polymer går att måla på, är väl egentligen mest bara silikon som är dåligt

• Gilla
Olatommy
  • Laddar…
Aluminium är rejält knepigt att få lim att fästa på..

Detta eftersom det är så starkt oxidbildande..

Så precis som föreslagits tidigare skulle jag vilja påstå att lim+annat fästelement eller svetsning är det enda som kommer hålla i längden..

Iaf på en konstruktion som inte är fast, en dörr utsätts för rörelse och varierande belastning/spänningar..

Bowser

Bowser Bowser skrev:
Löda ihop det med en gasbrännare?
[länk]
Inte att rekommendera om man inte har koll på vad man gör.

Eftersom tråden är ett par år gammal, kanske vi kan få svar på hur hållbar den testade lösningen var.
@Lizabettan

C
Violina Violina skrev:
Inte att rekommendera om man inte har koll på vad man gör.
Berätta gärna mer. Har sneglat lite på dessa aluminiumlod som ett alternativ till svetsning i mindre kritiska applikationer, men det är svårt att bilda sig en uppfattning om hur bra de egentligen är. Inte minst verkar det vara en rätt stor variation mellan olika produkter.

C cpalm skrev:
Berätta gärna mer. Har sneglat lite på dessa aluminiumlod som ett alternativ till svetsning i mindre kritiska applikationer, men det är svårt att bilda sig en uppfattning om hur bra de egentligen är. Inte minst verkar det vara en rätt stor variation mellan olika produkter.
Mer att aluminium som sådant är ett väldigt knepigt material att jobba med..

Beter sig lite "nyckigt" och har en förmåga att se helt opåverkad ut (från värmen) för att nästa sekund bara flyta undan..

Sen vet jag inte hur det är med dessa "miljoner" varianter av lod (och fluss?) som finns till aluminium, men när man svetsar alu är det "viktigt" att veta legeringen och välja rätt tillsats för annars blir det gärna bajs av alltihopa (finns blixtedyra tillsatser att köpa som funkar "till allt", men dålig ekonomi att svetsa med sådana)

Har själv jobbat som hårdlödare (tom haft licens för att löda) och jag tycker det är rejält tjåligt att löda alu..

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.