14 714 läst ·
16 svar
15k läst
16 svar
Nordiska villor
Sida 1 av 2
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Generellt så är det bra att vara lite extra skeptisk mot företag som verkar nystartade. Det är givetvis möjligt att de faktiskt är nystartade av duktiga erfarna människor som kanske fått sin erfarenhet från ett äldre bra företag.
Men väldigt ofta så är det antingen lycksökare som i princip inte vet vad de håller på med, eller en reinkarnation av en fuskbyggare som efter 5 bevämlighetskonkurser behöver starta om med nytt namn som ingen känner igen, ofta med någon målvakt i företagsledningen vars namn inte går att koppla till tidigare byggfusk.
Är de då i läget att inte ge inforimation om vad bolaget faktiskt heter (registrerat namn), eller ens org. nummer på hemsidan så är de med stor sannolikhet ett företag som försöker sopa igen spåren. Stor varningsklocka.
Men väldigt ofta så är det antingen lycksökare som i princip inte vet vad de håller på med, eller en reinkarnation av en fuskbyggare som efter 5 bevämlighetskonkurser behöver starta om med nytt namn som ingen känner igen, ofta med någon målvakt i företagsledningen vars namn inte går att koppla till tidigare byggfusk.
Är de då i läget att inte ge inforimation om vad bolaget faktiskt heter (registrerat namn), eller ens org. nummer på hemsidan så är de med stor sannolikhet ett företag som försöker sopa igen spåren. Stor varningsklocka.
Nu vet jag att denna tråden är ganska gammal, man får man fråga vad som gav dig ett så dåligt intryck när du pratade med dem?
Jag har också kikat på dem, för dem har ett hus som jag verkligen tycker är fullständigt oslagbart - och jag är verkligen intresserad av stenhus. Denna tråden gör mig dock aningen orolig
Jag har också kikat på dem, för dem har ett hus som jag verkligen tycker är fullständigt oslagbart - och jag är verkligen intresserad av stenhus. Denna tråden gör mig dock aningen orolig
Ah, jag förstår. Jag skickade också ett mail till dem, och tyckte nog också att deras bemötande inte var helt fantastiskt. Men så sitter jag där och är otroligt förtjust i just deras design 
Jag befinner mig i Skåne
Jag befinner mig i Skåne
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Det är fortfarande ett bolag som inte anger någon information om vad det är för ett företag. Inget registrerat företagsnamn eller org. nummer.
Om man söker lite djupare på address och telefon nummer så hittar man ett företag utan egentliga anställda som sysslar med att hyra ut bostäder. Begöver inte nödvändigtvis vara rätt bolag, de kanske delar telefon...
Kombinationen med att försöka dölja sin verkliga identitet, nystartade och utan uppenbar koppling till husbyggnation bådar inte gott.
Jag skulle inte välja en hyresförmedlare att bygga ett hus åt mig. Och ännu mindre en hyresförmedlare som försöker dölja sin identitet. Eller ett byggföretag som ger sken av att vara hyresförmedlare, som ger sken av att bygga hus.
Påminner lite om ett par trådar här på forumet där folk blivit blåsta på badrumsrenovering. Om man grävde lite så visade det sig att "byggaren" hade som huvudsaklig verksamhet att driva städföretag. Vem vill anlita städerskan som kakelsättare....
Om man söker lite djupare på address och telefon nummer så hittar man ett företag utan egentliga anställda som sysslar med att hyra ut bostäder. Begöver inte nödvändigtvis vara rätt bolag, de kanske delar telefon...
Kombinationen med att försöka dölja sin verkliga identitet, nystartade och utan uppenbar koppling till husbyggnation bådar inte gott.
Jag skulle inte välja en hyresförmedlare att bygga ett hus åt mig. Och ännu mindre en hyresförmedlare som försöker dölja sin identitet. Eller ett byggföretag som ger sken av att vara hyresförmedlare, som ger sken av att bygga hus.
Påminner lite om ett par trådar här på forumet där folk blivit blåsta på badrumsrenovering. Om man grävde lite så visade det sig att "byggaren" hade som huvudsaklig verksamhet att driva städföretag. Vem vill anlita städerskan som kakelsättare....
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Om man googlar på deras bilder, som ger intryck av att vara från hus de byggt. Så hittar man i flera fall att de är gjorda av någon i ngt 3d modeleringsverktyg. Bilderna är alltså inte äkta, finns på nätet från andra företag. Iofs. möjligt att de är framtagna på uppdrag från firman ifråga.
Vilka syftar du på nu?H hempularen skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Ex. Villa Visby. Man hittar en visualiseringsstudio. men som sagt de kanske gjort den på uppdrag från företaget. Oavsett så är det uppenbarligen inte en bild från ett existerande hus.
Fick liknande träffar på ytterligare någon bild.
Fick liknande träffar på ytterligare någon bild.
Jag fick personligen inget intryck av att deras primära presentationsbild på en villa under "husmodeller" skulle vara ett faktiskt byggt hus, utan som du säger, datorgenererat. Dem är inte ensamma om att göra detta, ser nästan ut att vara standard om jag ska vara ärlig.
Däremot om du kollar under "hemma hos oss" får du videor på hus dem ska ha byggt - men det är inte många.
Överlag tycker jag dock det är oroande över bristen på bilder på faktiskt genomförda projekt.
Däremot om du kollar under "hemma hos oss" får du videor på hus dem ska ha byggt - men det är inte många.
Överlag tycker jag dock det är oroande över bristen på bilder på faktiskt genomförda projekt.
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
De anger en väldig massa försäljningskontor runt om. tittar man på vilka företag som finns på de angivna addresserna, så är det allt ifrån absolut ingenting till matdistribution. På någon address verkar det finnas en fastighetsmäklare, vilket ev. kan vara en relevant "agent" för en husbyggare. Men lika lite som jag skulle beställa en badrumsrenovering från städföretaget, skulle jag köpa ett husbygge av en lokal pizzabagare.
Ja det är ett sammanhang, det är arkitekten som ritar husen till Nordiska Villor.E Espen68 skrev:
Nordiska Villor heter Nymans i Sverige AB och är sjukt oseriösa, tro mig är väl ”insatt” i bolaget. Flera kunder som köpt hus av dem står väldigt besvikna när dem blir hänvisade till att skriva kontrakt med en byggare och sen hör dem ej av Nordiska Villor längre. Deras upplägg är rent krass sett allt sälja ”materialpaket” för överpris och sen får kunden skriva entreprenadkontrakt med en byggare som NV hänvisar till. En byggare som blivit pressad i skorna mot att dem ska få 8-10-12 villor per år men sanningen är att dem får kanske 1-2 istället…..F Fredrik Person skrev:Nu vet jag att denna tråden är ganska gammal, man får man fråga vad som gav dig ett så dåligt intryck när du pratade med dem?
Jag har också kikat på dem, för dem har ett hus som jag verkligen tycker är fullständigt oslagbart - och jag är verkligen intresserad av stenhus. Denna tråden gör mig dock aningen orolig![]()
Köp INTE hus av NV med andra ord.
Vi har byggt hus med Nordiska Villor och vill bara säga att det som skrivs här stämmer verkligen inte med vår upplevelse.
Vi blev så himla bra bemötta genom hela processen – allt från första mötet till inflytt. De lyssnade verkligen på våra önskemål, och huset blev exakt som vi ville ha det.
Vi är supernöjda och kan varmt rekommendera dem om ni funderar på att bygga stenhus.
Om ni vill höra mer om hur det var för oss, vilket jag hade uppskattat om jag skulle bygga nytt, så finns en video där vi berättar lite om vår resa. Jag ställde nämligen upp som referens efter bygget.
Vi blev så himla bra bemötta genom hela processen – allt från första mötet till inflytt. De lyssnade verkligen på våra önskemål, och huset blev exakt som vi ville ha det.
Vi är supernöjda och kan varmt rekommendera dem om ni funderar på att bygga stenhus.
Om ni vill höra mer om hur det var för oss, vilket jag hade uppskattat om jag skulle bygga nytt, så finns en video där vi berättar lite om vår resa. Jag ställde nämligen upp som referens efter bygget.
