Hej!
Hur billigt kan man egentligen bygga ett hus på 150kvm och få de inflyttningsklart om man gör det mesta (allt) själv? Och vad är billigast? Mur och puts har ja förstått är dyrt. Men modulhus eller byggsats?

En i familjen är grävmaskinist och en är elektriker så dom kan jobba gratis om jag står för material och diesel.

Jag vill komma undan så billigt som bara möjligt. Jag nöjer mig därför (tillsvidare) med papptak, ett badrum och köper gärna ett kök på tex blocket för att få ner priset.

Jag har ibland hittat modulhus som säljs extremt billigt eller hus som skänkes mot bortforsling. Tyvärr brukar dessa säljas relativt snabbt vilket inte ger mig tid att ansöka om bygglov anpassade till husen.

J JagSkaBara skrev:
Hej!
Hur billigt kan man egentligen bygga ett hus på 150kvm och få de inflyttningsklart om man gör det mesta (allt) själv? Och vad är billigast? Mur och puts har ja förstått är dyrt. Men modulhus eller byggsats?

En i familjen är grävmaskinist och en är elektriker så dom kan jobba gratis om jag står för material och diesel.

Jag vill komma undan så billigt som bara möjligt. Jag nöjer mig därför (tillsvidare) med papptak, ett badrum och köper gärna ett kök på tex blocket för att få ner priset.

Jag har ibland hittat modulhus som säljs extremt billigt eller hus som skänkes mot bortforsling. Tyvärr brukar dessa säljas relativt snabbt vilket inte ger mig tid att ansöka om bygglov anpassade till husen.
Det är nog bara din kreativitet som sätter gränsen i princip :)
Jag byggde ern sommarstuga, fulle beboelig året runt, från byggsats + lösvirke för inredning, begagnat kök osv, själv (med lite hjälp av kompisar + en elektriker) för ca 5000 kr/kvm. Men det var nu mer än 15 år sen.

Men säg att du kan komma nedåt 7000 kr/kvm ?
Så 250 000 för ett 50 kvm hus, plus tomt och det som tillkommer därtill då.

På Lundqvist kan jag snabbt plocka ihop en byggsats på 60, inkl isolering, yttertak och grund för ca 330 kkr
Så är man kreativ och sourcar så billigt material som möjligt bör man kunna komma under det. Och sen lite färg (Billig) invändig och ett begaggnat kök och sen ett badrum (med våtrumsmatta), som troligen blir det dyraste - men kör ett litet badrum på kanske 4 kvm och begagnat porslin så bör du kunna komma ned på tusenlappar för det också (givet att du vågar installera våtrumsmattan själv då)

Röd byggsatsstuga med vita fönster och dörr från Lundqvist, pris 329 600 SEK.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sen kommer över tid uppvärmningen att kosta en del kanske. Och man får kanske bygga det som firitdshus (pga tillgänglighetskrav och isoleringskrav) och flytta in senare - som sagt man får vara kreativ, och inte sträva efter komfort om målet är "så billigt som möjligt"

K
Mycket beror på hur länge du vill/kan bygga.
Med tålamod och tid har jag byggt för ca 4000:-/kvm.
Fyndat material både nytt och begagnat vid olika tillfällen och då krävs ju utrymme för att lagra fynden under byggtiden.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.