Jag och min sambo funderar på att bygga ett nytt hus på hans föräldrars gård/skogsfastighet. Gården består i dagsläget av 1 boningshus (sambon föräldrar renoverar det, bor ingen där än) 1 ladugård som är gjort en stalldel i. Inga djur bor där nu. ca 3 hektar äng/hage mark (betar lite kor där på sommaren) och ca 40 hektar skog. Finns även fler hus i den "byn" Men som bara består av villa+tomt.
Den tänkta tomten ligger ca 100 m från sambons föräldrars hus i en kurva så det kommer inte vara insyn från något håll av dem eller från något annat hus heller. "Tomten" består av hagmark med mycket träd i. (träden ska min sambo o svärfar avverka)

Vad blir det smidigaste att hans föräldrar forfarande ska äga marken där det blivande huset ska stå typ nått form av arrende? eller stycka av tomtmarken?
Vi vet inte hur vi ska gå till väga, och vilka vi ska kontakta. Vi har börjat kika lite i huskataloger för att se vad för hus vi kan tänka oss vilja bygga, ska man redan nu kontakta olika byggföretag. vi vill bygga ett såkallat nyckelfärdigt hus med totalentreprenad.

Ni som har byggt eller håller på att bygga kan väl ge era erfarenheter på hur ni gör/gjort.

För att skydda alla för eventuellt strul i framtiden borde ni se till att du och din sambo båda är delägare eller har besittningsrätt av den "tomt" ni bygger på. Då skyddar ni alla inblandade från oklarheter om det skulle hända något oväntat i framtiden. Föreslår alltså avstyckning eller någon typ av arrende på lång tid.

Känns som att ni har samma situation som jag, fast jag har kommit lite längre. Det kanske finns andra (och bättre?) sätt att gå till väga än de jag kommer tipsa om, men det är såhär jag har gjort.
Allra smidigast för framtiden tror jag är att ni låter stycka av en bit mark, denna bör ni båda äga hälften var av annars blir det konstigt med banklån osv.

Första steget är att ta reda på om ni får bygga på platsen. Är det avklarat? Annars söker ni förhandsbesked (om bygglov) hos kommunen, det ska inte ta mer än 10-20 veckor att få besked.
Ska ni ha garage, vattenbrunn, avloppsanläggning etc så söker ni om det på samma gång.

När det gäller placering av bostadshus kommer avståndet till stallet att påverka. För oss var kravet minst 50 m (har jag för mig) mellan stall och tänkt husplacering. Då är det ett stall som inte används längre, med 2 stallboxar. Större stall kräver längre avstånd.

Medans förhandsbeskedet hanteras hos kommunen kan ni gå igenom alla tusentals möjliga hus, det tar tid men är kul :) Kom ihåg att ganska många husleverantörer tillåter en hel del ändringar utan att det behöver kosta så mycket. Så en nästan perfekt planlösning kan de säkert ändra så det passar er perfekt.

Om det är totalentreprenad ni avser, dvs ALLT på ett kontrakt så är det husfirman som anlitar byggföretag så det behöver ni inte bry er om. I vårat fall skulle de lägga på ca 20% på entreprenaden för detta. Dvs dryga 200 tkr för att de tar en del ansvar. Vi valde generalentreprenad vilket innebär ett avtal med husleverantören och ett avtal med ett byggföretag (byggföretaget tar sedan in underleverantörer men allt på byggföretagets avtal och ansvar).

Om ni ska borra vatten och ordna med avloppsanläggning så är det en ganska stor bit också. Hur det löses vid totalentreprenad vet jag inte, men i vårat fall löser vi det separat med andra leverantörer. Viktigt dock att få med detta i bygglovsansökan som husleverantören hjälper till att ta fram.

Jag tycker också att ni ska börja spika på en budget, för att försöka få en bild över vad allt kommer kosta. Från början är det mycket osäkra siffror som med tiden spikas.

När förhandsbeskedet är godkänt kan ni börja med avstyckningen (de krävde i vårat fall ett godkänt förhandsbesked), detta gör man hos lantmäteriet och räkna med 5-6 månader.

Nu kan man även söka om bygglov, husleverantören hjälper till med att ta fram ansökan. I den skall även KA (kvalitetsansvarig) pekas ut, och den tycker jag ni ska välja själva. Nu är jag inte säker på att ni har en sån i en totalentreprenad utan det kanske är husleverantören som bestämmer vem det blir.

/Eidlert

Har samma "problem".
Ska man stycka eller inte, vet ju redan att jag ska ärva gården och då känns det både dyrt och krångligt att hålla på och stycka.
Får fundera vidare...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.