Hej,
Är lite nyfiken på nordiska villor, dom verkar vara rätt nystartade? någon som köpt hus ifrån dom?
Uppskattar feedback.

Tack :)
 
M Msudden skrev:
Hej,
Är lite nyfiken på nordiska villor, dom verkar vara rätt nystartade? någon som köpt hus ifrån dom?
Uppskattar feedback.

Tack :)
tittade också på dem men de har inte ens org.nr på hemsidan eller sitt riktiga företagsnamn.
det borde ju finnas något som sierösa företag har tex FHV Vi är ett kreditvärdigt företag enligt Bisnodes värderingssystem som baserar sig på en mängd olika beslutsregler. Denna uppgift är alltid aktuell, informationen uppdateras dagligen via Bisnodes databas.
 
Generellt så är det bra att vara lite extra skeptisk mot företag som verkar nystartade. Det är givetvis möjligt att de faktiskt är nystartade av duktiga erfarna människor som kanske fått sin erfarenhet från ett äldre bra företag.

Men väldigt ofta så är det antingen lycksökare som i princip inte vet vad de håller på med, eller en reinkarnation av en fuskbyggare som efter 5 bevämlighetskonkurser behöver starta om med nytt namn som ingen känner igen, ofta med någon målvakt i företagsledningen vars namn inte går att koppla till tidigare byggfusk.

Är de då i läget att inte ge inforimation om vad bolaget faktiskt heter (registrerat namn), eller ens org. nummer på hemsidan så är de med stor sannolikhet ett företag som försöker sopa igen spåren. Stor varningsklocka.
 
  • Gilla
Msudden
  • Laddar…
Nu vet jag att denna tråden är ganska gammal, man får man fråga vad som gav dig ett så dåligt intryck när du pratade med dem?
Jag har också kikat på dem, för dem har ett hus som jag verkligen tycker är fullständigt oslagbart - och jag är verkligen intresserad av stenhus. Denna tråden gör mig dock aningen orolig :)
 
Ah, jag förstår. Jag skickade också ett mail till dem, och tyckte nog också att deras bemötande inte var helt fantastiskt. Men så sitter jag där och är otroligt förtjust i just deras design :)

Jag befinner mig i Skåne
 
Det är fortfarande ett bolag som inte anger någon information om vad det är för ett företag. Inget registrerat företagsnamn eller org. nummer.

Om man söker lite djupare på address och telefon nummer så hittar man ett företag utan egentliga anställda som sysslar med att hyra ut bostäder. Begöver inte nödvändigtvis vara rätt bolag, de kanske delar telefon...

Kombinationen med att försöka dölja sin verkliga identitet, nystartade och utan uppenbar koppling till husbyggnation bådar inte gott.

Jag skulle inte välja en hyresförmedlare att bygga ett hus åt mig. Och ännu mindre en hyresförmedlare som försöker dölja sin identitet. Eller ett byggföretag som ger sken av att vara hyresförmedlare, som ger sken av att bygga hus.

Påminner lite om ett par trådar här på forumet där folk blivit blåsta på badrumsrenovering. Om man grävde lite så visade det sig att "byggaren" hade som huvudsaklig verksamhet att driva städföretag. Vem vill anlita städerskan som kakelsättare....
 
  • Gilla
Fredrik Person och 1 till
  • Laddar…
Om man googlar på deras bilder, som ger intryck av att vara från hus de byggt. Så hittar man i flera fall att de är gjorda av någon i ngt 3d modeleringsverktyg. Bilderna är alltså inte äkta, finns på nätet från andra företag. Iofs. möjligt att de är framtagna på uppdrag från firman ifråga.
 
H hempularen skrev:
Om man googlar på deras bilder, som ger intryck av att vara från hus de byggt. Så hittar man i flera fall att de är gjorda av någon i ngt 3d modeleringsverktyg. Bilderna är alltså inte äkta, finns på nätet från andra företag. Iofs. möjligt att de är framtagna på uppdrag från firman ifråga.
Vilka syftar du på nu?
 
Ex. Villa Visby. Man hittar en visualiseringsstudio. men som sagt de kanske gjort den på uppdrag från företaget. Oavsett så är det uppenbarligen inte en bild från ett existerande hus.

Fick liknande träffar på ytterligare någon bild.
 
H hempularen skrev:
Ex. Villa Visby. Man hittar en visualiseringsstudio. men som sagt de kanske gjort den på uppdrag från företaget. Oavsett så är det uppenbarligen inte en bild från ett existerande hus.

Fick liknande träffar på ytterligare någon bild.
Jaha :) nej nu släpper jag nordiska villor :)
 
  • Gilla
ErikBranth
  • Laddar…
Jag fick personligen inget intryck av att deras primära presentationsbild på en villa under "husmodeller" skulle vara ett faktiskt byggt hus, utan som du säger, datorgenererat. Dem är inte ensamma om att göra detta, ser nästan ut att vara standard om jag ska vara ärlig.

Däremot om du kollar under "hemma hos oss" får du videor på hus dem ska ha byggt - men det är inte många.

Överlag tycker jag dock det är oroande över bristen på bilder på faktiskt genomförda projekt.
 
De anger en väldig massa försäljningskontor runt om. tittar man på vilka företag som finns på de angivna addresserna, så är det allt ifrån absolut ingenting till matdistribution. På någon address verkar det finnas en fastighetsmäklare, vilket ev. kan vara en relevant "agent" för en husbyggare. Men lika lite som jag skulle beställa en badrumsrenovering från städföretaget, skulle jag köpa ett husbygge av en lokal pizzabagare.
 
  • Gilla
ErikBranth och 1 till
  • Laddar…
E Espen68 skrev:
Fine hus men...
Jeg fant de via Nordiska arkitekter i Malmö, kan det være en sammenheng ?
[länk]
Ja det är ett sammanhang, det är arkitekten som ritar husen till Nordiska Villor.
F Fredrik Person skrev:
Nu vet jag att denna tråden är ganska gammal, man får man fråga vad som gav dig ett så dåligt intryck när du pratade med dem?
Jag har också kikat på dem, för dem har ett hus som jag verkligen tycker är fullständigt oslagbart - och jag är verkligen intresserad av stenhus. Denna tråden gör mig dock aningen orolig :)
Nordiska Villor heter Nymans i Sverige AB och är sjukt oseriösa, tro mig är väl ”insatt” i bolaget. Flera kunder som köpt hus av dem står väldigt besvikna när dem blir hänvisade till att skriva kontrakt med en byggare och sen hör dem ej av Nordiska Villor längre. Deras upplägg är rent krass sett allt sälja ”materialpaket” för överpris och sen får kunden skriva entreprenadkontrakt med en byggare som NV hänvisar till. En byggare som blivit pressad i skorna mot att dem ska få 8-10-12 villor per år men sanningen är att dem får kanske 1-2 istället…..
Köp INTE hus av NV med andra ord.
 
  • Gilla
ErikBranth
  • Laddar…
Vi har byggt hus med Nordiska Villor och vill bara säga att det som skrivs här stämmer verkligen inte med vår upplevelse.
Vi blev så himla bra bemötta genom hela processen – allt från första mötet till inflytt. De lyssnade verkligen på våra önskemål, och huset blev exakt som vi ville ha det.

Vi är supernöjda och kan varmt rekommendera dem om ni funderar på att bygga stenhus.
Om ni vill höra mer om hur det var för oss, vilket jag hade uppskattat om jag skulle bygga nytt, så finns en video där vi berättar lite om vår resa. Jag ställde nämligen upp som referens efter bygget.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.