Enligt detaljplanen får det får bara byggas 200 kvm i ett våningsplan och ingen inredd vind. Taklutningen högst 23° och huset max 4,2 meter högt.
Går det att få plats med 5 små sovrum och ett sovrum för dubbelsäng?
Huset ska ha även ha vardagsrum, kök, toa (gärna flera) och plats för tvätt.
Är det möjligt att få ihop huset?
Finns det någon hustillverkare som ligger i närheten av de här önskemålen?

RoTe
Sovrum går ju att göra väldigt små, det ska ju bara sovas där? Eller? Annars får du utveckla vidare vad rummet ska användas till. Man kan ha en lösning där man bygger en våningssäng fast stängd så att ena rummet har överslafen och rummet bredvid har underslafen, om du förstår. Eller så kör man loftsängar. Båda lösningar innebär att sängen tar liten eller ingen plats om man vill ha t.ex. skrivbord eller annat i rummet också.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Sovrum går ju att göra väldigt små, det ska ju bara sovas där? Eller? Annars får du utveckla vidare vad rummet ska användas till. Man kan ha en lösning där man bygger en våningssäng fast stängd så att ena rummet har överslafen och rummet bredvid har underslafen, om du förstår. Eller så kör man loftsängar. Båda lösningar innebär att sängen tar liten eller ingen plats om man vill ha t.ex. skrivbord eller annat i rummet också.
Det ska vara ett sovrum/egen vrå till varje barn. Ett eget rum att sova i och ta det lugnt. Inga lösningar med våningssäng. Egen vrå till varje barn. Det gör inget om det är litet.

RoTe
T Tänk_först skrev:
Det ska vara ett sovrum/egen vrå till varje barn. Ett eget rum att sova i och ta det lugnt. Inga lösningar med våningssäng. Egen vrå till varje barn. Det gör inget om det är litet.
Nu läste du nog inte mitt inlägg korrekt för jag pratade aldrig om en våningssäng utan en säng inbyggd i väggen i vardera rum. I ena rummet får man dock ha stege upp.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
200 kvm är stort. Säg 10 kvm per barnsovrum och 20 för det större, då har du ändå 130 kvm kvar för kök, vardagsrum, badrum, hall mm. HELA mitt hus är på 145 kvm.

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Jag har 128 kvm och plats för 2 badrum, 4 sovrum och 2 vardagsrum, men då är det inte mycket utrymme för skrubb och ingen walk-in closet. Med 200 kvm borde du få plats med 6 sovrum, vardagsrum, matsal / andra sovrum, walk-in closet utan större problem. Det är ganska mycket plats.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
När det gäller utfästelser från kommunen för tillåten storlek på byggnation för en given tomt så är det i regel byggyta (BYA) som anges. Bra att veta är att en BYA på 200m2 inte är lika med en boyta (BOA) på 200m2 utan boytan blir alltid betydligt mindre.

Exempel på planlösning för att tillgodose era önskemål är en planlösning via en hustillverkare som vi lät rita upp. Dock som vi aldrig byggde. I den ser du att BYA nästan är på 200m2. Se bifogad bild där boytan hamnar på 175m2.

Mitt råd till er är att titta på olika hustillverkare och jämföra planlösning och därigenom hitta erat drömboende.

Planritning av hus med specificerade mått; boyta 175,3 m² och byggyta 197,2 m². Visar rumindelning och fasad mot baksida.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
  • Gilla
Tänk_först
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.