Hej alla kunniga och erfarna husbyggare! Jag och min familj står nu äntligen i begrepp att fortskrida med våra planer att bygga hus. Vi har avtalat tid med Movehome redan i morgon så jag vet att jag är sent ute med min fråga!
Hur som helst, vi har frågat om det är möjligt att på något sätt få ner priset på offerten (totalentrepenad) eller om det finns utrymme att förhandla på något sätt. Har läst att det i "dessa tider" ska vara möjligt att förhandla en hel del både i rena pengar och att inkludera tillval utan extra kostnad! Vår kontakt menar dock att de med sitt nya "koncept" inte har utrymme för några nedskärningar avseende pris och att man har redan pressat ner priset så mkt som man kan. Det pris som man får via deras hemsida är så att säga redan "prutat och klart". Vi kunde, om vi gick med på ngr visningar få ner priset mellan 10-15 000 kr och det tycker vi knappt är värt dom pengarna! Skillnaden mellan Movehome och andra företag är ju att man faktiskt får fram priset direkt på deras hemsida... Andra företag kan ju tex addera en summa redan från början och sedan säga att - vi slänger in en kamin som inflyttningspresent och i själva verket så har dom redan tagit betalt för kaminen... Som ovetande kund blir man så klart mkt nöjd med detta....
Så vad tror ni, ska vi försöka driva frågan längre?
Tacksam för svar!!!

Som vanligt med prutning handlar det om vad du står själv. Om du redan har bestämt dig för huset kommer en säljare att läsa dig som en öppen bok och hävda det du skriver. Om du kan tänka dig att avstå från detta hus, så kan du med säkerhet pruta en hel del i dessa tider.

Så, prutar du måste du vara mentalt inställd på att tacka nej om erbjudandet inte är bra nog.

När jag läser din text, känns det som att du inte kommer kunna pruta ;)

• Gilla
ChristinaH och 1 till
  • Laddar…
nimhed skrev:
Som vanligt med prutning handlar det om vad du står själv. Om du redan har bestämt dig för huset kommer en säljare att läsa dig som en öppen bok och hävda det du skriver. Om du kan tänka dig att avstå från detta hus, så kan du med säkerhet pruta en hel del i dessa tider.

Så, prutar du måste du vara mentalt inställd på att tacka nej om erbjudandet inte är bra nog.

När jag läser din text, känns det som att du inte kommer kunna pruta ;)
Mm, sant! Nu har vi mer eller mindre redan tagit i hand! Men när vi tog upp frågan första gången var vi mitt uppe i vårt val och hade inte beslutat oss för vilken husleverantör som vi ville gå vidare med. Vår kontakt var också medveten om att vi valde mellan flera olika men han sa ändå bestämt nej. Går ändå och grunnar på detta nu och känner mig inte helt nöjd... Men kanske är det ändå så att priset inte går att få ner... För mig handlar det ändå om att visa lite goodwill, eller är det bara mitt ego som är missnöjt med att inte ha lyckats förhandla till oss en bra deal... 😝.

Det du kan göra (fast då får du nog skjuta upp avtalskrivningen imorgon), är att du går till någon annan med den spec. ni har fått fram nu, och ber om förslag.

I princip så är ju frågan vad ni ev. förlorar på att backa lite och vänta med skrivandet någon vecka. Om inte annat så lär ni göra säljaren nervös och kanske lite mer prutvillig.

• Gilla
ChristinaH
  • Laddar…
Man kan ju prova med en bluff. Ring kontakten på movehome och säg att allt känns bra men att ni diskutera med några vänner som byggt nytt och kommit fram till att det inte är så smart att bara bestämma sig för ett hus utan att låta några andra hustillverkare också komma med ett konkurrerande erbjudande. Och att därför vill skjuta upp kontraktsskrivandet. Och fråga därefter hur länge ert befintliga erbjudande gäller.

Har ni tur så svarar de med att erbjuda er X0000 kr i rabatt eller ett gratis garange om ni bestämmer er nu.. annars är det bara att vänta tills det är några dagar kvar på deras erbjudande och krypa till korset och skriva på.

Risken är att de synar bluffen och svarar att priset gäller i tills imorgon. Och då är det kanske bara att skriva på.

Det skadar inte att be om ett lägre pris tycker jag.

• Gilla
ChristinaH
  • Laddar…
Det klart att det går att förhandla...tyvärr så krävs det en del rutiner och förberedelser...tex i form av likvärdiga prisuppgifter så att man vet vad man pratar om...
Risken är att vid en totalentrepenad ..... att det inte blir dom bästa byggarna och att det skapar andra problem....

• Gilla
ChristinaH
  • Laddar…
Tack för era svar! Vi har ju i princip redan jämfört, tog in 8 offerter på snarlika hus... I slutändan är vi nu mkt nöjda med vårt val och det är ju klart det viktigaste!
Har gått i husbyggartankar i ca fyra års tid och har ägnat de senaste 6-7 månaderna med att gå på visningar, träffa husrepresentanter och jämföra standard, pris etc...
Är rätt less på att jämföra och vill nog inte vänta längre nu...
Förstår att vi inte sitter i något lysande förhandlingsläge i morgon men kommer nog ändå ta upp frågan igen...
Ville bara kolla vad som generellt anses vara det vanliga... om det är brukligt av försäljaren att erbjuda någon form av rabatt, grattis tillägg, eller är det bara vår försäljare/kontakt som är oresonlig...?

Nu har jag iofs. aldrig köpt ett nytt hus, bara byggt om vårt "begagnade" hus. Men vad jag förstår så finns det ingen generell "bruklighet" att man lyckas pruta. Utan de som lyckas pruta gör det genom att få säljaren att bli orolig att han håller på att tappa affären. Framförallt nu när ni tydligen kommit väldigt långt, dvs. säljaren har lagt ned mycket tid på att sälja till er, då kan det vara läge att låta honom bli orolig över att mödan är förgäves.

Men en kontrollfråga: Är precis ALLT klart nu, finns det någonting ni skall välja senare? Som var vägguttagen skall sitta, det exakta utförandet på köket osv?

För det verkar ofta vara så det går till, säljaren stressar på för att få en underskrift, när väl den finns så sitter plötsligt standard eluttagen på vansinniga ställen, och fler uttag kostar plötsligt 2000 kr/st osv. Så det är lika bra att se till att allt är specat ned till sista skruv, innan man skriver på.

Och OM ni lyckas få säljaren lite nervös, så är det något ytterligare tillval man kan hoppas på som rabatt. Typiskt något av tillvalen han räknar med att sälja på er i efterhand för typ 50 000, som är ganska billiga innan underskrift.

• Gilla
ChristinaH
  • Laddar…
Det har ju aldrig byggts så få hus som det gör idag, så det är verkligen köparens marknad. Mycket konstigt om det inte går att pruta tycker jag.

• Gilla
ChristinaH
  • Laddar…
hempularen skrev:
Nu har jag iofs. aldrig köpt ett nytt hus, bara byggt om vårt "begagnade" hus. Men vad jag förstår så finns det ingen generell "bruklighet" att man lyckas pruta. Utan de som lyckas pruta gör det genom att få säljaren att bli orolig att han håller på att tappa affären. Framförallt nu när ni tydligen kommit väldigt långt, dvs. säljaren har lagt ned mycket tid på att sälja till er, då kan det vara läge att låta honom bli orolig över att mödan är förgäves.

Men en kontrollfråga: Är precis ALLT klart nu, finns det någonting ni skall välja senare? Som var vägguttagen skall sitta, det exakta utförandet på köket osv?

För det verkar ofta vara så det går till, säljaren stressar på för att få en underskrift, när väl den finns så sitter plötsligt standard eluttagen på vansinniga ställen, och fler uttag kostar plötsligt 2000 kr/st osv. Så det är lika bra att se till att allt är specat ned till sista skruv, innan man skriver på.

Och OM ni lyckas få säljaren lite nervös, så är det något ytterligare tillval man kan hoppas på som rabatt. Typiskt något av tillvalen han räknar med att sälja på er i efterhand för typ 50 000, som är ganska billiga innan underskrift.
Tack för ditt svar!
Låter som ett sannolikt scenario! Får väl se om vi lyckas förhandla något!
Intressant det där med spec! Movehomes koncept tillsammans med totalentrepenaden är förhållandevis specificerat i sig... Och inte mkt går att ändra på!
Det finns dock önskemål från vår sida om en del tillägg och ändringar vilka vi ska diskutera i morgon!
Dessutom har vi t ex fört på tal att vi önskar uppföra huset under vädersäkra förhållanden, något som vår försäljare avfärdat då han menar att man i regel inte får några problem och skulle problem uppstå byter man helt enkelt ut det som blivit fuktskadat. Det ska ju trots allt gå igenom besiktningen...
Har emellertid läst ytterligare artikel (här på forumet) om vikten att bygga vädersäkert varför vi nu kommer att insistera på att skriva in krav om detta i kontraktet.
Känns som om vi hade kunnat fortsätta att göra research i en evighet! Läser fortfarande om nya saker som bör beaktas och tas hänsyn till och det gör att man känner sig aningens osäker!
Men som sagt, nu vill vi gå vidare
:-))!

Marlen Eskilsson skrev:
Det har ju aldrig byggts så få hus som det gör idag, så det är verkligen köparens marknad. Mycket konstigt om det inte går att pruta tycker jag.
Ja, så har även jag resonerat!
Kan man emellertid ändå tänka sig att olika husleverantörer går att förhandla mer eller mindre med och ffa att vissa koncept (budget alternativen) är mer eller mindre låsta?
Också intressant vad som i så fall är skäligt och brukligt i förhandlingsprocessen?? Har du några konkreta exempel så dela gärna med dig! Tack för ditt svar!

Redigerat:
är det bara mitt ego som är missnöjt med att inte ha lyckats förhandla till oss en bra deal
Sådan där är jag nog själv, så jag förstår hur du menar

En tanke:

Om du redan har titta på ett par handfullar med liknande hus bör du ha fått en god bild av hur marknaden ser ut och vad det brukar kosta.

Sedan kanske du, för sakens skull, föreslå något tillägg som "grädde på moset".
Något du vill ha som flaggstång, utebelysning, kaffemaskin eller, ja vad vet jag?

I liknande situation (fast i mycket mindre affärer) brukar jag säga att jag inte klarar att göra affär utan åtminstone lite symbolisk prutning.

Sätt på lite läppstift och en smickrande blus och vädja till säljarens välvilja ;)

PS
Jag menar inte att vara sexistisk, bara realistisk.
Fast säljaren är kanske en kvinna, vad vet jag :o

• Gilla
ChristinaH
  • Laddar…
KnockOnWood skrev:
Sådan där är jag nog själv, så jag förstår hur du menar

En tanke:

Om du redan har titta på ett par handfullar med liknande hus bör du ha fått en god bild av hur marknaden ser ut och vad det brukar kosta.

Sedan kanske du, för sakens skull, föreslå något tillägg som "grädde på moset".
Något du vill ha som flaggstång, utebelysning, kaffemaskin eller, ja vad vet jag?

I liknande situation (fast i mycket mindre affärer) brukar jag säga att jag inte klarar att göra affär utan åtminstone lite symbolisk prutning.

Sätt på lite läppstift och en smickrande blus och vädja till säljarens välvilja ;)

PS
Jag menar inte att vara sexistisk, bara realistisk.
Fast säljaren är kanske en kvinna, vad vet jag :o
Hm nja, läppstift är inte riktigt min grej!
Utebelysning låter strålande, jag siktar på det!

Marlen Eskilsson skrev:

Det är kanske lite dubbelt det där.
Eftersom volymerna är så små, måste de nog göra väldigt noggranna kalkyler på varje affär.

Ta igen på gungorna vad man förlorar på karusellen heter det ju.
Men om det inte finns några gungor...

Hemkomna från mötet med Movehome, dessvärre utan förhandlat pris 😞. Försökte få vår kontakt att inkludera ett par extra fönster som vi önskar i tillval men han hävdade återigen att det inte finns utrymme för förhandling. Sa uppriktigt att hans svar gjorde mig besviken!
Har emellertid stort förtroende för vår kontakt och det är ju det viktigaste i sammanhanget! Har ger klara och tydliga besked och är lätt att kommunicera med!
Fick även glädjande besked från kommunen att vi får köpa den tomt som är vårt första hands val, så nu är vi på god väg! Konstigt ändå hur avlägset det känns... Men glada är vi 😃

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.