Hustillverkare
Östlund: Hur ser deras ytterväggar ut? Hur mycket isolering?
mfransso: efter att ha misskött sitt gamla familjeföretag en längre tid har man så slutligen nått vägs ände! Man hade nog inte räknat med makten hos forum som detta, där den presumtive kunden med bara ett par knapptryckningar kan ta del av erfarenheter som kan vara helt avgörande vid val av husleverantör. Att sedan läsa att Per-Anders och Carl menar att konjunkturen, regeringen eller bankens
peterochåsa: Hej hej. Någon som har erfarenhet av bygge med Fiskarhedenvillan? Funkade det bra, kvalitet? Priser? Speciellt då svanen totalpris färdigbyggt dvs. tacksam för svar: Peter
Marlen Eskilsson: Jag har brutit ut diskussionen om att vi har brist på hus och har lagt den här. http://www.byggahus.se/forum/ovrigt-husrelaterat/221425-har-vi-brist-pa-hus.html#post1829174
Felde: Det är väl en bit under var Fiskarhedenvillan tar för en byggsats ? känns sådär ;)
Östlund: Hej. Ska ni ha en totalentreprenad? https://www.byggahus.se/hustillverkare/lista/totalentreprenad Edit: Jag hittade några modeller från Eksjöhus. Lönneberga, Mellangården och Rosenhill, men jag är tveksam att den har en byggyta på max 100kvm
larsbj: På den här länken finns en spec http://www.fiskarhedenvillan.se/Documents/Leveransomfattning/leveransomfattning.pdf
Durus: Tack för tips! Jag kommer att köra generalentreprenad. Byggfirma som ska färdigställa huset är en bekant som har. Har sett hans jobb och väldigt nöjd med resultat. Så jag behöver bara byggsats och stomresning. Men man vet aldrig. Kommer att starta eget blog när bygget kommer närma sig och lägga mycket tid på hur huset byggs dvs kvalitet. Det ligger också i min bekants intresse att
BjörnBonus: Vi funderar på att bygga ett stenhus (typ murad lättbetong) i Stockholm. Är det någon som kan tipsa om en hustillverkare som kan leverera stenhus som totalentreprenad (nyckeln i hand) i Stockholmsområdet. Tacksam för svar eller idéer!
bjolo360: Lösvirke eller prefab verkar har väldigt lite påverkan på prisbilden för dig som konsument. Fiskarhedenvillan som är sveriges näst största husleverantör bygger ju i lösvirke och dom skulle jag säga ligger i nedre prisklassen. Smålandsvillan som jag nämnde bygger i princip hela huset i fabrik och där blir det något billigare, men då har du däremot väldigt lite möjlighet att
ginnfilt: [citat] Det är ju ganska vanligt (?) att en rad mer eller mindre identiska hus byggs (samtidigt) i ett nybyggarområde. Så ser det i alla fall ut på flera ställen här i Örebro. Och även där tomtägarna har möjlighet att välja olika modeller så blir det samma sorts hus som byggs.
Enk Projektet: Lägg upp info och bilder här istället....länkar från trådar här brukar vara ganska kalla.....
swecul: Efter många turer så kom dom fram till att snickaren skulle åtgärda problemen, han skulle bara ha sin semester först och i augusti skulle det påbörjas... Och till dags dato har jag inte sett eller hört något ännu... Hörde själv av mig till skidstahus i början på veckan, men inget svar ännu...
Karriärmamman: Hej alla! Nu är denna elkabel frågan löst. Imorse kom en lastbil och en grävmaskin och idag när jag kom hem kan vi använda vår infart som planerat och Myresjöus har sett till någon åtgärdat felet.
Maria Artzen: Är det någon som vet var jag kan hitta och om det finns en annan TV Pad än den som säljs för 1999,- med gratis kinesiska tv-kanaler. Såg för en tid sedan en liknande med ett annat utbud men kan inte hitta den igen. Kanske vet ni någon liknande lösning istället för att teckna parabol-abbonnemang, jag gillar tanken på en surfkostnad och en fast kostnad om ca 2000 kr för mitt ringa
KnockOnWood: [citat] Aha, nu förstår jag. Efter att ha köpt ett hus med den panelen är man fattig :) Vilken liggande panel anser ni vara bäst? Jag har s.k. Z-panel, eller baspanel som det också kallas. Jag tror den är tekniskt bäst, och ger lagom liv åt fasaden. Andra varianter är spontade, med enkel eller dubbel fas.
Valder: Flyttat till hantverkare- inlägget hamnade visst under fel kategori :)
FreddaP: [citat] 75% av Trivselhus hus som byggs är ej med i katalogen. Så du kan bygga precis hur du vill med hjälp av deras arkitekter. Mvh Fredrik
digg75: [bild] Skissat lite på min tanke gällande övervåningen. Då med 3 sovrum, och 2 st mindre klk. Den till vänster om badrummet kan göras i två olika utföranden. Funderar på att flytta badrumsväggen för att få större badrum. Tanken var som sagt att småttingarna och vi vuxna skall bo på övervåningen i några år tills minstingen är "stor nog" (3 år i februari). För att sedan ta
saxtorp19: Hej, är det någon som fått stomrest eller byggt ett A hus, villa Vinga i Skåne och är nöjd med resultatet så skulle jag gärna ta emot referenser på byggaren/snickaren, skall till att bygga ett sådant hus och som delad entreprenad och söker nu en seriös firma till detta. tack på förhand
CalleSpeed: Hej Vi har byggt ett Villa Gränna. Vi jämförde med bland annat Älvsbyhus, det som direkt slog var standard takvinkeln 38 grader mot SMV 45 grader. Takhöjden är 2,56 som standard på SMV. Ger mer rymde i huset. Fönstren är mycket små på Älvsbyhus och får huset att inte kännas lika ljus inne som SMV. Grunden på Älvsbyhus går bort helt enligt mig då den inte känns säker. Är
Gylleneknorren: Kan vara svårt få 1,5 - 2-planshus med 2 sovrum nere nyckelfärdigt för de pengarna. Men det gäller att inte stirra sig blind på de priser per hus som hustillverkarna uppger. Det som ser billigt ut kan vara dyrt. Titta på vad som ingår i deras "nyckelfärdigt", d.v.s vad som kan tillkomma när det inte ingår. Därför måste ni nog ta ett snack med olika leverantörer. Presentera
Haba_tsutt: Vi kommer att köpa elämyssauna B till vår tomt i Finland, så fort vi har fått bygglovet klart. Jag kollade upp och besökte fabriken i Veteli (www.tikanpojat.fi) som gör de aktuella stugorna åt Ultimate. De hade tyvärr sålt av alla visningsstugor så jag hade ingen möjlighet att kolla in den stugan/kvaliteten som vi har tänkt oss. Dock pratade jag med en av jobbarna där och han
Robert-san01: Ja, med trafo i centralen. Kolla el-ritningarna om det finns någon inritad där. Finns den inte med där får du kolla vad det står i objektsbeskrivningen.
FruNyfiken: Har samma "problem". Ska man stycka eller inte, vet ju redan att jag ska ärva gården och då känns det både dyrt och krångligt att hålla på och stycka. Får fundera vidare...
Drömhus2012: Beställde plåtslagarjobb förra sommaren (några ränndalar och lite annat pyssel) och fick se att ränndalarna lades om lott, frågade varför och fick till svar att det är så man gör nu för tiden. Sen kröp det fram att han minsann inte var plåtslagare en gång eftersom jag inte gillade i princip något som blev gjort. Jag pratade med chefen som tittade på jobbet och inte tyckte det var
sannatielman: Jobbigt att bygga... hm... "nyckelfärdig", "totalentreprenad" och "få nycklarna på fredag". Själv tycker jag att det verkar höjden av lyx att få ställa sig frågor om tapetval och köpa frys och att någon annan satt in dörren man får nyckeln till. Äsch, jag ska sluta gnälla. Jag har nog bara spacklat för mycket idag. Men jag kan verkligen inte förstå vad det är som är jobbigt med
Silver 60: Ska kolla upp den adressen sen. Känns väl att Brahus verkar va ett vettigt alternativ. Mycket handlar väl om deras lokala säljare antar jag. Haft kontakt med Faluhus säljare (en mycket trevlig säljare) men personen i fråga verkar inte vilja höra av sig. Har gett mitt tel.nr 2 ggr men säljaren ringer aldrig upp och bokar in ett möte. Har läst många inlägg här på byggahus.se och det