Jag misstänker att Trivselhus sticker ut för att de har lämnat en offert som inkluderar totalentreprenad. Du får räkna med att totalentreprenad är ca 15% dyrare.

Nope fick så klart en offert som inte var total också. Annars hade jag inte hjort ngt bra jobb i jämförelsejobbet :)

Trevlig sida "missfixtrix" ska följa dig/er där :) Ska bli jätteintressant.... Vi har typ samma process framför oss, ligger dock några månader efter er. Skillnaden är väl att vi styckar av vår egen tomt och bygger ett hus på den nybildade delen. Vårgårda ser klart intressant ut, ska ha med dem i beslutet framöver.

Spännande berätta gärna hur det går för er. Ska ni också bygga i Sthlm

Japp, i Älvsjö. Känns som väldigt segt bara just nu...Kommunen tar ju inte lite tid på sig direkt!!

Vi lämnade in bygglov förra veckan så hoppas det går smidigt. Träffade markkille i veckan och han var positiv om tomten vilket kändes skönt då vi var nervösa

Hej allihopa!
Sitter och läser nu för femte dag i rad om alla och allt som man kan få tag i info.
Hur går det för er som har skrivit/håller på ett kontrakt.
Själv håller på att undersöka olika husleverantörer och tack vare den sidan och era bra kommenterar s har man tagit i hänsyn fler företag som man inte hört talas om tidigare. Tack för det säger jag!
Det verkar vara rena mardröm att välja mellan olika leverantörer. Har redan skaffat tomt och byggare så letar efter byggsats nu. Men det inte så lätt som ni vet. Har skickat nu till 10-tal olika leverantörer egna skissar så vi får se vad det blir.

Durus det är det bästa man kan göra. Jämför, jämför och jämför. Sen när du är nere till 3 alternativ så kan du börja gå in på smådetaljer och förhandla. Glöm inte att kolla upp vilka byggare man använder, referenser från tidigare byggen, ekonomin hos husleverantör osv. Det är extra viktigt nu när många husleverantörer kämpar med att sälja hus. Sen gäller det väl att bara hålla tummarna:) Vi får se hur vi utvärderar det här i slutändan. Viktigt att man är engagerad dock för det kommer uppstå något som strular eller är fel oavsett leverantör och säljare. Lycka till

Tack för tips! Jag kommer att köra generalentreprenad. Byggfirma som ska färdigställa huset är en bekant som har. Har sett hans jobb och väldigt nöjd med resultat. Så jag behöver bara byggsats och stomresning. Men man vet aldrig. Kommer att starta eget blog när bygget kommer närma sig och lägga mycket tid på hur huset byggs dvs kvalitet.
Det ligger också i min bekants intresse att göra rätt från början, för att jag kommer att skriva om hans jobb också och det spelar inget roll om han är bekant eller inte.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.