Är i planeringsstadiet för att bygga nytt hus. Vi planerar för ett 1-plans trähus ca 125 m2. Troligtvis som totalentrepenad. Vi bor i Falutrakten och tänkte väl i första hand att höra med hustillverkare från Dalarna. Känns väl klokast att ha o göra med representanter från hemlänet. DalaHus, Faluhus, Brahus och Mockfjärdshus. Någon som har bra eller dålig erfarenhet med nämda tillverkare?

Finns det ingen här på forumet som byggt med någon av dessa tillverkare och kan dela med sig av sina erfarenheter?
Faluhus...
Dalahus...
Brahus...
Mockfjärdshus..

Bra resp dåliga erfarenheter.
Tack på förhand

De erfarenheter jag har är bara på det inledande stadiet, dvs från första kontakt till ritnings- och prisförslag. Faluhus (ca 3 år sedan) och Brahus (pågående). Bägge i Stockholm. Faluhus säljare var trevlig, verkade intresserad, återkopplade. Brahus säljare i Uppsala/Stockholm likaså. För bägge företagen har jag fått positiv känsla och efter att ha synat företagen så gott man kan på distans så känns det som trygga bolag. Framförallt Brahus som ju är familjeägda och så varit i 100 år eller så. Tycker att du skall syna företagens ekonomi innan du skriver på något, i dessa tider blir det en trygghet.

Tack för den infon ! Men hur får man reda på företagens ekonomi?

Det gör du lätt genom att kolla på allabolag.se (enkel koll) samt i direkt samband med kontraktsskrivande skulle jag ringa skatteverket/kronofogden och kolla med org.numret om det finns skulder till stat eller annan. Gör det även med de hantverkare du har för avsikt att använda.

Om ett företag har mycket negativa inlägg på ex. denna hemsida skulle ju både du o jag rygga för det. När det gäller Brahus har jag inte kunnat hitta någon som har negativt att tycka till om. I min värld är det en bra signal, de tillverkar ca 80 hus om året och då antar jag faktiskt att de är ett företag som är måna om kunderna.

Ska kolla upp den adressen sen. Känns väl att Brahus verkar va ett vettigt alternativ. Mycket handlar väl om deras lokala säljare antar jag. Haft kontakt med Faluhus säljare (en mycket trevlig säljare) men personen i fråga verkar inte vilja höra av sig. Har gett mitt tel.nr 2 ggr men säljaren ringer aldrig upp och bokar in ett möte. Har läst många inlägg här på byggahus.se och det verkar va ganska vanligt med ointresserade säljare. Mycket märkligt !!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.