Finns det något bra lim som limmar ihop aluminium och som har så lite emissioner som möjligt.
Ska limma på en list runt en lucka av durkplåt, ska bli en dörr.. Dörren har en svängd kant upptill vilket gör att det måste fästa bra.
Hoppas på bra användbart svar.
Ska limma på en list runt en lucka av durkplåt, ska bli en dörr.. Dörren har en svängd kant upptill vilket gör att det måste fästa bra.
Hoppas på bra användbart svar.
Produkter som diskuteras: "limpistolen"
Limpistoler
Limpistoler använder smältlim i stavar som värms upp inuti pistolen och appliceras sedan smidigt genom ett tryck på avtryckaren. Idealiska för hantverk, reparationer, dekorationer och till och med lätta byggapplikationer, de är oumbärliga
Läs mer
Tack för svaren.....några funderingar.......
Jarling, menar du munstycket till TIG-svetsen när du skriver "limpistolen AC TIG"?
Vad menar du med att epoxy inte skulle fungera i längden?
Jonaserik, borra och gänga är inte aktuell eftersom det är på kanten till durkplåten listen ska fästas och plåten är för tunn.
Jarling, menar du munstycket till TIG-svetsen när du skriver "limpistolen AC TIG"?
Vad menar du med att epoxy inte skulle fungera i längden?
Jonaserik, borra och gänga är inte aktuell eftersom det är på kanten till durkplåten listen ska fästas och plåten är för tunn.
Ja jag tror att det måste svetsas för att hålla helt enkelt.
Men om du vill prova lim så är epoxy mitt tips.
Se till å slipa ytorna först så epoxyn kan greppa ordentligt, särskilt viktigt om det är eloxerad aluminium.
Men om du vill prova lim så är epoxy mitt tips.
Se till å slipa ytorna först så epoxyn kan greppa ordentligt, särskilt viktigt om det är eloxerad aluminium.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Borde inte NoMoreNails vara perfekt här?
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 293 inlägg
2 komponent lim är det som gäller för riktigt hög prestanda t.ex. olika varianter av epoxy. Nita är bara onödigt.
Loctite och 3M Scotch weld är exempel två varumärken som har bra utbud på högkvalitativa lim. Men troligtvis funkar lite av varje till din applikation.
Tec7 och No more nails kan nog också funka.
Någon bild på applikationen?
Om det inte är strukturbärande skulle jag välja Tec7, det är enkelt att applicera och håller bra till det mesta
Loctite och 3M Scotch weld är exempel två varumärken som har bra utbud på högkvalitativa lim. Men troligtvis funkar lite av varje till din applikation.
Tec7 och No more nails kan nog också funka.
Någon bild på applikationen?
Om det inte är strukturbärande skulle jag välja Tec7, det är enkelt att applicera och håller bra till det mesta
Tack snälla för alla svar.
Tec7 är det vi trodde på men det höll inte på den svängda listen tyvärr.
Igår fick jag tag på en kunnig person på Sika. Han tipsade om att gå till en Marinbutik. Vi skulle först köra med en primer och sedan med Fogmassa Sika 591, då borde det hålla sa han. Då blir det en mjuk yta eftersom det är till en dörr som ska öppnas och stängas.
Eftersom vi bygger utan formaldehyd och med så lite emissioner som möjligt blir det många samtal till olika leverantörer. Men....det är alltid bra att få tips och idéer från alla andra också.
Vi har en blogg för att hjälpa andra att hitta bra hälsovänliga material eftersom hälsovänligt och miljövänligt inte är samma sak. Miljövänligt är inte alltid hälsovänligt
Någon som är intresserad kan ni titta på byggforhalsan.se
Skickar en bild på listen när vi precis limmat med Tec7.
Tec7 är det vi trodde på men det höll inte på den svängda listen tyvärr.
Igår fick jag tag på en kunnig person på Sika. Han tipsade om att gå till en Marinbutik. Vi skulle först köra med en primer och sedan med Fogmassa Sika 591, då borde det hålla sa han. Då blir det en mjuk yta eftersom det är till en dörr som ska öppnas och stängas.
Eftersom vi bygger utan formaldehyd och med så lite emissioner som möjligt blir det många samtal till olika leverantörer. Men....det är alltid bra att få tips och idéer från alla andra också.
Vi har en blogg för att hjälpa andra att hitta bra hälsovänliga material eftersom hälsovänligt och miljövänligt inte är samma sak. Miljövänligt är inte alltid hälsovänligt
Någon som är intresserad kan ni titta på byggforhalsan.se
Skickar en bild på listen när vi precis limmat med Tec7.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 293 inlägg
Glöm inte att rugga upp ytorna med sandpapper och gör rent med t.ex. Bräkleen eller liknande så du får bort oljefilmen.
Tack alla för svar.
Vi kollar upp Sikas förslag denna gång men har alla era förslag i minnet.
Epoxy är jättebra många gånger men eftersom vi ska måla dörren så väljer vi bort det. Svårt att måla på Epoxy. Vi har använt epoxy till att "kapsla in emissioner" tidigare eftersom det inte har några emissioner efter härdning.
Vi kollar upp Sikas förslag denna gång men har alla era förslag i minnet.
Epoxy är jättebra många gånger men eftersom vi ska måla dörren så väljer vi bort det. Svårt att måla på Epoxy. Vi har använt epoxy till att "kapsla in emissioner" tidigare eftersom det inte har några emissioner efter härdning.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 293 inlägg
Det är inte svårare att måla på Epoxy än något annat, tätt material
Vilka färger kan man måla med ovanpå Epoxi? I vårt fall måste det vara bra inomhusfärger med lite emissioner.
Medlem
· Västra Götaland
· 1 849 inlägg
