Hustillverkare
13th Marine: Sök på forumet är mitt tips, det finns flera som byggt, med variande åsikter.
balder88: Tack för länken, det var något helt nytt, kommer ha den patenterade lösningen i åtanke!
mr_bygg: [citat] Kan bara svar för egen del och kanske är jag lite cynisk men jag har en begränsad skara personer jag litar helt och fullt på och ingen av dom var hantverkare som hade möjlighet att bygga vårt hus när det var aktuellt. Och att lägga ut flera miljoner på ett husbygge utan att överhuvudtaget kontrollera arbetet under byggtiden var aldrig ett alternativ, men det är självklart upp
KnockOnWood: [citat] Jo, det är ju inomhusmiljön som är det primära. Men man kan uppnå samma om man förvärmer tilluften på annat sätt. Fast då till högre kostnad. Ekonomin kommer ju alltid in i bilden på ett eller annat sätt. [citat] Självdrag är inte ett alternativ, det vet du väl?
phälle: Svensk Husproduktion går inte att kontrollera någonstans då det är ett nybildat bolag och de har inte ännu lämnat in någon årsredovisning. Det behöver ju inte vara någon fara men visst finns det en viss osäkerhet.
Willy Kulmala: Hej! Såg att denna tråd har ett par år på nacken men testar ändå. Jag och min sambo är väldigt nyfikna på er planlösning och lite bilder på ert hus om ni har. Vi är med sugna på att bygga ett Sandliden. Vad hamnade ni på för kostnad? Hur mycket gjorde ni själva? Med vänlig hälsning, Willy och Maria Min mail är willy.kulmala@gmail.com
SonnyListon: Vi betalar 2 425 000 inklusive veranda fram + garage i Uppsala. Här är vår budget http://byggahuslindbacken.se/husbudget/ . Vi räknade först med 2 700 000, men den faktiska budgeten blev som sagt 2 425 000. Då valde vi bort verandan på baksidan (fick "tillbaka" ca 70 000) då den ändå var lite väl liten och inte kunde rymma bord och stolar. Vi bygger en uteplats utan tak där istället
SonnyListon: Eksjöhus brukar ha med ett visst markarbete i sina offerter, men det innefattar endast arbete på en prefekt tomt. Den tomten finns inte. Vi räknar med ca 170 000 extra markarbete, då har vi lite sprängning, skrapning av berg samt ett etage. Det här är våran budget: http://byggahuslindbacken.se/husbudget/
SonnyListon: Hur då? Min mor, med högsta lön på 24 000, får ut lika mycket i pension.
Marlen Eskilsson: [citat] Nu ska du inte låtsas ovetande här. Det var naturligtvis [citat] Principiellt sett måste man ju kunna diskutera sitt bygge här oavsett om man har en hög eller en låg budget. Men - en annan moderator gjorde en annan typ av undersökning på TS än jag gjorde och det finns fog för att misstänka att TS inte är seriös. Därför avslutar vi tråden här och jag stänger den. TS kan
anders07: http://floorplanner.com/ är bra. Dock klarar du dig nog inte med gratisvarianten om du ska rita ett hus för 50 miljoner, fast då har du säkert råd med 5 dollar per extra våning förstås... :)
mares: Det finns inte en chans i värden att jag inte kan göra annat än att rekommendera er att dra er ur affären. Om ni kan. Jag har själv byggt med Göteborgskontorer och det höll på att sluta riktigt illa. skicka PM till mig så kan jag berätta mer. Om du inte vill veta mer så gör i alla fall allt för att dra dig ur. MVH Mares
Husplaner: Hej Suzo! Ta en titt på min blogg där kan du följa vårt husbygge från köp av tomt till inflyttning. http://husplaner.se/?m=200910 Lycka till! Lajla
mike85: En av de större anledningarna till att vi lutar mer åt Spira nu är ju att man får 12 kvm extra, och det är ett helt sovrum. Igår skrev vi ett entreprenadkontrakt med Hjältevadshus. Nu får vi se vart det leder :) Har ju som sagt sneglat lite på Move home, men det ligger ett par hundratusen över så vi får se om man tycker det är värt de pengarna.
naglo: Jag har byggt hus med Svenska Husgruppen AB (som är företaget bakom varumärkena Faluhus och Forsgrens Timmerhus) och mina erfarenheter av dem är riktigt dåliga. Läs mer här: http://www.byggahus.se/forum/hustill...usgruppen.html. Jag känner också till fyra eller fem husbyggare med Svenska Husgruppen, som blivit stämda eller hotade med stämning, när de försökt kräva ersättning för
grimbeck: Har ett sluttningshus från Hultsfredshus från 1980. Källarbjälklaget är prefab bjälklagselement med någon slags korrugerad plåt som sitter fast i såväl källartak som golvskivor för övervåningen. Ska renovera badrummet och behöver flytta en golvbrunn. Känner mig osäker på att bryta upp golvet då det saknas bärande balk utöver plåten. Mitt antagande är att plåten i sig inte
Olom: Haaks var otydliga med information kring samfällighetsformen och vi var själva naiva och dåligt pålästa kring hur mycket det kostar att driva en samfällighet och hur mycket arbete det krävs. Haaks lämnade oss med en lerig åker, förutom asfalterad väg och belysning. Vi hade stora bekymmer att få igenom ett plank som enligt planritning skulle uppföras av byggherren, Haaks och fick till
Gabbe1: Jag kan bara hålla med tidigare skribenter. För övrigt tänkte jag bara hälsa dig välkommen till forumet :)
sohlen: Björkliden som säljer garagebyggsatser är inte samma firma som Björklidenhus.
phälle: FH har bytt ägare två gånger sedan 2006. Nya ägare innebär kanske högre avkastningskrav vilket driver upp priserna? Dessutom finns det väl ingen anledning att undvika prishöjningar så länge vi konsumenter köper FH hus?
Lolight: Är det inte ett fritidshus du vill bygga? http://www.bjorklidens.se/produkter/bygga-fritidshus
largab: Se till att tallriken är helt stängd (täta med lite akrylfog) så räcker det.
Oaks: Vi har vart i kontakt med båda och finner trevlig service hos dem båda två! Här faller dock valet på Bra Hus :) Dock har vi inte satt igång med något bygge ännu, så jag kan inte uttala mig så lång. Däremot har vi besökt ett par som byggt med Bra Hus och det fanns inget dåligt att säga. Rejäla hus!
jossefine: [citat] Skulle du göra slutbeställning just nu skulle ditt hus levereras vecka 10.
naglo: Jag har byggt hus med Svenska Husgruppen AB (som är företaget bakom varumärkena Faluhus och Forsgrens Timmerhus) och mina erfarenheter av dem är riktigt dåliga. Läs mer här: http://www.byggahus.se/forum/hustill...usgruppen.html. Jag känner också till fyra eller fem husbyggare med Svenska Husgruppen, som blivit stämda eller hotade med stämning, när de försökt kräva ersättning för